Inlägg från: TorpSara |Visa alla inlägg
  • TorpSara

Allergisk mot våran katt...

Absolut är man känsligare som gravid. Jag hade inte klarat mig utan allergitabletter i våras, och enligt Sveriges ledande forskare inom embryologi, Bengt Källén, så kan man med största tillförsikt ta en hel del allergitabletter. På www.janusinfo.se kan du läsa om just det, men nu liggervisst siten nere... Det finns fler gravida idag som har ätit allergitabletter med Loratadin (typ Cyrlex) än det var som hade ätit Losec när de släppte det. Man har ett bättre underlag och all statistik visar att det inte är någon fara att ta dem. I Fass har dock läkemedelsbolagen fortfarande inte släppt det, förmodligen av försigtighetskäl och att det inte är en lika "viktig" medicin för oss gravida som Losec är, och alltså inte heller lika bra inkomstkälla för bolagen.

Nåväl, prata med en allergiläkare, det finns mycket hjälp att få, även om man håller sig inom det "tillåtna"...

• TorpSara

Som jag skrev, på mer än 3000 gravida kvinnor har man inte sett någon som helst förhöjd risk för fosterskador. Det är inte klassat som farligt, utan "troligtvis ofarligt, men vi vet inte".

Ingen fara alltså!

Svar på tråden Allergisk mot våran katt...