Visste ni detta om pulvermos!?!
Iiiiiik, det springer en råtta över min pizza!!!! Och FAN, den snodde min njure!
Iiiiiik, det springer en råtta över min pizza!!!! Och FAN, den snodde min njure!
Åke Vilse: Var du med i potatismosfabriken och såg när de gjorde mos av det också?
För jag kan tänka så här: Om det nu är så att pulvermos till största del består av grön och rutten potatissörja, då är det väl väldigt märkligt att det ändå på något vis lyckas smaka potatis och se UT som potatis... inte grönt och inte med någon rutten smak?
Men oavsett vilket, så är det väl inga problem även OM det skulle vara som du säger. Så länge det smakar gott och man inte blir sjuk av det så är det ju mat.
Åke Vilse: Men då är syftet med tråden alltså att slå undan benen på dig själv som potatisodlare?
För rutten potatis lär väl troligen minska mosförsäljningen vilket i sin tur då rimligtvis borde innebära mindre chans att få sälja bort den ruttna potatisen?
Det låter inte som en solid affärsstrategi måste jag säga...
Men mögel i ost är inte riktigt samma sak som t.ex. mögel på väggarna i ett hus...
och surströmming är inte rutten, den är jäst.
o.s.v o.s.v
Det är skillnad på saker. Vissa är helt okej att äta, andra kan man bli rejält sjuk av.
Det gröna på potatisen beror på de giftiga glykoalkaloiderna solanin och chakonin.
Man ska skala eller skära bort gröna eller skadade delar med några millimeters marginal. Skalning ger generellt ett bra skydd eftersom det mesta av glyalkaloiderna sitter i skalet eller närmast därunder.
Glykoalkaloider i höga halter orsakar akut förgiftning som yttrar sig med illamående, diarré och magsmärtor. I allvarliga fall kan neurologiska symtom tillstöta.
Några allvarliga fall finns inte rapporterade från de nordiska länderna trots att solaninhalten i potatisen i Norden är hög i jämförelse med vad som rapporterats från andra länder.
(Källa: Livsmedelsverket)
Wonka: Man brukar ju kunna se på utsidan av potatisen om den är grön inuti... och det är som sagt inte dödligt giftigt. Nån grön potatis hit eller dit gör inte att man blir sjuk.
Jag minns det som AnneSophie, att man fick lära sig att koka med skalet på eftersom potatisen då behåller fler vitaminer. Men inte att skalet var något extra nyttigt...
Fast det är lite skillnad på om något innehåller de BÄSTA råvarorna eller om de innehåller RUTTNA råvaror. Det inser du säkert?