• Svar på tråden Kaninen Sebastian!
  • sundborn

Grattis till nyförvärvet!
    Jag har själv en innekanin och han är en riktig kelgris. Min uppfattning är att man kan ha lika mycket glädje av en kanin som av en katt eller hund, bara man låter kaninen "komma till sin rätt".
    Du kanske har haft kanin innan? Annars kommer jag gärna med lite tips!

• Shoujo

Jag kan knappt bärga mig tills han ska komma hit!

• Shoujo

sundborn: Jag har inte haft kanin förr, sambon har när han var liten.

Ja, jag läste just på internet att anledningen till att de oftasts es som mindre inteligenta, keliga, utåtriktade m.m mest är för att man håller dem i bur så att de inte utvecklas. Jag hade inge aning om det!

Så överös mig med tiops om hur jag kan bli en bra kaninmatte!

• sundborn

Det är precis som du säger: håller man dem i bur utvecklas de inte!
    Därmed inte sagt att man måste ha kaninen i hela huset, dess säkerhet kan ju kräva att den t.ex. inte får vara i rum där det finns oskyddade elsladdar. Vi har vår kanin i köket, hallen och ibland i sovrummet. (Han är inte intresserad av att vara i sovrummet när ingen annan är där).

Det är viktigt för kaninen att ha några egna platser som den kan sitta på för att tvätta sig eller ligga och slöa. I köket har han sin bur och framför den en matta som han kan sitta på när han vill. I hallen har han två små mattor: en extra dörrmatta (för att han inte ska gnaga på vår fina) samt en handduk uppe på en kista (han gillar höjdskillnaden).

Gnagarblandningen i zooaffärerna är inte så nyttig (alldeles för kalori-rik). Vår kanin äter hö som huvudföda (mycket och av bra kvalité) och så får han 2 msk pellets på kvällen. Därtill morotsbitar, äppelbitar, kvistar, vitkål, mm. Denna foderrekommendation fick vi av veterinär sedan vår kanin fått förstoppning och vårdades på sjukhus. Den skall gälla livet ut och på alla kaniner.

Kan inte komma på mer just nu. De är ju individuella, de små liven. Man måste lära känna sin egen kanin.
    Lycka till!

• sundborn

Jo, kan ju tipsa om att kaninen mycket väl kan lära sig att gå på kattlåda. Vi använder oss av papperspellets istället för kattsand. De heter Toa-lätt och säljs som kattsand.

Att kaninen kissar utanför buren är ofta ett tecken på missnöje. Vår kanin är rätt bortskämd och när han inte får som han vill så kissar han på oss. (skvätter) Däremot bits han aldrig!

• Shoujo

Tack så jättemycket! Det känns jättebra att jag kan hjälpa kaninen att utvecklas och få ett rikare liv!

Några frågor:
    Ska jag skaffa petskydd till kontakterna elelr låter han bli dom?
    Ska jag då ha en separat kisslåda utanför buren alltså? Så slipper han bo i det hela?
    Hur lär jag den att kissa på ett speciellt ställe? Alltid lyfta dit den när den har kissat?

• Shoujo

Hur kan jag "kaninsäkra" hemmet i övrigt?

• sundborn

Hej igen!
    Jag tror inte att du behöver petsäkra kontakterna, för kaninen kan inte få in nosen så att den kan komma till skada. Däremot är det viktigt att täcka alla sladdar. De sladdar som ofta sitter fastspikade på golvlisterna kan man täcka med en speciell list man spikar på. Sedan följer man med upp med listen på väggen till själva vägguttaget.

Du kan ha kisslådan i buren. Det finns t.ex. speciella hörn-varianter för kaniner. Det är praktiskt med lådan eftersom man då inte behöver byta tidningarna varje dag.
    Det där med tidningar, förresten. Egentligen kan det ju vara farligt för kaninen att få i sig trycksvärtan från tidningarna. Själv har jag dock inte hittat nån bättre lösning, så vår kanin får ha tidningar iallafall. Ibland när han är sur sitter han och river upp pappret och strimlar det med tänderna. Han har dock inte förgiftats el dyl, så det kanske inte är så farligt med trycksvärtan. Halm kan vi inte ha i buren, för den kissar han bara ner.

Jag tror att det lättaste sättet att lära den att gå på lådan är att bara sätta dit lådan. Skulle kaninen inte förstå, utan kissa utanför, så kan man lägga i lite av det kissiga (halmen/tidningspappret) och några pluttar.

Våran kanin har blivit dålig på att gå på lådan och kissar nu i ett annat hörn av buren. Misstänker att det beror på att han tycker att lådan luktar illa och behöver bytas, eller så är det nåt annat missnöje.

• Shoujo

Tack så mycket!

Kan man inte ha strö (som jag har till mössen) i buren?

• sundborn

Shoujo. Jag antar att du menar kutterspån. Det kan du säkert ha, du kan prova dig fram till vad som funkar bäst.

• Shoujo

Nu är han är! Han är absolut bedårande Lite blyg, men ack så söt. Mitt hjärta har smält

Svar på tråden Kaninen Sebastian!