• Lillan7704

När började ni borsta tänderna på erat/era barn?

En kompis ringde mig ikväll och jag bad att få ringa upp henne för att jag höll på att borsta tänderna på Emilia just då..
    - Borstar du redan tänderna på henne? utbrast hon då.
    (Emilia är 10 månader och har 6 tänder.)
    - Självklart, sa jag.

När jag sen ringde upp henne kunde hon inte sluta att tjata om att det inte alls behövdes borstas några tänder på så små barn. Hon hade precis börjat med sin minsting som är 2 nu.. Och DET var något som JAG reagerade på och tyckte var helt uppåt väggarna.. Ja, det slutade i alla fall med att min vän blev sur och vi la på som ovänner.. Känns inget bra alls!

Men jag tar det som en självklarhet att borsta tänderna på min dotter! Så fort Emilia hade fått sin första tand började jag borsta den.. Om inte för att förhindra karies, som är den största anledningen så klart, så för att börja att vänja henne vid att få tänderna borstade så tidigt som möjligt..

Vad tycker ni? När "ska" man börja?

• Svar på tråden När började ni borsta tänderna på erat/era barn?
  • Lillis1

E har en tand påväg upp nu (första) vid 8 mån så jag har börjat att vänja henne. Det är än så länge lek o bus med tandborsten. Tycker man ska vara rädd om tänderna, blir det mycket karies i mjölktänderna så kan tandanlagen under skadas.

• Little Ms Chatterbox

Nu har Cayenne fått sin tandborste, jättespännande med borsten mot tungan men handtaget är nog det mest intressanta, fina färger och knottror som man kan bita i.

Knip varje gång du ser en , eller en
  • b och a

när hon hade 4 tänder och man märker att ju tidigare dom lär sig desto positivare är dem till det när dem blir äldre

• AstraTrillian

Hmm, kan tillägga att Alva inte är det minsta posetiv fast vi borstat sedan 1:a tanden. Hon avskyr det.

• Norsken75

Oj...
    Redan från första tanden, men inte då med tandkräm. Jag började då mest för att (alla tre barnen) dom skulle bli van med tandborsten.
    När dom hade fyra tänder började jag med tandkräm....
    Minstingen älskar att borsta tänderna, vill borsta själv medans jag byter blöja. Morgon och kväll hjälper jag självklart till
    När hon borstar själv använder jag inget tandkräm....

Även en tusenmilafärd börjar med ett steg
  • maria20

jag började borsta när dottern fick första tanden, först bara med vatten och sen när hela tanden var ute så tog jag med pyttelite tandkräm..

• Scruffy

vilkan tandkräm använder ni?
    Jennifer är 14 månader och första lilla tanden har precis kommit upp ovanför tandköttskanten.
    köper ni tandkrämen i affären eller på apoteket.

• Jess69

Vi började så fort den lilla första tanden dök upp
    (allt enligt rekommendation från Folktandvården som
    var på besök i mammagruppen)

Vi använder barn tandkräm (nån med Tweety bird på),
    samma mängd som hennes lillfinger nagel ungefär,
    funkar superbra, hon gillar att borsta tänderna

• Niwa78

Vår son fick en tandborste av mormor så fort vi misstänkte att första anden var på väg vid 4 mån ålder,för att vänja honom sa hon
    Nu har han 2 tänder o 7 mån och han får "borsta" tänderna själv(m lite hjälp i början) morgon o kväll och han är jätte duktig.

• nina80

Folktandvården säger att man ska borsta 2 gånger per dag och med flourtandkräm från första tanden.

Citerar från deras hemsida:
    "Redan när barnet får sina första tänder, bör man börja borsta dem med en mjuk tandborste för att hålla dem rena.

Alla barn som fått sin första tand behöver fluortandkräm (som en ärtstor klick) på tandborsten morgon och kväll. Tandkrämens uppgift är bland annat att stärka tänderna med fluor.
    Efter råd från tandvårdspersonal kan fluortabletter ges vid behov.
    En vuxen bör hjälpa till att borsta barnets tänder ända upp i 12-årsåldern."

http://www.folktandvarden.se/bra_att_veta.html

Straff är till för brottslingar och inte för barn och inte änns brottslingar blir friska av straff...
  • Cinderellla

Först köpte vi en sån här bitvänlig tandborste som funkade jättebra mot kliande i tandköttet. Och så fort första tanden sprack igenom började vi borsta. Nu har hon 2.

• Babylove78

Man ska börja tidigt, behöver inte borsta frenetsik och med tandkräm när de är bebisar. Men man ska bortsa deras tänder upp i 7 års ålder, deras motorik är dålig utvecklad upp i den åldern sägs det, därför ska man hjälpa de!!

Child fits mother so hold your baby tight!!
  • FlickanMin

Vi lät flickan leka lite med en barntandborste innan hon ens hade fått tänder, hon tyckte att det var jättekul att bita och sitta och suga på tandborsten.
    Hon fick inte sin första tand förrän hon var 11 månader men när hon väl fick den första så följde det 3 stycken nya tänder i rask takt.
    Men så fort första tanden hade sprukit upp så borstade vi den.
    Det ser jag som en självklarhet!
    Mina föräldrar var jätteduktiga med mig och mina syskons tandhälsa och den traditionen tänker jag ta mig an.

Svar på tråden När började ni borsta tänderna på erat/era barn?