• Liten blir stor

hjälp! nån..

Jag hoppas att någon kanske kan svara på det här!!?

I torsdags på jobbet (jobbar på dagis) så började det svida massor i slidan/alternativt urinblåsan. Det känns så fort jag sätter mig ner, när jag går är det värst...det svider och känns nästan som om jag måste gå å knipa hela tiden för att det inte ska göra mer ont..måste gå bredbent. Det känns dessutom som att jag är akut kissnödig HELA tiden även när jag precis varit på toa och klämt ut några droppar i tron att det skulle forsa ut...
    Natten till torsdag blev det nästan värre..så på fredagen efter en hel dag på jobbet med samma besvär så åkte jag in till akuten och fick STOPP direkt. Låter som urinvägsinfektion sa hon och att det är inget dom gör något åt där!!!??? NÄHÄ..tänkte jag...vad är akutmottagningen till för då? Hon var iaf snäll nog att ringa jouren och gav mig en tid där..men urinet visade negativt på ALLt..alltså ingen UVI. Läkaren som jag pratade med som för övrigt inte förstod vad jag sa och vise verse bad mig att hålla mig minst fyra timmar och komma tillbaka på morgonen dan därpå (alltså imorse) och kolla igen. Sen sa hon att jag kunde få medicin ändå..(men hallå? Har jag ingen uvi så vill jag ju inte äta tabletter mot det) .Imorse var jag där igen... Jag har ingen UVI och blev hemskickad. Besvären kvarstår och måste ju vara nånting. Jag blir bara mer och mer orolig. Känns som att jag inte får hjälp nånstans.
    Blev lite arg å lessen på akuten. Hon lixom sa i stort sett. Vi skiter i om du e med barn eller inte. Du har säkert BARA uvi och det är inget vi kollar med nån gyn här. Nä, de e möjligt. Men om det inte är uvi så vill man ju gärna iaf få tala med en gyn. för läkaren på vanliga läkarmottagningen verkade inte fatta nånting. 3 ggr sa jag att jag väntar barn och att jag gjort gravtest och att jag är i v15. Har till och med gjort ett vul. Men lik förbannat tyckte hon att det var bäst om vi gjorde ett gravtest?? Till slut när min kille var tvungen å rycka in å säga att jag har gjort gravtest och är definitivt med barn. Jag kännde mig helt tom igår när jag kom hem därifrån och ännu tommare imorse...Vanliga gyn och eller BM kan jag ju inte ringa förns på måndag..

Snälla har nån nåt förslag på vad det kan vara?

• Svar på tråden hjälp! nån..
  • MammaU

Hej där! Blir ledsen hur mina kollegor behandlade dig! Jag är sjuksköterska och det finns alltid fel människor i vården!
    Dins symtom låter precis som en uvi! OCH det kan vara så att det krävs en urinodling (man skickar iväg urin till lab som får växa till sig några dagar där) för att få bekräftat vilken sorts bakterier det är! Sådana urinstickor (snabbtest) som man har på sjukhus/akutmottagningar kan inte se alla sorts bakterier! Har du temp?

*kramis /Ullis

• Liten blir stor

Ja, detta bekymmer började ju då i torsdags när jag började känna rörelser i magen...måste säga det att smärtan/svidningen försvinner rätt vad det är...och kommer åter igen..kan ju va så att den lill* ligger å buffar och trycker på min urinblåsa...Har en sån där hjärtljudssensor hemma och i den hör man starka sparkar/buffar som för mig än så länge bara känns som små små fjärilar...Och jag har lyssnat lite med den och det sparkar mycket där i närheten av blåsan...kan ju vara så att det är beben som trycker...men om det redan känns så här hur kommer det då kännas senare...när det blir ännu trängre å ännu tyngre bebis men starkare skelett att sparak med...

• Titti och mini

Åh, blir så arg för din skull! Antar att dom inte tog in urin för odlling - som gravid, o annars oxå för den delen, kan man ha bakterier som inte syns på vanliga stickor Kräv att dom odlar! O krya på dig!!!

• Simphony

Jag känner också den här "svidande" känslan i närheten eller i urinblåsan, när jag var och gjorde vul sa hon att det är bebisen som ligger och trycker på urinblåsan. Det är därför jag också får springa på toa stup i ett även fast det bara kommer nåra droppar och det känns som det ska komma mer..

• Memma

Jag hade det också sådär i somras. Mina tester visade också negativt, men läkeran här sa att är man gravid så har dom som regel att behandla ändå, för att vara på den säkra sidan. Bor i Norrtälje.

Hoppas det löser sej! Och som alla andra säger - DRICK!

• Liten blir stor

...känns inget alls nu...kanske börjar gå över..vet inte. Känner mig bara väldigt deppig just nu. Men lovar, jag ska dricka och ta det lungt...å så får jag vänta till om 2 veckor..ska på ul då..så får man se hur den lill* ligger. Kan ju vara h*n som spökar också...Kom även på en till sak. Har fått höra att jag har en väldigt bakåtlutad livmoder...det kanske kan bidra lite det med..Jag orkar bara inte spekulera så mycket...har aldrig haft Uvi i hela mitt liv så vet heller inte hur det ska kännas eller känns.
    Men däremot har jag reflekterat över att det samlas en vit geggig form mellan de inre och yttre blygdläpparna lixom..om ni förstår..kan det vara svamp?

• Simphony

Ja, det kan vara svamp. Du kan köpa pevaryl på apoteket, det funkar jättebra.

• Titti och mini

Låter precis som svamp. Hoppas det är det o inte UVI för det är lättare att behandla

• Becka21

Jag har haft o har ibland samma bekymmer som dig...det känns som det skulle vara UVI för det har jag haft ett antal ggr innan jag blev gravid så det vet jag precis hur det känns..men det har visat sig att det inte är det...
    O jag kan tänka mig att det är så att urinblåsan trycker på mer o mer nu...själv är jag i vecka 18.
    Jag dricker massor med vatten med citron i när jag känner att det blir så o då brukar det gå över efter ett par dagar...
    Ska för säkerhetsskull prata med BM när jag ska dit om en vecka...
    Men mitt råd till dig är alltså att dricka massor med vatten med citron i o tranbärsjuice ska oxå vara bra!

• MammaU

Japp, tranbärsjuice ger jag mina gamla tanter på jobbet i förebyggande syfte mot uvi! Det surgör urinen och då trivs inte bakterierna Rätt dyrt tror jag det är, för kostchefen klagar emellanåt *s*

• Becka21

Ja,jag vet inte vad tranbärsjuice kostar,men jag fick lära mig det när jag utbildade mig till undersköterska att det var bra med tranbärsjuice mot UVI...ger oxå de gamla det,jobbar inom hemtjänsten..
    Men min sambo brukar köpa det åt mig när han vet att det är dags.Han är så söt...men jag vet inte vad det kostar.

• Mii

Jag hade så sådär i vecka 18. När jag förklara för BM trodde hon helt säkert på min förklaring att det var urinvägsinf. I och med att jag inte stod ut, så fick jag penicilin utskrivet. Och sedan skickade hon i väg provet till labbet. Det visade sig att jag inte hade urinväginf. utan troligen "bara" blåskatarr. Men det räckte för att göra ont. Och troligen hjälpte penicillinet också, för någon dag senare var det svidandet borta. men vad jag förstod så var det lite fel att ge mig penicillin.

Svar på tråden hjälp! nån..