Irland
JAg har bott på Irland ett är och sedan varit tillbaks två gånger efter det! Irland är absolut mitt favoritland! Trevliga människor vacker natur och mysiga pubar! Fast det regnar nästan jämt så det spelar i stort sett ingen roll när du åker. Åker man i september eller maj så är det lite off season och då är bed and breakfast billigare (man kan då få för 20 Euro per natt) Frukostarna är mäktiga Irländska med ägg, korv, bacon osv. Så på dom står man sig ett bra tag!
Jag rekommenderar att hyra bil. Även om det är lite knöligt att köra på vänster sida och smala och dåliga vägar så är det på det sättet man får se mest. Det går lite tåg och en del bussar, men bussarna tar en evinnerlig tid eftersom dom stannar vid varenda mjölkpall
Ställen man inte får missa:
Jag bodde på södra Irland så det är där jag rest runt mest...
Cork: Södra Irlands största stad. Vill man ta en promenad så ska man inte missa UCC (universitetet). Det finns även en hel del sevärda kyrkor som St Ann's shandon. Missa inte heller the english market en övertäckt grönsaks och köttmarknad.
Cobh: Ligger söderut från Cork (ca 20 minuter). En mysig kuststad. Det var härifrån de flesta amerikabåtar gick när det begav sg. Titanic gjorde sitt sista stopp här innan atlanten... Lusitania gick under precis utanför och det finns ett museum i Heritage centret.
Blarney: Ett slott som ligger lite norr om Cork. Det finns en sten högst upp i slottet som man ska kyssa och så får man talets gåva. (har gjort det två gånger så jag pratar mycket ) Mycket fint med en park runt...
Kinsale: En riktig tursitfälla, men en otroligt mysig kuststad som nästan är obligatorisk i Irlandbesöket. Det ligger ett stort fort i anslutning också Kings Charles Fort tror jag det heter...
Sedan kan man fortsätta upp längs kusten mot västra Cork och Kerry som har ett otroligt läckert landskap! Höga berg och gröna ängar... Stanna i Killarney som är "Turisthuvudstaden" som man kan ha som bas när man kollar ruint i Kerry.
Killarney: En dag måste ni viga åt att åka "Ring of Kerry" en ca 20 mil lång tur runt en otroligt vacker halvö. Man stannar ofta ocfta och tar kort. Vägarna är smala med massor av hålor och man får ganska ofta stanna för att det står ett får i vägen. Missa inte "The Gap of Dunloe". Här kan man hyra sig en häst och vagn med kusk som kan köra en (ca 30-50 euro). Kusen är väldigt underhållande och sjunger gärna sånger. Men bli inte förskräckta om ni inte fattar ett ord han säger för dialekten är ganska svår... Man kan också vandra om man vill...
Precis intill Killarney ligger Ross Castle precis vid en av sjöarna och även Muckross House är värt ett besök. Huset byggdes åt den dåvarande drottningen (från England) och innehåller 365 fönster, ett för varje dag. Drottningen bodde sammanlagt i huset i två dagar... En otrolig vacker park ligger runt om den och har man tyur så prickar man in när Rhododendrona blommar. De är höga som träd... Missa inte heller Torc Vattenfall!
Dingle: OCkså otroligt vacker liten kuststad som stoltar med sin egen delfin (om han fortfarande lever)... Här kan man också åka Runt i ett otroligt vackert landskap! Connors pass kan man åka över om man kör en liten väg över från Dingle mot Tralee. Riktigt häfigt! Om ni stannar vid vägen vid ett litet vattenfall strax efter passet kan ni följa det upp till en liten sjö! Mysig promenad! PÅ Dingle halvön finns en massa fina stränder som man inte få missa!
Bunratty: Åker man lite mer norrut så kan man stanna vid Bunratty Castle som är ett slott som som har gjort om till tyop skansen med en massa Irländska gamla gårdar osv. Här kan man vara med på medeltidskväll... Och äta mat och underhållas.
Cliffs of Moher:
Riktigt läckert! Höga klippor (200 meter) som stupar ner i vattnet! Ett absolut måste!!!
The Burren: Ligger i anslutning till Cliffs of M. Häftigt kalklandskap som påminner liet om Öland med massor av orkideer och gamla gravar. Härifrån kan man också åka över till Aranöarna...
Rock of cashel:PÅ vägen mellan Cork och Dublin. En gigantisk fästning där vissa delar är 100 år gammal. Det ligger högt uppe på en höjd och innehåller bla en katedral. Fästningen var en symbol för kyrkans makt.
Dublin: En otroligt mysig stad för att vara så stor!. MAssor med pubar och cafeer. Ta en hop on hop off buss en dag så får ni se de flesta sevärdheterna och dessutom får ni en guidad tur. Åk till Guiness och prova ölen. Den skall vara godare ju närmare bryggeriet man kommer och är allra bäst om man dricker den direkt från tappen på bryggeriet. Gå till Jamesons whiskeydestilleri också. Intrssant at få lära sig om hur det går till. Missa inte Molly Malone som står staty på grafton street. Hon var enligt sången en kvinna som sälde fisk och musslor på Dublins gator. Trinity collage är också väl värt ett besök. Det sägs att klockorna i klocktornet inne på området ringer varje gång en oskuld går igenom... (hmmm) Book of Kells finns också där!
Howth: Ligger norr om Dublin och är också en mysig liten kuststad med fina promenadstråk...
Det är väl så här långt mina Irländskunskaper sträcker sig... Men några ställen som jag vill åka till nästa gång är. Belfast och sedan fortsätta norrut till Giants Causeway som enligt legenden byggdes av en jätte för att sammanfoga norra skottalnd med Irland...
Donelgal som ligger längst upp i noprra Irland vill jag också se.
Annat som man måste göra på Irland. Gå på en pub med musik! Irländarna älskar att sjunga och gör det ofta och gärna. Men börja aldrig prata politik för det är många som fortfarande är putta på engelsmännen... Drick Bulmers Äppelcider) ofantligt gott. Inte för sött och inte för beskt! På pubarna har dom oftast den billigaste maten. Missa inte "nationalrätten Cabbage and Bacon (kokt salt kött)! Mums Det serveras med potatis och löksås! Pennys är en billig klädaffär med många söta barnkläder...
Hmm... Man kan nästam tro att jag är anställd av Irländska tursitbyrån. Du får fråga om du undrar över något!