• Albertina

Ni med barn som fallit/klättrat ur spjälsängen...

Hej!

Hur gamla var de när de lyckades ta sig ur? Och slog de sig eller gick det bra? Några varningstecken?

Vår dotter är 1 år och 5 månader och väldigt rörlig. Jag tror det kan komma närsom helst att hon tar sig ur sin spjälsäng på egen hand... Så jag vill bara kolla läget. Måste nog se till att köpa en riktig säng snart.

Finns det andra bra tips på hur man kan förebygga en "olycka". Typ ställa en stol bredvid, eller något annat? Nu har jag börjat lägga kuddar på golvet för att jag är lite orolig. Det är nog dax att köpa en ny säng snart, som sagt...

• Svar på tråden Ni med barn som fallit/klättrat ur spjälsängen...
  • towe

Hej Albertina, min son var nog i den åldern när han klättrde ur första ggn( man glömmer så lätt månaderna....). På vår spjälsäng kan man ta bort ena långsidan så det gjorde vi och ställde den mot min sida av sängen. Men det förutsätter ju att man har barnets säng i mamma & pappas sovrum, har man inte det funkar inte den metoden... Barnet måste också kunna klättra ur er säng själv utan problem innan man törs göra så./Towe

• Kalina

Vi har bäddat en madrass på golvet där lillan sover nu pga att vi är rädda att hon klättrar över spjälsängen.
    Hon får sova så tills hon blir stor nog att ta sig i och ur en egen vanlig säng.

• Albertina

Är det ingen mer som råkat ut för detta? Jag trodde det var jättevanligt... Men det är ju tur om det inte är det, då kanske man inte behöver oroa sig så mycket.

• Trissvinnaren

Vet dom som tagit bort några spjälor så att barnet får en öppning att krypa i och ur sängen genom.

Vår dotter dök på huvudet ner i golvet innan hon lärt sig stå, hon drog sig upp med armarna och hängde på kanten...sedan tippade hon över. eller jag antar att det var så det gick till, hon drog sig ofta upp med armarna, men vi hade aldrig sett henne komma över kanten. Jag var i köket och hörde en duns från sovrummet och där låg ungen utanför sängen...hemskt. Hon var ett halvår då, och sängen använde hon aldrig mer, vi ställde vår säng med ena långsidan mot en vägg och så var hennes plats längst in tills hon fick utdragssäng ett par år senare. Hon är 10 år nu och en fantastisk liten människa med många talanger, känns hemskt att tänka på att det kunde gått illa, vi hade verkligen tur!

• Albertina

Jag puffar lite och ser om jag kan få höra lite mer om ämnet...

Någon???

• Camsan

Hm...Liam vat nog 10½månad när han gjorde en luftfärd ner på golvet. Vi hadde sängen på mellanläget. Nu är den i botten.

Hm...nu blir han 1 år i nästa vecka och han är en riktig klätterapa... i o m det så har han ramlat och fallit ner minst ett par gånnger om dagen. Han är överallt. I soffan, klättrar upp på sitt lekbord, stolar....

huga!! :-O

• Mirris

Alexadner var ca 13-14 månader när han "hävde" sig ur spjälan! Han ramlade rakt ner i golvet o tappade andan! Men det gick bra.

Han fick en växasäng istället o i den har han sovit så gott. (den står numera hos hans pappa, och här har han en vanlig resårmaddrass!)

• Ängel1982

Min äldsta var drygt ett och ett halvt när hon lyckades häva sig ur spjälsängen. Det blev hennes sista stund i den sängen, åkte fort som tusan och köpte en växasäng på IKEA.
    Tur var att det stod en leksasback med mjuka nallar i där hon föll ner. Annars blir det ju ett långt fall till marken.

Låter som att du borde byta säng åt din dotter iallafall.

• Mallan76

Vår son klättrade ur sin resesäng som vi hade med oss till Danmark i sommar, han var då nästan 2 år. Som tur var klarade han sig bra. Det enda tips jag har att ge till dej är att helt enkelt köpa en växasäng så fort som möjligt! Och tills dess placera ut kuddar på golvet.

• mia79

Mina tvillingar är 20 månader och idag tog sig den ena ur sin säng, nu var vi tvungna att lägga hans madrass på golvet ist, men nu kan han gå och ta leksaker och leka med så vet inte hur dom ska kunna somna nu. Han häver sig över utan att ramla.

• lövet2

Mina barn har varit mellan 1 och 1,5 år när de tagit sig ur spjälsängen. Ingen av dem har fallit, eftersom det synts så tydligt när de varit på gång att klara av det ....

Svar på tråden Ni med barn som fallit/klättrat ur spjälsängen...