• lövet2

Kan man bli matförgiftad av kokt potatis?

Jag har aldrig hört talas om någon som blivit matförgiftad av kokt potatis. Någon annan som har det?
    Frågan kom upp i en tråd, där det gällde en kokt potatis som legat i rumstemperatur över natten. En potatis som inte är grön av solanin, och inte heller brun och rutten. Den ser helt normal ut under skalet - kan man bli matförgiftad av den?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-27 14:45:05:
    Det gäller alltså inte på t ex en restaurant, där många människor är och kladdar på maten. Hemma i en familj där någon dukar bort och lämnar den överblivna potatisen som den är (oskalad) i en kastrull på köksbänken ....

• Svar på tråden Kan man bli matförgiftad av kokt potatis?
  • Lola Jämtland

Jag är oxå nyfiken o hakar på din fråga.

//Blivande husägare!
  • lurv

Beroende på hur maten förvaras och hanteras så kan du bli matförgiftad av det mesta. Att man inte har hört talas om det kan ju bero på att det är ju inte så ofta man äter bara kokt potatis utan någonting till. Har du ätit t.ex kyckling också så utgår man ju ifrån att det var kycklingen som var dålig.

• lövet2

Skalet skyddar potatisen, det finns inget i den som naturligt bildar giftiga ämnen. Det enda är solanin om den ligger i ljus, men är den grön så syns det ju! Den är inte stekt eller på annat sätt inbäddad i fett (som kan härskna), så nej, jag tror inte man kan bli matförgiftad av den ....

• lurv

Det framgår ju inte av din TS att potatisen är oskalad. Har en person med magsjuka tagit i en varm potatis så förökar ju bakterierna sej nått otroligt. Vet ju flera trådar jag läst i att folk struntar i den oskrivna 48-timmars regeln efter en magsjuka.

• Lola Jämtland
    lurv skrev 2006-09-27 14:41:45 följande:
    Det framgår ju inte av din TS att potatisen är oskalad. Har en person med magsjuka tagit i en varm potatis så förökar ju bakterierna sej nått otroligt. Vet ju flera trådar jag läst i att folk struntar i den oskrivna 48-timmars regeln efter en magsjuka.
    Det handlar om helt vanlig oskalad potatis som blivit kvar efter middan. Den ligger tex i en kastrull o alla i familjen är friska.
    //Blivande husägare!
  • lurv

Jag är ledsen men jag har inte läst tråden som ni två pratar om. Serverar jag kokt potatis hemma så är den skalad innan jag kokar den. Kan in te någon av er länka till tråden som ni har läst men inte jag?

• lövet2
    lurv - du har rätt! Det var slarvigt skrivet ....
    Har uppdaterat ts nu!
  • MELIM

I den tråden frågan först kom upp undrade TS huruvida hon kunde ge sin 5-månaders baby KOKT potatis som stått ute i rumstemperatur över natten.

Tillredd mat är känsligare än rå mat.

1 enda bakterie kan föröka sig och bli miljontals under "rätt förutsättningar vilket är värme, syre och näring...
    Det brukar vara fler än 1 bakterie på en yta.

Ultimata temperaturen för bakterietillväxt är 37-45 grader. Då fördubblas de varje kvart.
    Alltså: 1 blir till 2
    2 till 4
    4 till 8 osv...

Så visst kan man bli matförgiftad om man har otur.
    I rumstemperatur går tillväxten något långsammare, men ändå...

• Lola Jämtland
    lurv skrev 2006-09-27 14:46:09 följande:
    Jag är ledsen men jag har inte läst tråden som ni två pratar om. Serverar jag kokt potatis hemma så är den skalad innan jag kokar den. Kan in te någon av er länka till tråden som ni har läst men inte jag?
    Här skalas potatisen en ggn om året innan den kokas...på julafton.
    //Blivande husägare!
Svar på tråden Kan man bli matförgiftad av kokt potatis?