• Wallmo

Mäklararvode? Vad är rimligt?

Hallå hallå!
    Finns det någon mäklare där ute? Eller någon annan som precis sålt bostad som kan hjälpa mig lite?
    Vi ska sälja vår lägenhet och det är verkligen en djungel av olika mäklare.
    Vad tycker ni är ett ok arvode? Andra lägenheter i området har gått för mellan 650 000:- till 725 000:- Pratade med en mäklare igår och han sa att arvodet normalt ligger på 7%? Vad säger ni - låter det rimligt?
    Några fler tips på vad man bör tänka på?

• Svar på tråden Mäklararvode? Vad är rimligt?
  • Axels och Annies mamma

Det låter mycket, min bror och hans ambo sålde sin lägenhet i Göteborg och de betalade 4% i arvode till mäklaren.

• Änglatuss

trollet

nej inte direkt
    sålde för 1 månad sedan

svenskfastighetsförmedling

och så gjorde domINTE ett skit

• Redbit

Kolla DNs artikel i ämnet från i höstas, www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=242839

Men 7 procent låter alldeles för mycket - 5 tror jag är någon sorts branschnorm inom landet, och sedan varierar det beroende på ort och objekt, oftast nedåt!

• Änglatuss

vi sålde i lilla tierp

8000 invånare kanske

• trollet77

Fru S, om arvodet hade varit 5% som kanske "genomsnittet" ligger på hade ni "bara" betalat 4000. HUR kan ni ha fått betala 12500???

• Wallmo

Axels Mamma:
    Vi säljer också i Göteborg (V. Frölunda - Jänbrott)Vilken mäklare använde ni er av? Var det bra för övrigt?

• trollet77

Hade ni gjort upp något i förväg? Om arvodet alltså, reagerade ni inte från början på att det lät mycket isåfall, fast det är klart, har man aldrig sålt, så är det ju inte lätt att veta vad det ska ligga på.

• Filippinan

4 % fick vi ge.

The more you ignore me, the closer I get
  • Rabies

Arvodet ligger normalt på 2.5% utan försäkring och 3.5% med försäkring.
    Det säkraste är att vända sig till en etablerad och seriös mäklare, antingen via din bank eller ett välkänt namn.

Svar på tråden Mäklararvode? Vad är rimligt?