• MayaS

Vitiligo, behöver information...

Hej!

Misstänker att min dotter har fått vitiligo. Har inte tagit upp detta med någon läkare än men kommer göra det nästa gång hon ska på sin diabeteskontroll. Träffar alltid en läkare då. Har läst att just diabetespatienter har en lite förhöjd risk för att få denna sjukdom, vet inte om det stämmer dock....
    Iaf så har hon fått vita fläckar på kroppen och de växer. bara under sommaren har hon fått 2 nya fläckar. 1 på ryggen och 1 på kinden... hon är 9 år förresten.

Det jag undrar är om det finns andra föräldrar här med barn som har vitiligo och vad för sorts behandling ert barn får, om barnet får nån behandling alls.

Har ni någon barnförsäkring och isf har ni anmält vitiligon? Fick barnet då någon form av ersättning för sjukdommen?

All info är välkommen!!

• Svar på tråden Vitiligo, behöver information...
  • MayaS

Om det inte är alltför besvärligt för dig så gärna.... men ids du inte så är det ok...

• MayaS

Tack för ditt svar MalinMalin.

Min tjej har inte så många fläckar .... än ser ju att de blir fler och fler...Känner på nått sätt att det är liiiite orättvist om hon ska ha vitiligo också.... det borde räcka med en kronisk sjukdom...

Jag hoppas verkligen att din dotter slipper diabetes.... det är inte så roligt att ha. Min tjej har ju "ärvt" sin sjukdom av sin pappa... dock inte de vita fläckarna...

Min oro är att om hon även har vitiligo, vad ska då immunförsvaret ge sig på nästa gång... som du säger båda sjukdommarna är autoimmuna sjukdommar... *suck*

Att din läkare säger att det inte finns nått att göra är väl iofs rätt av det lilla jag läst mig till MEN jag har även läst att vid "solning" så kan man trigga igång vissa av pigmenten igen och då borde man kanske ha kontakt med en hudläkare för att få hjälp med den biten... då kanske inte fläckarna sprider sig utan håller sig till de platser de är på idag... men det är sånt jag läst så jag vet inte hur rätt det är... är kanske lönt att kolla upp iaf....

• MayaS
    Den mysiga skrev 2006-09-22 22:56:54 följande:
    Diabetes kan påverkas med krom och vanadin.. Vissa har kurerat sig friska på så sätt. Jag vet ej hur mycket som ska tas om man ska ge det men kanske kan hårmineralanalys vara av värde att ta för det anses ju vara det bästa.
    Va??!! Diabetes??? är en kronisk sjukdom som i nuläget ej kan kureras alls....
  • MayaS

Helt ärligt... s¨du menar att min dotter som injekterar insulin 5 ggr /dag egentligen inte behöver det???

Detta kallar jag ren BS.... du behöver nog läsa på lite när det gäller Diabetes...

• MayaS

Kastar skit??! Nej men om du verkligen är sjukvårdsutbildad så borde du verkligen veta att diabetes inte blir bättre genom att varken tillsätta krom eller vanadin... Diabetespatienter behöver insulin och får de inte det så dör de... alltså en kronisk sjukdom.

Jag anser att ett sådant uttalande som du gjorde innan luktar illa och är lurendrejeri.

Diabetes typ 1 är inte diabetes typ 2 som man kan reglera med kost och motion... Där kan evt (även om jag är skeptisk) krom och vanadin inverka men absolut inte på diabetes typ 1 patienter..

Du behöver inte hjälpa som jag sa redan innan i tråden och efter ditt uttalande är jag verkligen skeptisk till ditt kunnande också... trots allt så lever jag med diabetes varje dag...

• MayaS
    Marin skrev 2006-09-24 19:51:33 följande:
    Hej,Jag har själv vitiligo som kom i 10-årsåldern. Fick ingen behandling då (för 20 år sedan fick endast mörkhyade eller personer med fläckar i ansiktet behandling), men den glädjande nyheten är att det har minskat för varje år efter jag fyllde 20.

Får du någon form av behandling idag?? som sagt det är ju ändå "hoppfullt" att fläckarna blivit mindre... alltså måste nån form av återpigmentering skett?

Vet inte när vi ska på kontroll med tjejen nästa gång men även jag ska ta upp detta som "Den Mysiga" påstår med tjejens läkare. Hennes läkare är diabetesforskare och har skrivit ett par böcker om barn och ungdomsdiabetes. Hon borde väl veta nått tycker man...

Den enda som trakasserar någon här är du "Den Mysiga"....

• MayaS
    Vässan skrev 2006-09-24 23:37:52 följande:
    Oj! Med risk för att ni tycker att detta är BS också så måste jag ändå berätta att många med vitiligo blivit hjälpta av folsyra och B12. Kan kanske vara värt att prova i alla fall... det är ju inte skadligt på ngt sätt...
    Om det är BS eller ej kan jag inte uttala mig om.... men folsyra och B-vitaminer är iofs aldrig fel...

Men som innan att påstå att mineraler skulle bota diabetes... ja det är kanske att dra det hela snäppet för långt.
  • MayaS

Ja som sagt så vet jag inte hur det är med folsyra och b-vitaminer men det är något jag är mindre skeptisk mot än mineraler mot diabetes... Jag ska ta upp detta med tjejens läkare... får väl reda på då också om det hon har är vitiligo eller om det är något annat.

Tyvärr så förstår/vet inte många människor att diabetes typ 1 och diabetes typ 2 är egentligen två helt skilda sjukdommar. De KAN INTE jämföras.....

• MayaS

Dottern var på kontroll för hennes diabetes i onsdag... fick då bekräftat att de vita fläckar hon har är vitiligofläckar.... hennes läkare sa dock att det var relativt vanligt att det växte bort med åldern men att det givetvis också kunde gå åt det andra hållet och bli värre. Enligt henne så fanns det inget som läkar"vetenskapen" visste skulle hjälpa mot vitiligon... och detta med mineraler som ska hjälpa evt "bota" diabetiker slog hon bort som ren nonsen/ hokuspokus... hon sa som Malinmalins läkare... att mineraler är bra för alla men är inget som hjälper på diabetesen i sig.

Svar på tråden Vitiligo, behöver information...