• Marcus pappa

    Derbydags

    I kväll smäller det på Råttsunda (som Sector så fint brukar uttrycka det). Stockholms stolthet Djurgårdens IF mot solna aik. Senaste derbyt bjöd ju på både det ena och det nadra. Djurgården spelade underbar fotboll i ett derby som sedan blev avbrutet pga av dräggens instormning. Men nu är det ny match och nya förutsättningar. Hoppas på en ordentlig Djurgårdsvinst med 4-0 och tror det kan vara möjligt.

    Det vore ett underbetyg för svensk fotboll om gnäget gick och vann SM-guld. Inte för att jag inte tycker om dem utan för att de värvat ett lag som i största del ser ut som ett superettalag. Skulle de vinna guldet skulle det vara ett underbetyg åt vår nationella toppfotboll. Nu tror jag inte det kommer att ske, utan guldet går till Elfsborg eller Djurgården.

    Sedan en lite fotnot: Det snacka mycket om att DIF och solna aik skulle vara lillebror och storebror. Ett resonemnag jag finner märkligt. Har svårt att se oss som bröder, men skulle man se det är det ju jobbigt för gnäget som "storebror" att "lillebror" DIF är mer framgångsrika än solna någonsin kan bli... DIF är bäst på fotboll, ishockey och även totalt om du tar alla SM-guld i alla idrotter. Dessutom, tvåa i Sverige om du tar alla SM-guld är Hammarby IF. Men det är inte dåligt av gnäget att vara trea...

  • Svar på tråden Derbydags
  • Ångan

    Var på plats och kollade på matchen som en oberoende åskådare.
    Det fanns inte mycket farligheter åt nåt håll måste jag säga. Matchen kunde lika gärna ha slutat 0-0. AIK hade bra kontroll och förde matchen under större delen av första halvleken. I början och mitten av andra hade dif större bollinnehav utan att skapa något direkt farligt i huvudtaget. Difs skott på mål var lätträknade och det kändes som om aikmålvakten gjorde riktiga "tv-räddningar" på dom få skotten som gick mot mål. På slutet av andra började dif stressa och slarva väldigt mycket. Difs målvakt gjorde ett par riktiga kalkonutsparkar i slutet och på så sätt fick gnaget många sekunder att gå utan att dif kunde göra nåt. I det stora hela så var det kanske ett rättvist resultat.
    Publikmässigt så blev jag lite besviken på dif. Jag vet att dom kan sjunga MYCKET bättre och högre. Det var endå deras hemmamatch så publikmässigt borde dom ha kunnat sjunga ut gnaget utan problem. Men idag var det gnaget som regerade fullständigt kändes det som.

    Skönt iaf att det inte var nå stök och bråk på läktaren undermatchen.

    Är gnaget de största guldfavoriterna nu kanske? Å andra sidan så har dom MÅNGA svåra lag kvar att möta innan säsongen är över.

    /Crille

  • davidian

    marcus pappa...så det säger du ;)

    men det var kul att se en fotbollsmatch där dom faktiskt tog i lite

Svar på tråden Derbydags