Smörgåstårta
Har fått sug efter smörgåstårta. Nån som har något bra recept?
Har fått sug efter smörgåstårta. Nån som har något bra recept?
Jag firade min 30års dag med smörgåståtor i helgen och måste säga att dom blev väldans goda!!!!! Jag blandade vispgrädde, majonäs och cremefraich som jag kryddade med salt och citronpeppar. Betydligt godare än vad det låter. Sen garnerade jag med äggskivor, räkor, gurkskivor, citronskivor, dill och lite lax!
Vitt bröd i botten,
En blandning av cremefraise, majonäs, färsk hackad gurka och skinka
lite grönsakskrydda,(salt)
Ett lager bröd
En blandning av cremefraise, majonäs, hackat kokt ägg och räkor.
Ett lager bröd och gurk och skinkröran igen.
Ett lager bröd och en blandning av cremefraise och majonäs plus grönsak
s krydda.
Dekorera med det du känner, gurka, tomat, paprika, rökor, hackad skinka
, köttbullar.
Smaklig spis.
För att få din smörgås tårta saftig och god, pensla bröden med mjölk och gör allt utom graneringen dagen innan. Även om du använder mycket "gojs" mellan bröden får du en helt annan saftighet om du penslar. Ett knep jag lärde mig när jag jobbade i charken...
För att ge tårtan ett "lyft" arbeta med tandpetare för höja upp ost och skinka och gurka som du ger ett snitt och ställer upp. toppa med räkor och citron.
mmm... fyller år i morgon så jag tror bestämt jag ska rusa till affären och göra en tårta
mina favoritfyllningar är:
första laget: vispad grädde, majonäs och creme fraise blandat med fruktcoktail (mimosa sallad)
andra laget: vispad grädde, majonäs och creme fraise blandat med hackad skinka
tredje laget: vispad grädde, majonäs och creme fraise blandat med ägg, räkor och lite citron. Gott om man blandar i crabbstick oxå, men finhackat.
Snåla inte med gojset låt stå över natten!
Tveksamt om det är ok med lax...
Grattis lilla Sofia på födelsedagen i morgon!
Här är tips om en KANONGOD smörgåstårta!
Det bröd jag använder är hönökaka (tror jag att det heter, lägger man ihop 2 blir det sen stor cirkel).
Blanda sedan crème fraiche, majonäs, och gräddfil med skinka, räkor, böcklingpastej, crabsticks, ägg (och annat du tycker är gott) med dill, lite purjolök, citron, och andra kryddor samt ett halvt salladshuvud (som du skär i små bitar, tunna strimlor). Kaske låter konstigt men hua så gott det är. Varva bröd och röra i minst 2 lager. Sedan brukar jag garnera tårtan med stora salladsblad och en massa goda saker som lax och rom. Gör tårtan en dag innan du ska servera den. Lycka till! :)
jag gör en jättegod lättare variant....
Blanda majonäs +lättkessela lev filmjölk för konsistensens skull.(röra)
Sen i dom olika lagren har jag
.1:tonfisk blandat med finhackad färsk gurka eller paprika blanda i röran
.2:hårdkokta ägg ,grovhackade blandat med mycket hackad persilja + röran.
.3:räkor/crabsticks blandat med finhackad rödlök+röra.
Till garneringen runt om så tar jag finhackad isbergssallad,ovanpå ägg,lax,räkor,gurka +körsbärstomater.
Tårtan blir jättegod och fräsch.INte så där fet som vissa..usch.
Lycka till!
Ja nu blev man ju inte alls hungrig....*S*
Jag brukar ha vitt bröd i botten...spruta över lite citronvatten med blomspruta(ej nödvändigt men den blir saftigare) . Bred på räk- eller skinkmjukost och lägg skinkskivor på om du använder skinkost eller hackade räkor om du använder räkost.
Lägg på ett nytt lager av vitt bröd och upprepa med citronvattnet om du använder det.
Nästa lager har jag en röra som man blandar ihop av tonfisk, lite majonäs och en skvätt fil el gräddfil(beroende på hur nyttig man vill vara), dill, lite ketchup, salt och peppar.
Avsluta med ett till lager bröd.
Vispa grädde och ha i lite kaviar(vanlig typ Kalles) mot slutet. Grädden ska bli ganska rejält tjock. Bred på grädden runt hela tårtan. Hyvla gurka och fäst runt kanterna och garnera toppen efter smak o tycke. Som tex: ost, skinka,räkor, skivat ägg, svart eller röd rom, grönsaker osv.
(ett alternativ till något av lagren är att blanda hackat ägg, kaviar och keso och ha i mellan)
Jag har jobbat extra i delikatess-disk i 5år så jag får göra måååånga smörgåstårtor men det här är min personliga favorit. Lycka till! Kramiz
Om man gör på hönökaka så blir tårtan supergod (som Lisafisa också skrev). Oj vad sugen jag blev nu på smörgåstårta
Polarbröd är en annan höjdare att ha som "bottnar", blir himlans gott och saftigt!
Kaa