• Anonym

umgängesavtal??

En fundering .Efter att vi varit på familjerätten nyss och jag slagit näve i bordet och informerat att om det ska vara så här veligt fram och tllbaka så går jag via domstolen för att få lite trygghet i samvaron kom vi överens om att ett umgängesavtal ska skrivas. Nu är det så jättteviktigt att jag som snabbt som möjligt kommer med ett schema som vi kan följa. Har jag missat nåt har han några andra planer i allt?

• Svar på tråden umgängesavtal??
  • gutegirl

Lite mer info kanske? Vad för slags andra planer menar du?

• Spoky

Bra initiativ med ett schema!

Fam.rätten kan vara riktiga PITA (Pain In The Ass) ibland, så det kan vara bra att pressentera en lösning som de kan acceptera.

Det är bra med ett avtal, men ta det ändå via tingsrätten, för då finns det lite mer kraft bakom orden om någon skulle "strula".
    Mer om det nedan.

I ert avtal ska det framgå när (veckodag och klockslag) bytena ska ske. Ni ska även skriva vilka datom och tider som gäller i samband med undantagen, såsom födelsedag(ar), jul, midsommar och så vidare. Sedan ska ni även avtala kring förlängd sammahängande vistelse under sommaren, samt vem som får välja först under udda resp. jämna år.

Nedanstående är bara ett exempel, juistera datum mm efter era förutsättningar.

Kl 17:00 på fredagar udda väckor lämnas barnet till pappa.
    Det omvända gäller på jämna veckor.

Och sedan undantagen:

Midsommar (datum varierar):
    Jämna år hos mamma, udda år hos pappa.
    Lämnas kl 17:00 dagen före midsommarafton.
    Återlämnas kl 17:00 dagen efter midsommar.

Jul:
    Jämna år hos pappa, udda år hos mamma.
    Lämnas kl 17:00 23/12.
    Återlämnas kl 17:00 27/12.

Nyårsafton:
    Jämna år hos mamma, udda år hos pappa.
    Lämnas kl 17:00 30/12.
    Återlämnas kl 17:00 2/1.

Och så vidare med barnets födelsedag, påsk och andra högtider.

Sommarledighet.
    Barnet vistas under två sammanhängande veckor med ena föräldern.
    Dessa två veckor skall inträffa mellan 1/6 och 31/8.
    Udda år får pappa välja först.
    Jämna år får mamma välja först.
    Den som väljer först måste ha bestämt sig senast 1/5.
    Den andre föräldern måste ha bestämt sig senast 15/5.

Detta avtal gäller tills vidare. När barnet är 12 år kan barnet själv välja var det ska bo.

Detta avtal måste inte följas till 100%. Om ni kommer överens om något annat så gäller det (men se till att skriva ner det i så fall). Skulle nån konflikt uppstå så är det avtalet som tingsrätten beslutat om som gäller.

Varför tingsrätten, jo om den ena förälden vägrar att lämna ifrån sig barnet i tid så kan tingrsätten dömma ut bötesbelopp. Det kan vara bra att ha i bakfickan om det skulle strula. Dock får man inte pengar automatiskt. Om den som ska lämna inte kunde på grund av tågstrejk eller andra starka skäl, så brukar rätten ha förståelse för det.

Lycka till!

• murcia

...jättefint exempel. Tack Spoky.

Vill bara tillägga att att häromåret hade vi 53 veckor på året, blev då två udda veckor efter varandra. Det ställde till en del bekymmer för de som hade inskrivit udda/jämna veckor. Å på en del arbetsplatser... . Kanske dröjjer länge till nästa gång.

Dessutom så är tolvårsregeln borta i nya vårdnadslagen.

Har själv inget avtal, ett muntlig kanske man kan säga å vi gör upp schema terminsvis som naturligtvis blir en enda röra.

• hampus04

Hejsan!

Vi har fått ett umgänges avtal fast slagit i tingsrätten. Där han har sonen varann helg. Han ska hämta hos dagmamman tills min bil är fixad. Vet inte vad som händer om jag inte har råd att laga bilen. Han har hämtat två gånger hos dagmamman. Första gången var jag med och det gick si så där. Andra gången så hämtade han själv. Men sonen ville inte gärna följa med pappa. Han reagerade väldigt starkt. Vilket är ovanligt för även den gången min syster son som är 16 år hämtade för att jag blev sen så reagerade han inte konstigt. Och inte hellre när andra pappor som han knappt har sett kommer ner utan då kan han krypa upp i knät på dem. När han kommer hem från pappa så mår han inte bra det märks på honom. Och denna ska han till pappa. Även om han inte mår bra. Han har lugninflammation men det är inget skäl ansser pappa att han inte ska ha honom. Sonen är två år på söndag så jag kan itne fråga honom hur det är hos pappa.
    Katta

• gutegirl

Menar du att man måste följa det avtalet ni har även om barnet är sjukt? Går det inte att vara lite flexibel? I och för sig ska väl en pappa kunna ta hand om ett sjukt barn också, men det kanske är jobbigt för barnet att flaxa iväg när han är sjuk?

• Spoky

Som jag förstått det av min advokat så går barnets bästa ALLTID först.

Detta torde betyda att den förälder som propsar på "sin" rätt framför barnets bästa nog har gjort bort sig i rättens ögon.

Ring familjerätten och kolla, eller slå en signal till en jurist. Många jurister lär tydligen ha lite gratis rådgivning. Barn har ju alltid blvit sjuka, så någon praxis borde det ju finnas.

Ett tips: Sriv ner allt som sker, med datum och kort beskrivning. Det kan ni ha nytta av längre fram.

• sladdenskåne

till hampus04....
    lämna inte din son till pappan om han är sjuk...Om han ivanliga fall inte verkar trivas när pappan hämtar kommer han inte göra det nu heller.....Jag vet av egen erfarenhet att en pappa resonerar att han har det bra med honom oxå,men stå på dig....
    styrkekramar/Sladden

• helsingborg42

Var försiktig är mitt råd.
    Om du bryter mot ett avtal som är klunnat från tingsrätten, då måste du ha starka skäl. Att barnet är sjukt räcker inte, pappor kan ta hand om sjuka barn lika väl som mammor.
    Du borde ta kontakt med en läkare, har du en husläkare, då få honom att skriva ett intyg.
    Var uppmärksam på de tecken som han visar dig.
    Får han problem med maten, sover dåligt, orolig. Då är det ett tecken på, att något är fel. Detta märks först på sömnen och på maten.
    Mitt standardråd är, att du dokumenterar allt, viser samarbetesvilja.
    Är du orolig, då går det säkert bra att ringa och höra hur det går, nu när han är sjuk.

Sen är det så, att ett umgängesavtal, skreven i familjerättsenheten på kommunen skall ha samma tyngd som en dom i tingsrätten, skillnaden är att i FR har man kommit överens, medan TR dömmer ut en umgängesplan.
    Juridisk skall dem vara ganska jämnställda.

Se alltid till att umgängesavtal är tidsbegränsade, barnens behov ändras.
    Lämplig tid är 1 år

• Spoky

Hej helsingborg42.

Vad händer efter det att avtalet löpt ut och inget nytt avtal skrivits? Då är det väl bara den förälder där barnet är skrivet som har umgängesrätt?

• Spoky

Men om avtalet löper ut så finns väl inga regler om omfattning mm?

• gutegirl

Kan man inte skriva in i avtalet att det ska förnyas varje år?

• Spoky

När det gäller avtal är det annars praxis att de löper tills vidare men med möjlighet att omförhandla det samma. Alternativt finns det en rubrik som heter "Avtalets förtida upphörande". Den delen kan man nyttja för att häva ettt aktuellt avtal för att sedan (försöka) förhandla fram ett bättre.

...men här pratar vi levande barn, och det kan vara annorlunda.

Svar på tråden umgängesavtal??