• lilleli

Nattdagis?

Min lillkille är bara 7 veckor men funderar på hur det kommer bli med dagis när det är dax. Jag och min sambo jobbar båda på jobb med oregelbundna tider. Är det nån mer som gör det? Och hur fungerear det? Kan barnet fara illa av att sova på dagis på natten. Har planer på att byta jobb men först måste min sambo få ett fast jobb.
    Är det någon som har erfarenhet och vill dela med sig?

• Svar på tråden Nattdagis?
  • Jennie Brunflo

Nattis brukar funka alldeles utmärkt!

Oftast är det ju föräldrarna som tycker det är ovant, men barnet vet ju inget annat än att man sover på nattis ibland. Det är ju en del av vardagen.

Oftast går barnet på samma avdelning på dagen som på natten, så det blir inget konstigt med att byta avdelning eller liknande.

• Mirris

Alexander ska (förhoppningsvis) börja nattis till 1 april nästa år!!
    Verkar kanon. Jag får "lämna in" honom senast kl 20.. o eftersom jag börjar 21.15 o jobbar jättenära, så tänkte jag att då hinner jag natta honom.
    Sen blir det ju vanligtdagis på dan, o jag får hämta honom när jag vaknat. Dom flesta föräldrar kommer runt 14-15 o hämtar.
    När man har dom på nattis så får man ju ganska mycket mer "vakentid" med dom än på vanligt dagis.. där hämtas ju barna ofta ganska så sent.. o sen är det midda Bolibompa o så sängen!

Nu blir det ju iallafall 5 timmar vi får vara tillsammans innan det är dags igen. Jobbar 10 nätter per månad.. o var tredje vecka är jag ledig 9 dagar i rad, så det blir ju inte varje natt han behöver vara där.

Det finns en tjej här som jobbar på nattis.. det är hon som berättat för mig hur det funkar.

Tror verkligen att det är jättebra... det måste det va!! Annars vet jag inte vad jag ska göra.

Sanna

• pratglada tjejen

Hej!
    Jasså, hade jag ingen aning om...finns detta överallt (städer) har alla rätt till detta, eller bara de som är tvungna att jobba nätter?
    Kram Alexandra

• Mirris

Jag tror inte det finns överallt. O det är nog till för dom som jobbar natt isåfall!
    Det som är bra är att dom har öppet dygnet runt året om.. dom stänger inte ens på jul o nyår.

Ring till kommunen o hör efter hur funkar hos er!

Sanna

• Jennie Brunflo

Nattis ska finnas på alla orter där det finns behov av det.

Det betyder att det finns nästan överallt. I större städer eller/och städer med fabriker är det vanligt.

• P o C

Var bor du någonstans? I Göteborg finns det iaf två nattis. Där finns det många barn som har sina föräldrar som arbetar inom både sjukvård, poli och brandkår.

• Mirris

Här i Örebro skulle dom lägga ner nattis för några år sen.. men nu har dom istället fått öppna en till avdelning!! Tur för oss!

Och som ensamstående så har man inte mycket val.. antingen slutar man jobba natt o söker sig ett dagjobb eller blir arbetslös.
    Som par har man ju lite mer valmöjligheter.. dvs om den ena jobbar natt o den andra dag. Då kan man ju ha vanligt dagis.

Jag fick fast jobb just i samband med att jag började min mammaledighet, så jag var tvungen o kolla upp det här innan jag skrev på. Tänk om jag hade varit tvungen o tacka nej till ett fast kanonjobb. *usch vill inte ens tänka på det*

• Ulli

När Elias var liten och jag hade annat jobb var han hos dygnetruntmamma. Alltså han gick hem till en familj (som dagmamma) alla oregelbundna arbetstider jag hade. Mycket bra.

• lilleli

Tack för alla svar! Någon som vet om det finns nattis i lysekil? Hittade i uddevalla, men då måste man bo där...

• norgesessan

jag tror alla kommuner är pliktiga till att arrangera detta, men som vanligt är plikt det samma som frivilligt hos kommunen, vissa kommuner dock...

Svar på tråden Nattdagis?