• Åke Vilse

Visste ni detta om pulvermos!?!

Den potatis som sorteras bort för att den är grön, rutten, skadad, olika utseendefel osv går som foder till kor och till Felix fabrik för att bli pulver till pulverpotatismos.
    Fram på vårkanten är all denna foderpotatis en enda rutten sörja som de får skrapa av lastbilarna med stora skoppor och in i fabriken...

Och detta äter folk glatt både hema och i gatukök!

Vilken tur att jag aldrig har gillat pulvermos. Det var nog mitt undermedvetna som talade till mig redan i lågstadieåldern

Jag vet att korv är ungefär samma sörja fast på animaliska produkter, men jag är inte så förtjust i korv heller

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-25 21:46:18:
    Jag var själv med i dag och tömde i potatisen på lastbilsflaket och chauffören berättade hur fint det är frampå vårkanten.
    Jag såg hur de tomma lådorna såg ut när vi tömt i potatisen och jag kände även den "fina" doften ifrån sörjan.

• Svar på tråden Visste ni detta om pulvermos!?!
  • Lola Jämtland
    Simpan skrev 2006-09-25 21:37:10 följande:
    nej det visste jag inte, men gott är det
    Säger detsamma.
    //För det är lika bra att sluta drömma, det går åt helvete iaf...
  • BrideOf Rocky

Korv från vilken fabrik då?

Det där med potatismoset stör mig inte så mycket.
    Men inte skrapar dom av från lastbilen? Jag hänger nog inte riktigt med...
    Eller är det skämt? *trög*

Däremot kan jag tala om vart pizza skinkan ibland kommer från,men det tänker jag inte göra för då kommer ni aldrig mer käka god pizza

• AnneSophie

...och ÄNDÅ så är det så gott! Helt otroligt bra egenligen. Vilken grej. *sugen*

Bort med kärnkraft! Fram för miffoström!
  • Åke Vilse

Är ni sugna så får ni gärna komma hit och luckta på hur det luktar om rutten potatis.
    Jag klarar knappt av att sortera eländet...

• Nyfiken gul

var har du hört detta?

har jobbat i livsmedelsbranchen och i resturangbranchen o jag kan säga dig att så är inte alls fallet....

likalite som att man gör grillkorv av golvskrapet hos slaktaren eller att man gör dessa gröna dammsugare/punchrullar av kaksmet som stelnat i maskinerna hos Delicato....

• Grisling

Låter lika mysigt som korvingrediensena

• BlueBlue

Tror inte riktigt på det där...

• Y O D A

äsch, smakar ju ok ändå tycker jag. Gott.

if you don't live for something you'll die for nothing
  • Microlys

Åke Vilse - har du några säkra källor till det du skriver?

Svar på tråden Visste ni detta om pulvermos!?!