• Annapanna11

Eldsmärke?

Hejsan!
    Jag är ny här och undrar om fler har barn med eldsmärke. Min dotter föddes med ett märke över ena kinden. Vill gärna "prata" med andra som har erfarenhet av detta.
    Jag undrar om det går att ta bort? Har hört att det går att använda laser, men hur "bra" kan det bli - försvinner det helt? Blir huden normal efter behandling (jag menar när hon sen blir solbränd och så...)?
    Jag är evigt trött på alla som hela tiden undrar över vad hon har i ansiktet. Jag blir också ledsen...nu förstår hon ju inte än vad alla säger, men sen när hon blir äldre då? Jag vill inte att hon ska må dåligt eller att hon ska bli mobbad. Givetvis spelar det ingen roll för mig att hon har ett märke (älskade gumman:) , men jag blir hela tiden påmind om det eftersom många kommenterar det. De ser ju inte min underbara dotter, de ser ett rött märke...
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Eldsmärke?
  • AnneSophie

Hej,

Jag hoppar in här...

Jacob har ett hemangiom på halsen. Det är ju inte samma sak som ett eldsmärke (skillnaden är att hemangiomet oftast växer bort även om det kan ta mååååånga år).
    Jacob har gjort en del laserbehandlingar och fått kortison insprutat. På rätt väg är det nu iallafall och det viktigaste är att han inte har ont utav det (för det hade han när han var bebis).
    Men det där med kommentarer känner jag tyvärr igen.

Alla eldsmärken kan inte laserbehandlas. Det beror på typen av märke och hur djupgående det sitter och vart det sitter.
    Tycker att du ska kontakta en hudklinik för att få träffa en laserkirurg iallafall.

Bort med kärnkraft! Fram för miffoström!
  • AnneSophie

Glömde förresten att tipsa om föreningen Ansiktsbarn som jag är medlem i. Det är en mailinglista som finns på kanalen.org.

Ansiktsbarn
    ansiktsbarn@kanalen.org
    Ansiktsbarn vänder sig till oss föräldrar som har barn med någon form av defekt/skada inom det craniofaciala området. Självklart är du som själv är ett ansiktsbarn också välkommen. Vi stöttar varandra i vardagslivet, inför operationer och avancerade undersökningar. Även om diagnoserna är varierande, så har vi alla ett gemensamt; ansiktet går inte att dölja och man blir lätt uttittad.

Listansvariga:
    Ingela Welén
    Antal medlemmar: 49
    med i den här listan.

Bort med kärnkraft! Fram för miffoström!
  • Annapanna11

Ingen annan ??? (tack annesophie!)

• AnnaOnIce

Hej.
    Jag ahr haft ett födelsemärke hela livet i ansiktet. De opererade bort en del när jag va liten vilket gjorde att det blev ärr istället.
    Laser behandling gör ont men tar bort lite, på vissa helt o hållet.

Du får nog vänja dig vid att folk tittar o frågar. Jag bryr mig inte längre (de frågar fortfarande), men när jag var liten blev jag ledsen. Man vill ju vara som alla andra, o jag hatade när vuxna böjde sig ner över mig o utbrast "nämen lilla gumman vad har du råkat ut för?".
    Du ska bara snäsa av sånna idioter.

Det enda jag kan råda dig till är att inte vara ledsen över hur din dotter ser ut, utan vänja dig vid det. Är du stolt så känns det bättre för henne när hon upptäcker att folk tittar. Stressa inte med att ta bort det om inte läkarna garanterar att det blir bra.
    Man får en känsla av att jaha, jag ska ta bort det för jag duger inte med det. Å andra sidan kan det var lättare att behandla en bebis som inte vet riktigt vad som händer...

Tänk på att Gud sätter ett märke på de barn han gillar bäst.
    Lycka till. (det finns värre saker)

• Annapanna11

Hej Annaonice! Tack för dina ord. Det är klart jag är stolt över min tös, hon är mitt allt! Jag vet att det kunde varit värre, (jag läste lite på din sida - du är stark!) men vissa människor fattar liksom inte det. Vi får se vad de säger på hudavdelningen, det är ju för hennes egen skull jag hoppas att de kan göra nåt åt märket.
    Det var fint det du skrev, att gud sätter ett märke på de barn han gillar mest...(tårar i ögonen nu..).

• AnnaOnIce

Lycka till. Vill bara tillägga att jag har svårt att se det som en "defekt", låter så hårt. Det e ju bara lite ytliga blodkärl.. ingen missbildning eller handikapp.

kram

• Fiaoooo

Nu är denn träd aäkert jättegammal men yänkte inflikna här ändå. Jag äridg 21 år, och har wtt wldamärke över hela kinden. Mima föräldrar var de som drev igenom att laserbehandlingen för barn under 18 skulle få genomgöras i sverige. Har gått på laserbehndlingar fr att jag var 1 år tills jag va ca 15. Mkt går bort men inte allt. Skulle ditt barn göra wn laser"op" be om narkoa för att fr gånf tiölgång gör dw väldiht ont. Jag har idag valt att sluta med laser eftersom att det är inte jättwmkt som går bort, men veckorn efter är otrolugt jobbiga. Ögatsväller upp och du är hwlt svart och brändskadad . Idg finns dwt så bra kosmetika , och även om du vill hjälpa din dotter aå kan dw oxå vara väldigt känsligy fär henne. Jag tänkte ibland att jag inte sög för mina föräldrar för att sw ville förändra mig. Vilket jag nuförstår var helt galet, de gjorse ju dwt för mig.. men jag tycker du aka vänta tilla hon blir lite äldre så att hon förstår å får bestämm själv :) ngt som är fint att vwta är att de finns ett talesätt om barn med eldsmärke, att gud har märktt sina mest älskade barn och sänt de till jorden för att förändra världen. Guds märkta änglar på jorden:) lycka till!!

Svar på tråden Eldsmärke?