Inlägg från: vadskajaghetadå |Visa alla inlägg
  • vadskajaghetadå

Visste ni detta om pulvermos!?!

pulvermos är skit, åt det när jag var yngre men skulle aldrig falla mig in i dag...

bvisst skulle jag kunna smaka ,men aldrig ersätta vanlig potatis med det.

• vadskajaghetadå

undrar BTW vad ni tycker om det jag äter nu surkål!!!

• vadskajaghetadå

jaså gillar du surkål?

jag är den enda av de flesta jag känner som gillar surkål, förutom mamma och hennes kille...

jo jag äter det nu, håller på att bantar också, plus att det är nyttigt!!!

• vadskajaghetadå

haha jag tror inte heller att det är särskilt vanligt att det skrapas av från en skitig lastbil, jag kan tänka mig att det händer och att många dåliga potatisar hamnet där i, men jag tror faktist att det händer mer sällan än att det skötts helt okej.

• vadskajaghetadå
    haha jag trodde faktist inte att det var riktigt MÖGEL i mögelostar, trots att dom heter det *urk* men jag gillar dom ändå!

Mögelost
    är mjukostar som mognar med hjälp av utvalda vit- (Penicillium candidum) eller blåmögelarter (Penicillium roqueforti). Grönmögel är detsamma som blåmögel. Benämningen blåmögelost (bluecheese), är numera vanligast. Det finns ostar som är både av vit- och blåmögel, liksom med mild eller stark smak.

Möglet växer vid låg temperatur och hög luftfuktighet, vilket man ursprungligen upptäckte när man lagrade ost i grottor. Vid mogning bryts proteinet och fettet ner, vilket påverkar ostens konsistens och smak.

Blå-/grönmögelostar prickas med nål för att luften skall kunna tränga ned i osten och främja mögel­svampens utveckling. Dessa ostar mognar inifrån och ut. Välkända grönmögelostar är den "ursprungliga mögelosten" franska Roquefort, italienska Gorgonzola och svenska Ädelost.

Vitmögelostar formas i litet och lågt format, torrsaltas samt lagras i två till fyra veckor. Beroende på recept tillsätts möglet i ystmjölken alternativt sprayas på osten eller både och. Ostarna mognar utifrån och in. Välkända vitmögelostar är t.ex. brie och camembert

• vadskajaghetadå
    listoplisto skrev 2006-09-25 22:39:52 följande:
    Men mögel i ost är inte riktigt samma sak som t.ex. mögel på väggarna i ett hus...och surströmming är inte rutten, den är jäst.o.s.v o.s.vDet är skillnad på saker. Vissa är helt okej att äta, andra kan man bli rejält sjuk av.
    haha okej!!!
  • vadskajaghetadå

troll i den där länken jag har så står det att allergier ökar så mycket för att folk äter så lite mjölksyrade grönsaker

ivåg nu i rmon och köp en burk surkål till ditt barn, eller dig själv om du har några barn

• vadskajaghetadå

altså det står inte som fakta..vad fel det blev, de skrev att det kunde ha ett samband.

• vadskajaghetadå

troll nä nu har jag slutat, åt typ en halv burk

usch, jag vet hur detta kommer att sluta...

• vadskajaghetadå

jag slänger alltid grönsa potatisar...

• vadskajaghetadå

haha jag kokar bara för med skalet på fr annars blir dom så blöta/mjöliga kännde st som

• vadskajaghetadå
    Birgitta2 skrev 2006-09-26 09:28:45 följande:
    skalet på fr annars blir dom så blöta/mjöliga kännde st som Inte om du häller ut vattnet och ställer potatisen tillbaka på spisen så de får ånga av ordentligt.
    tack
Svar på tråden Visste ni detta om pulvermos!?!