• Nadia

Heter det instabil

Eller kan man även säga ostabil? Jag säger alltid instabil, men hör folk som dagligen säger ostabil....Vad är rätt? Båda? Eller bara instabil?

• Svar på tråden Heter det instabil
  • veronicaermanbriks

Båda är väl rätt...eller??? har aldrig tänkt på det...

Bättre med en dålig sanning än en bra lögn.
  • Bullseye78

Det är väl olika vad man vill säga, jag säger oftast Instabil :)

• Danbala

Det heter instabil. (Eller labil, lite beroende på användningsområde.)

[...fnord...]
  • Alisa

Det beror väl på vad det är som är ostabilt/instabilt eller? Jag kommer att följa tråden, har aldrig tänkt på det förut...

• tuzzla

Danbala har rätt. INstabil, heter det.

• Squeezetoy

Det korrekta är väl instabil, ostabil tror jag kommer av att det heter ostadig. Sedan finns ju även ordet labil, men det är ju lite olika användningsområden.

• Danbala

Äsch. "Ostabil" fungerar nog alldeles utmärkt med, om grejer som kan välta. Typ.

(sidospår, det där jag sa om instabil/labil, men här är språknämndens kommentar om det:)

"fråga
    Är det någon skillnad i betydelse mellan instabil och labil? svar
    Det är ingen större betydelseskillnad mellan instabil och labil, men de används olika ofta i olika sammanhang.

Grundbetydelserna är desamma. Instabil betyder ’lättrubbad, ostadig’, och labil definieras ’ostadig, lättföränderlig’. Men instabil har också specialbetydelsen ’som lätt faller sönder, särskilt om atomkärna’ och labil ’psykiskt obalanserad, lynnig, överkänslig’. Instabil tycks vara förstahandsvalet för fysiska förhållanden och politiska situationer, medan labil föredras för personers psykiska tillstånd."

[...fnord...]
  • Danbala

(Ostabil finns i SAOB. Säger inget om ordets användning idag. Vad säger SAOL? Jag äger ingen sådan... :-/ )

[...fnord...]
  • tuzzla

men t.ex. ett bord som kan välta är ju inte ostabilt, utan ostadigt...

• Åsa

Skulle spontant ha tagit "ostabil" för fel; blev förvånad att det står med i SAOL. Tror aldrig jag har hört det.

• Squeezetoy

Det trodde nog inte jag heller faktiskt. På något vis känns ostabil lite fel. Men uppenbarligen inte.

• Danbala

Finns det i SAOL? Har någon en SAOL och kan kolla upp det?

[...fnord...]
Svar på tråden Heter det instabil