• Elute

Hästtråden andra delen

Jag startar tråden på nytt. Hittade inte någon annan någonstans.
    Idag hade jag veterinären hos hästen. Fick tänderna kollade (lindrigt hakbett). Han kliar sig väldigt, det beror på sk regnskållor (bakterier som tränger ner i huden och orsakar krustor) och jag ska köpa ett klorhexidinschampo. Ska klippa honom också.
    Jag har en skimmel, med melanom. Under svansen har en av tumörerna brustit och det är väldigt kletigt och svårläkt. Eftersom man inte brukar operera en så gammal häst så är det bara för oss att hålla rent och hålla rent. En av de vanligaste orsakerna till att skimlar måste avlivas innan åldern tar ut sin rätt.

• Svar på tråden Hästtråden andra delen
  • A lie

Var så Glad i morse då jag skulle ut och galopppa i nysnön.. Tji fick jag... var ju isgata under... så vi lekte bambi på hal is..

• Lillstrumpa79

Min mini är så rolig.. Gick rätt ut på en ispöl i hagen & stampade upp den totalt, & där står hon nu.. Knasfian
    Var finns snön då?
    Här i skåne kan man välja på isgata eller frusen lergegga..

• smultronpuss

nejdååå lillstrumpa, vi har bara fastnat i knäcken och julgröten...

• Elute

Kanske nåt för er också; Vi är en mycket liten "by" på landet som innehåller ungefär femton hästar totalt. På alla annandagar så samlas vi för att rida en sk långtur (mer långsamtur) ridning eller häst o vagn. Efteråt så fikar eller grillar vi. Jättetrevligt!! Vi har tillochmed nåt som heter annandag nyår...
    Samla vännerna och ge er ut tillsammans. Om väglag eller väder inte tillåter så samlas i nåns sadelkammare!

• Lillstrumpa79

ååhhh, låter mysigt..
    fast i min by är det bara jag & en till som har hästar..
    Man skulle kanske satsa på en stor vagn att utflykta med alla bybor i.. båda min gossar är ju körbara & den lilla kan ju åka med i vagnen
    Jag får ordna bystämma!!

• A lie

Elute: Gu vad mysigt Så gorde vi mycket förr när man var yngre.. ut och lusade med hästarna, staffansritt på annandagen, körde småsyskonen då de gick påskkärring osv. Numera är det inge som är ung och galen nog att hänga med på sådana upptåg där jag har min häst..

• Belladonna

Jättehärligt ridväder idag. Var ute en timme. Det får en att tänka på annat, vilket behövs dessa dagar tills man vet allt som hänt med ens vänner. Hästar och ridning är nog det absolut, tveklöst bästa för psyket!

• stjärnskottet

Kul att se att det är så många blivande eller redan mammor med hästintresse!
    Själv längtar jag massor efter att få komma igång med ridningen efter bf

• Elute

Jag tror att de flesta som är unga och galna nog för våra upptåg är ungrfär fyrtifem år. Jag är yngst med mina tjugosju om man inte räknar med småbarnen.
    Gott Nytt År!

Svar på tråden Hästtråden andra delen