Visste ni detta om pulvermos!?!
pulvermos är skit, åt det när jag var yngre men skulle aldrig falla mig in i dag...
bvisst skulle jag kunna smaka ,men aldrig ersätta vanlig potatis med det.
pulvermos är skit, åt det när jag var yngre men skulle aldrig falla mig in i dag...
bvisst skulle jag kunna smaka ,men aldrig ersätta vanlig potatis med det.
undrar BTW vad ni tycker om det jag äter nu surkål!!!
jaså gillar du surkål?
jag är den enda av de flesta jag känner som gillar surkål, förutom mamma och hennes kille...
jo jag äter det nu, håller på att bantar också, plus att det är nyttigt!!!
haha jag tror inte heller att det är särskilt vanligt att det skrapas av från en skitig lastbil, jag kan tänka mig att det händer och att många dåliga potatisar hamnet där i, men jag tror faktist att det händer mer sällan än att det skötts helt okej.
http://www.nyfikenvital.org/?q=node/115
surkål är otroligt nyttigt....
men vad länge den ska stå innan....
Mögelost är mjukostar som mognar med hjälp av utvalda vit- (Penicillium candidum) eller blåmögelarter (Penicillium roqueforti). Grönmögel är detsamma som blåmögel. Benämningen blåmögelost (bluecheese), är numera vanligast. Det finns ostar som är både av vit- och blåmögel, liksom med mild eller stark smak.
Möglet växer vid låg temperatur och hög luftfuktighet, vilket man ursprungligen upptäckte när man lagrade ost i grottor. Vid mogning bryts proteinet och fettet ner, vilket påverkar ostens konsistens och smak.
Blå-/grönmögelostar prickas med nål för att luften skall kunna tränga ned i osten och främja mögelsvampens utveckling. Dessa ostar mognar inifrån och ut. Välkända grönmögelostar är den "ursprungliga mögelosten" franska Roquefort, italienska Gorgonzola och svenska Ädelost.
Vitmögelostar formas i litet och lågt format, torrsaltas samt lagras i två till fyra veckor. Beroende på recept tillsätts möglet i ystmjölken alternativt sprayas på osten eller både och. Ostarna mognar utifrån och in. Välkända vitmögelostar är t.ex. brie och camembert.
troll i den där länken jag har så står det att allergier ökar så mycket för att folk äter så lite mjölksyrade grönsaker
ivåg nu i rmon och köp en burk surkål till ditt barn, eller dig själv om du har några barn
altså det står inte som fakta..vad fel det blev, de skrev att det kunde ha ett samband.
troll nä nu har jag slutat, åt typ en halv burk
usch, jag vet hur detta kommer att sluta...
haha husmögel
hi-hi....
jag slänger alltid grönsa potatisar...
haha jag kokar bara för med skalet på fr annars blir dom så blöta/mjöliga kännde st som
hi hi