• carina

Fäster ägget efter 3-4 dagar?

Jag har för mig att jag hört att det tar ungefär 3-4 dagar för ägget att fästa , stämmer det? Kan det variera eller är det så alltid?
    Kram

• Svar på tråden Fäster ägget efter 3-4 dagar?
  • Amadea

Jag har för mig att jag läste någonstans att det tar 7-10 dagar från att ägget lossnat tills det kommit till livmodern & hunnit fästa sig!

Jag kan ha fel... men jag har så klart för mig att jag läst det någonstans..

Kram A

• carina

HI hi måste varit lite (hmmm mycket otydlig och hållt inne med info i min fråga!)

Jag gör FET så ägget placeras ju in i livmdern. Så det är från det placeras
    in som jag undrar hur lång tid det tar.

TACK Atlas o Amadea!

• pricken74

När jag var på kliniken i tisdags så hade dem jättefina tavlor med bilder på ägget,,ägget efter befrukting,efter att ägget delat sig 2,3 och fyra gånger. Efter 2 dagar ska ägget delat sig 4 gånger och efter 7 dagar (tror jag) fäster det i livmodern. Ska kolla idag igen när jag ska dit förhoppningsvis och få tillbaka ett ägg.
    Undrar om det inte kan vara Lennart Nilssons som tagit dem där bilderna.
    Är lite sugen på att köpa hans bok..är det nån som har den och står det där utförligt hur det egentligen är?

som sagt är jag inte hundra på att detta är rätt..stod och tittade på dem efter ÄP på väg hem och var lite drogad.

• pricken74

Det här hittade jag på babyboom:

Om du lyckats bli gravid så påbörjar ägget sin resa mot livmodern, en resa som tar 7-10 dagar. Celldelningen börjar direkt och fortsätter under resans gång. Av en enda befruktad äggcell bildas under den här veckan en liten boll av ett hundratals celler. Dessa celler vandrar genom äggledaren ner mot livmodern. Där simmar den omkring i ett par dagar innan den fäster på livmodersväggen. En anhopning av celler innehållande 32 celler är ett stadium under det befruktade äggets delning som kallas för morula och är stor som en spets på en knappnål ca 0.1-0.2 mm i diameter. I slutet av den här veckan är cellanhopningen 0.5-1 mm.

Det här hittade jag på en annan sida.:

När ägget har mognat och har lossnat från äggstocken fångas det upp av äggledartratten och är då befruktningsdugligt och redo för att ta emot spermier.

När så ägget kommer eller om det redan finns där så börjar spermierna borra sina huvuden mot ägget och när en spermie lyckas komma in i ägget stängs ägget för ytterligare spermier och man är befruktad.
    Efter 7 - 10 dagar så har ägget kommit till livmodern och hittat sin plats att sätta sig fast på och ägget fäster och man är gravid.

• carina

Hej

TACK till dig pricken för så utförliga svar! Jag tror väl att om det står 7 dagar för hela resan från äggstocken till livmoden då kan man nog räkna bort 2-3 dagar eftersom vi får ägget direkt i livmoden och då blir det ju 3-4 dagar kvar tills det fäster.
    Jag förstår att du var lite drogad efter plocket!
    När jag gjorde mitt plock, det var ett tag sen men ändå, så frågade BM om jag kunde gå själv, (jag hade 35 äggblåsor och det var jobbigt) , javisst sa jag men när jag kom till min säng så svimmade jag! Man låter sig inte känna efter utan ska minsann klara allt!
    Lycka till nu på ET idag!!!!

• ÄngelBängel

Jag har tidigare hört att vid IVF fäster embryot på ruvardag 3-5

Nu har du fått många olika bud, hoppas du får någon ordning. Det är ju lite svårt att jämföra med "egenproducerade" graviditeter eftersom embryot är två- fyra dagar när det sätts tillbaka och då sätts det ju tillbaka precis där det ska fästa och behöver inte vandra.

Lycka till med räknandet/ Ängelbängel

• ebben

Carina.Du borde väl fått info av läkaren?? Tycker många som gör provrörs och liknande verkar få lite info!?
    Verkar märkligt.Och är ju synd! Om jag gjorde nåt sånt,skulle då jag vilja veta det mesta,och skulle antagligen fråga!

Svar på tråden Fäster ägget efter 3-4 dagar?