Inlägg från: Åke Vilse |Visa alla inlägg
  • Åke Vilse

Visste ni detta om pulvermos!?!

Den potatis som sorteras bort för att den är grön, rutten, skadad, olika utseendefel osv går som foder till kor och till Felix fabrik för att bli pulver till pulverpotatismos.
    Fram på vårkanten är all denna foderpotatis en enda rutten sörja som de får skrapa av lastbilarna med stora skoppor och in i fabriken...

Och detta äter folk glatt både hema och i gatukök!

Vilken tur att jag aldrig har gillat pulvermos. Det var nog mitt undermedvetna som talade till mig redan i lågstadieåldern

Jag vet att korv är ungefär samma sörja fast på animaliska produkter, men jag är inte så förtjust i korv heller

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-25 21:46:18:
    Jag var själv med i dag och tömde i potatisen på lastbilsflaket och chauffören berättade hur fint det är frampå vårkanten.
    Jag såg hur de tomma lådorna såg ut när vi tömt i potatisen och jag kände även den "fina" doften ifrån sörjan.

• Svar på tråden Visste ni detta om pulvermos!?!
  • Åke Vilse

Är ni sugna så får ni gärna komma hit och luckta på hur det luktar om rutten potatis.
    Jag klarar knappt av att sortera eländet...

• Åke Vilse

Nyfiken gul:

Källan är han som kör potatisen till fabriken. Och jag var själv med i dag när vi tömde i potatisen på släpet...

Jag ser ingen anledning till varför han skulle ljuga om det och jag såg själv hur sörjiga vissa lådor var av rutten potatis när vi hade tömt i dem

• Åke Vilse

Nyfiken gul:

Så att jag själv var med och tippade i både grön och rutten potatis på flaket är irrelevant, eller?

• Åke Vilse

Troll:

Vi odlar potatis och för att bli av med all bortsorterad potatis säljer vi en del som foder och en del köps upp av andra kunder ex just Felix i detta fall.
    De köper foderpotatis av fler än oss.

Ibland går det bortsorterade även iväg till en annan fabrik och blir potatismjöl och stärkelse, men då är det en finare kvalitet än just fodret som kan vara både ruttet och grönt.

• Åke Vilse

Microlys:

Jag har absolut inget ansvar utan det är producenten som har.
    Det är säkerligen ingen som har dött av pulvermos lika lite som någon dött av korv, pizzaskinka, segaråttor, ketchup osv.
    Det är ju samma princip för framställning av de produkterna.
    Nämligen gammal avfall...

Har då grisuppfödaren ansvar för segaråttorna, pizzaskinkan och korven?

• Åke Vilse

Eftersom bilen var beställd av kunden så har jag svårt för att tro att han kommer till oss och tar emot foderpotatis och sedan åker ut i skogen och tippar det.
    Och vi får faktiskt lite betalt för det oxå...

Men ni behöver inte tro på det. Det begär jag inte. Jag ville bara dela med mig av info som jag fått och ni väljer själva om ni vill tro på det eller inte.
    Jag var i alla fall med när det lastades här på gården vilket ni inte var.

• Åke Vilse

Syftet var att delge lite info precis som andra gör med andra saker ex dåliga shampon, dåliga babybutiker osv.

Jag trodde att vi på FL värnade om varandra.

• Åke Vilse

Vad är det som säger att man blir sjuk av rutten mat?

Surströmming, surkål, rakefisk eller vad nu den nedgrävda halvruttan norska fisken heter, på island/grönland gräver man ned div sälprodukter för att sedan gräva upp och äta efter ett tag.

Ketchup är väl inte de finaste tomaterna heller...?
    Eller korv.

• Åke Vilse

Troll:

Men det är ju uppenbarligen inte farligt, bara äckligt att veta hur det går till.
    Precis som med korv och ketchup osv.
    Och det äter ju folk ändå med glatt humör så varför sluta med pulvermos om man nu gillar det?

Vad består ex köpta köttbullar av? Hur kan ett kilo färdigstekta köttbullar vara mycket billgiare än vad ex 1kg fläskfärskostar???
    För att det är en del annat i än rent kött kanske, eller?

• Åke Vilse

Jag vet faktiskt om restauranger där de bara skär bort det gröna på potatisen när de skalar den och sedan använder den.

Källa: Person som jobbat i just det köket som potatisskalare.

• Åke Vilse

Troll:

Det är ju ingen som tvingar någon till att köpa och äta något som inte uppfyller ens egna krav.
    Vill konsumenteran inte betala vad det kostar så gör ju producenten allt för att hålla nere sina kostnader och då blir det faktiskt på bekostnad av kvalité.
    Så då borde inte tomatodlarna heller sälja sina tomater eller grisuppfödaren sina grisar och vi inte vår potatis.
    Är det så du menar?

Tillgång och efterfrågan...

Levererar inte vi så finns det andra som gör.

• Åke Vilse

Jeajea:

Självklart är allt skämt från början till slut.
    Jag var ju inte på plats så jag har ju inte en aning, eller hur...

• Åke Vilse

Japp och man hittar ju inga gröna chips i chipspåsarna heller...

Vad skulle Felix vinna på att erkänna att så var fallet? Att jag faktiskt har rätt?
    Varför skulle jag ljuga? Vad vinner jag på det?
    Hur kan pulvermos vara billgiare än vanlig potatis? Tänk på det!

• Åke Vilse

MuminMy:

Jag har själv försökt att få tråden stängd, men se det gick inte.
    Jag överklagade och jag anmälde den just för smutskastning. Men det gick inte i alla fall.
    Jag skulle aldrig ha skrivit ett specifikt företagsnamn och det kom jag på när jag postat tråden.
    Ibland går det för fort...

• Åke Vilse

Att folk tror att en förädlad vara som är billigare än en av de råvaror som den innehåller skulle innehålla endast de bästa råvarorna är i mina ögon grundlurad.

Men det kanske är jag som är lurad och att korv verkligen innehåller fläskfilé och att ketchup är de bästa tomaterna eller de billiga juicerna faktiskt är av de finaste apelsinerna

• Åke Vilse

Jag ger mig. Jag var ju bara där och jag om någon borde väl veta vem som köper av oss, men ni andra har väl rätt för ni vet ju eftersom en chef har uttalat sig.

Sadam H. har väl inte gjort något fel, det säger han ju själv...

Men så fort någon säger att alla ska behöva flytta ut på gatan nu med alliansens styrande så går alla på det fort som ögat

• Åke Vilse

Nyfiken Gul:

Att all potatis kommer från skånes bönder kan ju inte stämma eftersom det åker omkring lastbilar här hos bönderna och lastar potatis och vi bor inte i Skåne.
    Det är måååånga mil till den skånska gränse

• Åke Vilse

mamma Linda:

Nu råkar det inte vara så att det är en kompis kompis som har sagt något utan jag borde väl veta vart vi säljer och leverar vår potatis, eller?
    Och jag om någon borde ju ha vetat om i vilket skick eller vilken kvalitét det var på den potatis som vi lastade på lastbilen som var på väg till fabriken för pulvermostillverkning, eller?
    Vad har pulvermosfabriken för nytta av dålig potatis om de inte gör mos av den?
    Som fyllnadsmaterial under sitt nya lagerbygge kanske

• Åke Vilse

AnneSohie:

De får vad de vill ha...

Jag har ju ingen anledning att ljuga vilket kanske andra har i frågan.

Svar på tråden Visste ni detta om pulvermos!?!