• pricken74

Fäster ägget efter 3-4 dagar?

När jag var på kliniken i tisdags så hade dem jättefina tavlor med bilder på ägget,,ägget efter befrukting,efter att ägget delat sig 2,3 och fyra gånger. Efter 2 dagar ska ägget delat sig 4 gånger och efter 7 dagar (tror jag) fäster det i livmodern. Ska kolla idag igen när jag ska dit förhoppningsvis och få tillbaka ett ägg.
    Undrar om det inte kan vara Lennart Nilssons som tagit dem där bilderna.
    Är lite sugen på att köpa hans bok..är det nån som har den och står det där utförligt hur det egentligen är?

som sagt är jag inte hundra på att detta är rätt..stod och tittade på dem efter ÄP på väg hem och var lite drogad.

• pricken74

Det här hittade jag på babyboom:

Om du lyckats bli gravid så påbörjar ägget sin resa mot livmodern, en resa som tar 7-10 dagar. Celldelningen börjar direkt och fortsätter under resans gång. Av en enda befruktad äggcell bildas under den här veckan en liten boll av ett hundratals celler. Dessa celler vandrar genom äggledaren ner mot livmodern. Där simmar den omkring i ett par dagar innan den fäster på livmodersväggen. En anhopning av celler innehållande 32 celler är ett stadium under det befruktade äggets delning som kallas för morula och är stor som en spets på en knappnål ca 0.1-0.2 mm i diameter. I slutet av den här veckan är cellanhopningen 0.5-1 mm.

Det här hittade jag på en annan sida.:

När ägget har mognat och har lossnat från äggstocken fångas det upp av äggledartratten och är då befruktningsdugligt och redo för att ta emot spermier.

När så ägget kommer eller om det redan finns där så börjar spermierna borra sina huvuden mot ägget och när en spermie lyckas komma in i ägget stängs ägget för ytterligare spermier och man är befruktad.
    Efter 7 - 10 dagar så har ägget kommit till livmodern och hittat sin plats att sätta sig fast på och ägget fäster och man är gravid.

• pricken74

Ja det jag skrev är ju "egenproducerade",,ja iallafall inte provrörs.. men det är ju ändå räknat från ägglossningen..men jag vet inte..
    Kan kolla med dr. idag.

• pricken74

Carina; varsågod..tacka sjutton för att man inte frågar en massa när man står där och precis fått tillbaka ett ägg. sist när jag gjorde det så var jag så himla nervös innan och ruskigt spänd av förväntan så jag bara stod där stum. Men som du skrev så kan nog 3-4 dagar efter ET stämma..för det jag skrev är ju från ägglossningsdatum och då kan man ju räkna själv fram till dag 7 eller 10..
    kram

• pricken74

Ja vet inte hur många som blivit befruktade överhuvudtaget..har inte velat ringa.dem ringer om inget blivit befruktat. sist fick vi brev hem efter några dagar där det stod hur många som gick till frysen.

• pricken74

ebben; jag förstod att det var så du menade..ibland är det lite dåligt info och jag är dessutom ruskigt dålig på att ifrågasätta..man litar på att dem gör rätt och att man inte behöver veta mera..sen sitter man här och sprider falska eller riktiga rykten..kan ju bli så ibland. fast det inte är meningen utan det är ju bara vad man "tror"..

• pricken74

Ja hoppas att jag får några till frysen,,dem visste att det var två ägg som var precis lika fina som det jag fick tillbaka förra gången..varför dem inte visste om det gick till frysen vet jag inte..ville kanske vänta och se att det delade sig fler gånger(spekulationer igen) Nu klarade sig inte dem 2 äggen som jag hade i frysen..dom dog vid upptiningen..så jag har inte så stora förhoppningar på frysägg längre.. Men helt klart var det så jag tänkte. iom att jag blev med barn vid förra ivf så hann jag tänka perfekt då blir det sysonförsök med frys som inte kostar lika mycket..Så mycket för den tanken..fick ju missfall.

• pricken74

Carina; absolut inte inga ömma tår här inte..det är sånt som händer och det visste vi ju om..blev mest chokad när dem ringde och talade om att äggen inte klarade upptining..sen släppte chocken och jag blev ledsen.
    Nu räknar jag inte heller med att några ägg blir befruktade..fast det ska mycket till att det blir så av 12 ägg borde ju ett litet ägg vara ok .tycker man. Men det blir väl så man är inte speciellt optimistisk..

• pricken74

Förra gången fick dem ut 15 ägg..varav 3 blev guldägg..tror att det var 6 som blev befruktade några av dem andra var inte mogna och några blev inte befruktade..har ruskigt dåligt minne och sen har jag inte frågat igen.

• pricken74

3 guld vore inte fel...fatta att dem ligger där och delar sig nu...hoppas jag!!

Svar på tråden Fäster ägget efter 3-4 dagar?