Irland
Hej!
Jag har bott ovanför ett galoppstall utanför en liten by som heter Clough Jordan (säkert flera på denna site som gjort det, inga gamla stalltjejer från Donald Swan??
) i 6 månader. Underbart kul och berikande, men ja, det är ju inget för semester... Men något som är både äventyrligt, fritt och hyfsat billigt är helt enkelt att flyga till Dublin, sen sätta sig på en Greyhound bus och åka precis var man vill, de går över hela Irland tror jag. Jag och en kompis gjorde det för några år sedan och åkte direkt från Dublin vid strax efter lunch och kom fram till Galway på kvällen. Vi fick genast kontakt med en man som tillsammans med sin fru hade ett B&B. Billigt och helt ok. Sedan bestämde vi dag till dag att göra vad vi kände för. Vi hann se stora delar av Irland på en vecka och avslutade med några dagar i Dublin. Som sagt, Irländarna är ett mycket trevligt och öppet folk och utan att ha några som helst planer hann vi med ridturer, nattklubbar, shoppingstråk, sevärdheter och pubar förstås. När vi hade sett nog av ett ställe satte vi oss helt sonika på en Greyhound bus och åkte till nästa stad och letade upp ett B&B. Folket är så hjälpsamma och berättar om sevärdheter och bussarna är billiga. Åk på våren eller sommaren rekommenderar jag. Det kan regna väldigt, väldigt mycket på senhösten/vintern och isoleringen i husen är inte den bästa... Kolla upp nägra B&B i förhand bara om ni åker under värsta semestertiderna. Trevlig resa!