• KTM

Vad är typiskt svenskt ??

Jag håller på med ett arbete i skolan om ämnet "typiskt svenskt". Det vore roligt att höra era åsikter om hur en typiskt svensk är, eller vad ni tänker på när ni hör ordet.

• Svar på tråden Vad är typiskt svenskt ??
  • Honeydew

Typiskt svenskt? Att bara tänka på sig själv. Det tror ja är typiskt svenskt.

• Fredrika1

oj, blev fel...
    Som svar till Jennie81 vill jag bara saga att det inte ar riktigt sant det dar med att vi ar sa eftertraktade pa arbetsmarknaden utomlands... Men det kanske beror pa var man bor nanstans i varlden.. I frankrike ar vi ialla fall inte det!

En sak som jag tycker ar valdigt svenskt ar att traffas for att fika!!

• Nbottning

typiskt svenskt är att sitta tyst vid fikabordet på jobbet när nån mal på om alla dessa invandrare, eller om hur homosexualitet blivit sånt mode....

• freshroses

Hmmm, ok, jag ar utlanning. Hur jag ser pa svenskar:

positiva egenskaper: arliga, punktliga, noggranna, val organiserade, blygsamma, toleranta mot andra kulturer, snalla, artiga.

negativa egenskaper: tysta, tillbakadragna, ej hjalpsamma (alla skoter sitt), snala (bjuder aldrig pa nagot nar man gar ut utan alla betalar sitt), individualistiska.

Men jag gillar svenskar generellt, aven ni de ar valdigt svara att lara kanna.

• Kofttanten

Att tacka för allt är inte det lite typisk. Man tom tackar för att man får betala på Konsum.

eller är det bara jag?

• missmarple

Typiskt svenskt är nog att vi gärna nedvärderar oss själva och andra svenskar särskilt när vi skall berätta om Sverige för någon som inte bor här. Detta fenomen går också att se i diverse program på tv. Kan både vara positivt och negativt inte bra att vara för stursk men heller ingen lysande reklam för svenskar som har både positiva och negativa egenskaper såsom resten av jordens befolkning.

• maria diaz

Tänk på allt du längtar till, när du är på utlandssemester.

Då är det förmodligen något svenskt.

• Pathfinder

Att vi är surskallar.

Nej, men seriöst... vardagligen tänker jag inte på oss som så, men när man kommer hem från en längre utlandsresa inser man att "alla" går omkring och ser tjuriga ut och knappt öppnar munnen för att hälsa ens. Skrattande

• eva linnea

I sverige får man tänka och tycka vad man vill, så länge man tycker och tänker, som alla andra!!

Svar på tråden Vad är typiskt svenskt ??