Inlägg från: Themis |Visa alla inlägg
  • Themis

Är du rädd för daggmaskar?

Nej verkligen inte, daggmaskar är söta och nyttiga djur och vad har dom gjort dig egentligen?

Dom har inga tänder, inga klor, dom jagar inget, dödar inget (mer än en eller annan stackars bakterie, kanske), hoppar inte upp på dig, kan aldrig överraska dig i badrummet, finns inte under sängen eller i garderoben...

Daggmaskar har också det gemensamt med oss människor att de har rött blod, alltså hemoglobin, för att försörja sig med syre. Och tio primitiva hjärtan, eller förtjockade kärl som pumpar runt blodet. Det är ganska fantastiskt med tanke på hur primitva andra maskar är.

Mitt hjärta blöder därför när en hel cykelväg är full med stackars krossade daggisar, dom har väl aldrig gjort oss annat än att arbeta dygnet runt för att skapa mylla och göra jorden mer lucker så att växterna mår bra.

• Themis

Belle: Javisst, det var nog kanske min avsikt.

Men jag förstår känslan, jag är själv inte särskilt förtjust i stora nattfjärilar som flyger en i ansiktet när man sitter på altanen på landet, men dom är ju både korkade och påflugna som muckande värnpliktiga på ett danshak i landsorten-daggmaskar känns rätt harmlösa i jämförelse.

Svar på tråden Är du rädd för daggmaskar?