• Lillan7704

När började ni borsta tänderna på erat/era barn?

En kompis ringde mig ikväll och jag bad att få ringa upp henne för att jag höll på att borsta tänderna på Emilia just då..
    - Borstar du redan tänderna på henne? utbrast hon då.
    (Emilia är 10 månader och har 6 tänder.)
    - Självklart, sa jag.

När jag sen ringde upp henne kunde hon inte sluta att tjata om att det inte alls behövdes borstas några tänder på så små barn. Hon hade precis börjat med sin minsting som är 2 nu.. Och DET var något som JAG reagerade på och tyckte var helt uppåt väggarna.. Ja, det slutade i alla fall med att min vän blev sur och vi la på som ovänner.. Känns inget bra alls!

Men jag tar det som en självklarhet att borsta tänderna på min dotter! Så fort Emilia hade fått sin första tand började jag borsta den.. Om inte för att förhindra karies, som är den största anledningen så klart, så för att börja att vänja henne vid att få tänderna borstade så tidigt som möjligt..

Vad tycker ni? När "ska" man börja?

• Svar på tråden När började ni borsta tänderna på erat/era barn?
  • Nettis1975

När första tanden är på väg. Kan ju även vara skönt för de små om det kliar att gnida lite med tandborsten.

Här har vi borstat sedan första risgrynet började komma fram.

• loveli88

Började förra veckan. Min som är 6 mån och har 2 tänder.

• seham

jag borstade utan tandkräm när min äldsta hade 4 tänder,men den yngsta så började jag redan med första tanden.med barntandkräm började jag efter 10 månader.

• SeTa

Vi har också borstat sen 1a tanden var på väg. Det är jätteviktigt att man sköter det från början!

• Veni vidi vici

När 1:a tanden var på väg på inrådan från bvc och folktandvården. Säger din polare ngt annat, så är hon felinformerad. Dessutom är det bra att de vänjer sig. Min dotter älskar tandkrämen.

• Duttur

Vi köpte en tandborste till våran dotter efter att hon fått första tänderna vid 4 månader. Så hon får sitta och bita på den undertiden jag borstar mina tänder, för att få in vanan. Nu är hon 6 månader och har två nere och fyra uppe. När kan man börja med tandkräm?

• Veni vidi vici
    Duttur skrev 2006-09-27 00:04:56 följande:
    Vi köpte en tandborste till våran dotter efter att hon fått första tänderna vid 4 månader. Så hon får sitta och bita på den undertiden jag borstar mina tänder, för att få in vanan. Nu är hon 6 månader och har två nere och fyra uppe. När kan man börja med tandkräm?
    Jag har använt tandkräm från början. Haft Colgate bebistandborste sen hon var 4 mån och då är det en blå plutt i mitten som visar hur mycket tandkräm man ska ha på. Man brukar också säga att man ska ha på lika stor klick som barnets lillfingernagel. Nu har jag nästa tandborste för 1-åring från Colgate med ngt större blå plutt bland borsten.
  • Lotten

Min dotter fick inte tänder förrän närmare året men vi borsta som om hon skulle haft tänder så hon blev van vid det. tror vi började nånstans runt 6 månader eller nåt. Med sonen fick vi börja borsta tänder redan när han var 4½ månad då första tanden dök upp. Jag tycker det e en självklarhet att man borstar tänderna redan från början när dom får dom

• Helene m Olivia o Sigrid

Sigrid har fått tugga på sin tandborste nån gång men vi borstar inte och använder inte tandkräm än! (när vi börjar med det så blir det weledas. (utan flour)
    Hon har bara två tänder så än är det ingen brådska.

• Helene m Olivia o Sigrid

Just det, hon är snart ett år!

Svar på tråden När började ni borsta tänderna på erat/era barn?