Pallas skrev 2006-09-22 00:28:13 följande:
"Och hur förklarar du min sons och kompisens dotters "sjukdomar"? Hon kan inte ha fått en antikropp utav sin amning medans min stackars stackars son som inte fick några antikroppar, klarat sig mycket bättre?!"Det är lätt: När man tittar på sådana här saker så handlar det om _stora_ statistiska underlag, inte om enskilda individer. Det finns folk som levt till de blir 80 fast de rökt ett paket cigg om dagen, det betyder inte att rökning är ofarligt. Och med detta säger jag inte att ersättning är farligt eller dåligt på något sätt, bara att bröstmjölken är det bästa för barnet och att ersättning kan störa tarmfloran på olika sätt till exempel. Därför tycker jag att man OM man vill helamma, skall vara påläst och medveten om de olika teorier som finns och inte gå på det där med att ersättning skulle vara minst lika bra som bröstmjölk. För det enskilda mamma-barnparet kan ersättning vara den bästa lösningen, men ur folkhälsosynpunkt är fortfarande bröstmjölk det bästa alternativet. Förstår du skillnaden?
Jo självklart förstår jag skillnaden, men fortfarande så var det där inlägget det mest idiotiska jag läst(Helenes)! Min son, liksom många andra barn, har klarat sin minst lika bra på ersättning som dom som ammats, vilket inte den här personen inte verkar förstå, därav "sjukdoms" förklaringen. Hon verkar tro att det enbart kan vara åt det andra håller och det gör mig förbannad.