• Mymlan

Irland

Jag och sambon funderar lite över att åka till Irland på semester, så nu hoppas jag att nån här har lite information om landet som dom vill dela med sig till oss.
    Vi undrar när bästa tiden är att fara dit, är det dyrt, vad får man absolut inte missa...? Ja vi vill i stort sett veta så mycket som möjligt!

• Svar på tråden Irland
  • Lalune2

Åh vad underbart! Jag har bott på Irland under en sommar och skulle älska att åka tillbaka och träffa mina vänner där!

Jag tycker att ni för det första ska försöka åka runt hela ön och se så mycket som möjligt, det är enorm skillnad mellan olika countyn. I Dublin rekommenderar jag promenader, promenader och åter promenader, just för att se så mycket som möjligt och känna den härliga atmosfären. Saker att se och göra där är bla kyrkan i Christchurch, gammal kyrka från Vikingatiden, Temple-området är rätt kul och speciellt.

På Grafton Street hittar ni alla affärer, det är huvudgatan. På en sidogata till den finns en underbar pub som heter Grogan's, den är en riktig genuin irländsk pub med folk av olika slag, allt från superkändisar till 80-årige gubben som lever sitt liv på puben.

Det som är så underbart med Irland är att alla åldrar blandas, jag tillbringade många afterwork på Grogans där jag ofta satt och samtalade med en äldre pensionär som var änkeman vid bardisken. Han satt jämt på samma plats och drack 1 whiskey och 2 öl, varje kväll, inte mer och inte mindre. Vi hade hur trevligt som helst!

Sen rekommenderar jag en tripp till Belfast, bara för att se skillnaden mellan Nordirland och Irland. Sen tycker jag att du ska åka till Galway och andra mindre orter för att få det riktigt genuint irländska. Folk är supertrevliga och gästfria och det är en upplevelse.

Gillar ni golf så finns det tydligen bra golfbanor. Åk gärna tåg, det är relativt billigt och gör att ni får se mycket. Sen finns det också några öar på nordsidan inte långt från Galway som ska vara fantastiska och kända, kommer ej ihåg namnet nu, men det ska vara en höjdpunkt har jag förstått.

Återkommer om jag kommer på något mer! Lycka till!!

• Lalune2

SÅg att jag missade ett par frågor! Vädret är ju inte det bästa, jag skulle rekommendera sommaren alternativt till deras St Patricks day, 17 mars. Dyrt, ja, det är inte speciellt billigt men det är inte ´Sverige heller. Det är inga större skillnader på de båda länderna.

• Mymlan

Åh tack så mycket, för alla tips, men jag tar gärna emot ännu mer

• babyred

Var i Cork i 2 veckor med skolan.. (jobbade som målare)
    Vi var där i maj å särskilt varm var de inte..
    Gillar man å rida så kan jag rekomendera de, de var något av de roligaste jag gjort.. fick bla. rida i bäckar, klättra i branter, hoppa ( de låg stockar å grejer efter stigarna) rida ner i en djup grop å låta hästen hoppa upp.. de var lite tuffare än här..annars så var cork en trevlig stad
    Åkte runt å kollade på naturen lite oxå, å de rekomenderas.
    skulle nog kunna tänka mej att åka dit igen, fast utan målning å klass..

• Ackis

Här är en till som gärna vill åka till Irland. Det skulle vara underbart att åka dit och rida i en vecka eller två. Misstänker att blir det en ridresa så hänger nog inte sambo med, så det blir väl att få med sig nån vän.

Hittade en svensk sida med uthyrningsstugor på Irland, endel hus är bara för charmiga.

www.vacationvalley.se/Irland.asp

• KarinaL

Jag var på Irland i 2 veckor i somras med pojkvännen och vi tyckte det vara kanon! Trevliga människor, god öl, mysiga pubar, vacker natur och en massa annat. Beroende på hur länge ni ska vara borta så skulle jag rekommendera att ni inte försöker göra och se allt utan att ni koncentrerar er på en eller några delar.

Vi flög till Dublin och sen åkte vi buss till Galway (jättemysigt, rekommenderas varmt!). Från Galway kan man ta en båt till Aran Islands där det verkligen är jättevackert och man kan hyra cykel och åka runt och titta på vackra klippor och stenmurar. Påminner lite om Gotland, tyckte jag.

Efter det tog vi bussen vidare ner till Doolin (söderut på västkusten). Doolin är en liten supercharmig by där tydligen många kända irländska musiker och sångare har spelat. Det ligger dessutom nära the Cliffs of Moher om ni har lust att se dem. De är jättevackra och otroligt imponerande. Det är ett jätteturistiskt ställe men jag tyckte det absolut var sevärt.

Sen hyrde vi bil med en irländsk kompis och hennes pojkvän och åkte runt the ring of Kerry. Det var jättefint och man kan stanna till nästan var som helst. Det påminner om Connemara som vi inte hann med.

VI besökte även några mysiga byar och små städer vid kusten söder om Cork men jag minns tyvärr inte vad de hette. Vi hade en irländsk kompis som guide : ).

Mitt favvisställe av alla var the hills of Tara och speciellt Newgrange, norr om Dublin. Spännande stenar med olika ristningar, lika gamla som pyramiderna.

Oj, det här blev långt! Jag tyckte Irland var ganska dyrt men antagligen ungefär som hemma. Men otroligt mycket vacketr att se. vi sk åka tillbaka igen! Vi har ju hela norra Irland att se och där ska det tydligen vara supervackert!

Ha en jättebra semester!!

• Mymlan

Tack för alla tips, nu ska jag ta och börja knåpa ihop en resplan och framförallt bestämma när vi ska fara! Men fler tips tas gärna emot

• Flippan71

Hej!
    Jag har bott ovanför ett galoppstall utanför en liten by som heter Clough Jordan (säkert flera på denna site som gjort det, inga gamla stalltjejer från Donald Swan?? ) i 6 månader. Underbart kul och berikande, men ja, det är ju inget för semester... Men något som är både äventyrligt, fritt och hyfsat billigt är helt enkelt att flyga till Dublin, sen sätta sig på en Greyhound bus och åka precis var man vill, de går över hela Irland tror jag. Jag och en kompis gjorde det för några år sedan och åkte direkt från Dublin vid strax efter lunch och kom fram till Galway på kvällen. Vi fick genast kontakt med en man som tillsammans med sin fru hade ett B&B. Billigt och helt ok. Sedan bestämde vi dag till dag att göra vad vi kände för. Vi hann se stora delar av Irland på en vecka och avslutade med några dagar i Dublin. Som sagt, Irländarna är ett mycket trevligt och öppet folk och utan att ha några som helst planer hann vi med ridturer, nattklubbar, shoppingstråk, sevärdheter och pubar förstås. När vi hade sett nog av ett ställe satte vi oss helt sonika på en Greyhound bus och åkte till nästa stad och letade upp ett B&B. Folket är så hjälpsamma och berättar om sevärdheter och bussarna är billiga. Åk på våren eller sommaren rekommenderar jag. Det kan regna väldigt, väldigt mycket på senhösten/vintern och isoleringen i husen är inte den bästa... Kolla upp nägra B&B i förhand bara om ni åker under värsta semestertiderna. Trevlig resa!

• garfield

JAg har bott på Irland ett är och sedan varit tillbaks två gånger efter det! Irland är absolut mitt favoritland! Trevliga människor vacker natur och mysiga pubar! Fast det regnar nästan jämt så det spelar i stort sett ingen roll när du åker. Åker man i september eller maj så är det lite off season och då är bed and breakfast billigare (man kan då få för 20 Euro per natt) Frukostarna är mäktiga Irländska med ägg, korv, bacon osv. Så på dom står man sig ett bra tag!

Jag rekommenderar att hyra bil. Även om det är lite knöligt att köra på vänster sida och smala och dåliga vägar så är det på det sättet man får se mest. Det går lite tåg och en del bussar, men bussarna tar en evinnerlig tid eftersom dom stannar vid varenda mjölkpall

Ställen man inte får missa:

Jag bodde på södra Irland så det är där jag rest runt mest...

Cork: Södra Irlands största stad. Vill man ta en promenad så ska man inte missa UCC (universitetet). Det finns även en hel del sevärda kyrkor som St Ann's shandon. Missa inte heller the english market en övertäckt grönsaks och köttmarknad.

Cobh: Ligger söderut från Cork (ca 20 minuter). En mysig kuststad. Det var härifrån de flesta amerikabåtar gick när det begav sg. Titanic gjorde sitt sista stopp här innan atlanten... Lusitania gick under precis utanför och det finns ett museum i Heritage centret.

Blarney: Ett slott som ligger lite norr om Cork. Det finns en sten högst upp i slottet som man ska kyssa och så får man talets gåva. (har gjort det två gånger så jag pratar mycket ) Mycket fint med en park runt...

Kinsale: En riktig tursitfälla, men en otroligt mysig kuststad som nästan är obligatorisk i Irlandbesöket. Det ligger ett stort fort i anslutning också Kings Charles Fort tror jag det heter...

Sedan kan man fortsätta upp längs kusten mot västra Cork och Kerry som har ett otroligt läckert landskap! Höga berg och gröna ängar... Stanna i Killarney som är "Turisthuvudstaden" som man kan ha som bas när man kollar ruint i Kerry.

Killarney: En dag måste ni viga åt att åka "Ring of Kerry" en ca 20 mil lång tur runt en otroligt vacker halvö. Man stannar ofta ocfta och tar kort. Vägarna är smala med massor av hålor och man får ganska ofta stanna för att det står ett får i vägen. Missa inte "The Gap of Dunloe". Här kan man hyra sig en häst och vagn med kusk som kan köra en (ca 30-50 euro). Kusen är väldigt underhållande och sjunger gärna sånger. Men bli inte förskräckta om ni inte fattar ett ord han säger för dialekten är ganska svår... Man kan också vandra om man vill...

Precis intill Killarney ligger Ross Castle precis vid en av sjöarna och även Muckross House är värt ett besök. Huset byggdes åt den dåvarande drottningen (från England) och innehåller 365 fönster, ett för varje dag. Drottningen bodde sammanlagt i huset i två dagar... En otrolig vacker park ligger runt om den och har man tyur så prickar man in när Rhododendrona blommar. De är höga som träd... Missa inte heller Torc Vattenfall!

Dingle: OCkså otroligt vacker liten kuststad som stoltar med sin egen delfin (om han fortfarande lever)... Här kan man också åka Runt i ett otroligt vackert landskap! Connors pass kan man åka över om man kör en liten väg över från Dingle mot Tralee. Riktigt häfigt! Om ni stannar vid vägen vid ett litet vattenfall strax efter passet kan ni följa det upp till en liten sjö! Mysig promenad! PÅ Dingle halvön finns en massa fina stränder som man inte få missa!

Bunratty: Åker man lite mer norrut så kan man stanna vid Bunratty Castle som är ett slott som som har gjort om till tyop skansen med en massa Irländska gamla gårdar osv. Här kan man vara med på medeltidskväll... Och äta mat och underhållas.

Cliffs of Moher:
    Riktigt läckert! Höga klippor (200 meter) som stupar ner i vattnet! Ett absolut måste!!!

The Burren: Ligger i anslutning till Cliffs of M. Häftigt kalklandskap som påminner liet om Öland med massor av orkideer och gamla gravar. Härifrån kan man också åka över till Aranöarna...

Rock of cashel:PÅ vägen mellan Cork och Dublin. En gigantisk fästning där vissa delar är 100 år gammal. Det ligger högt uppe på en höjd och innehåller bla en katedral. Fästningen var en symbol för kyrkans makt.

Dublin: En otroligt mysig stad för att vara så stor!. MAssor med pubar och cafeer. Ta en hop on hop off buss en dag så får ni se de flesta sevärdheterna och dessutom får ni en guidad tur. Åk till Guiness och prova ölen. Den skall vara godare ju närmare bryggeriet man kommer och är allra bäst om man dricker den direkt från tappen på bryggeriet. Gå till Jamesons whiskeydestilleri också. Intrssant at få lära sig om hur det går till. Missa inte Molly Malone som står staty på grafton street. Hon var enligt sången en kvinna som sälde fisk och musslor på Dublins gator. Trinity collage är också väl värt ett besök. Det sägs att klockorna i klocktornet inne på området ringer varje gång en oskuld går igenom... (hmmm) Book of Kells finns också där!

Howth: Ligger norr om Dublin och är också en mysig liten kuststad med fina promenadstråk...

Det är väl så här långt mina Irländskunskaper sträcker sig... Men några ställen som jag vill åka till nästa gång är. Belfast och sedan fortsätta norrut till Giants Causeway som enligt legenden byggdes av en jätte för att sammanfoga norra skottalnd med Irland...

Donelgal som ligger längst upp i noprra Irland vill jag också se.

Annat som man måste göra på Irland. Gå på en pub med musik! Irländarna älskar att sjunga och gör det ofta och gärna. Men börja aldrig prata politik för det är många som fortfarande är putta på engelsmännen... Drick Bulmers Äppelcider) ofantligt gott. Inte för sött och inte för beskt! På pubarna har dom oftast den billigaste maten. Missa inte "nationalrätten Cabbage and Bacon (kokt salt kött)! Mums Det serveras med potatis och löksås! Pennys är en billig klädaffär med många söta barnkläder...

Hmm... Man kan nästam tro att jag är anställd av Irländska tursitbyrån. Du får fråga om du undrar över något!

• garfield

Oj det blev väldigt långt... Hoppas du orkar läsa allt!

• Lalune2

Nu är jag här igen! Håller med Garfield, drick Bulmers! Supergod!! Samt besök Jameson's, Trinity College och GUinness.

• Mymlan

Åh så roligt med alla tips, tack så jättemycket!

Svar på tråden Irland