• Anonym

Dricker han för mycket?

Han dricker inte ofta, det gör han inte. Men när han gör det, när han går ut, känner jag mig nästan alltid orolig. Han kan inte bedöma när han ska komma hem. "Jag kommer snart" säger han när jag ringer honom på mobilen innan jag går och lägger mig. Sen vaknar jag till 3 timmar senare och ser att han inte kommit hem, blir jätteorolig och ringer honom igen. Det hände nu i natt och jag blev jättesur för jag var verkligen trött och behövde sova! Istället låg jag vaken tills han kom hem. Han skulle dessutom ut och köra bil nu på morgonen (inte långt med ändå). Jag blir arg - det är så ansvarslöst !

Han glömmer att låsa ytterdörren när han kommer hem fast jag särskilt bett honom tidigare på kvällen. Han lånar mitt busskort och glömmer lägga fram det också på morgonen (jag behöver det för att komma till jobbet). En gång blev han aggressiv mot mig också. Inte våldsam men återhållsamt aggressiv, tittade på mig som om han hatade mig.

Som sagt dricker han inte så ofta men det blir mycket när det väl blir av (2-3 ggr i månaden). Börjar känna nu att jag vill att han håller upp med alkoholen ett tag. Hans mamma var dessutom alkoholist så han borde verkligen ta det försiktigare. Men jag har ju inget att jämföra med?

• Svar på tråden Dricker han för mycket?
  • Anonym

TS här igen.

Personlighetsförändrad vet jag inte, jo kanske ibland. Värst är att jag känner att han tappar omdömet fullständigt, som ett litet barn. Jag blir orolig för hans säkerhet och får ta en massa ansvar. Vi har ett litet barn själva och jag önskar att han inte tyckte det var fullt så kul med alkohol .

• Anonym

TS igen. Tack för svaren. Vill gärna höra fler åsikter.

• Anonym

TS här igen.

men han dricker aldrig hemma på det viset, bara när han går ut. Så vårt barn ser honom aldrig onykter. Jag är mest orolig för hans dåliga omdöme, blir orolig att han ska hamna i slagsmål eller bli nerslagen på väg hem från krogen.

• Anonym

TS här.

Nej det är inte bättre! Det är inte det jag menar. Jag menade bara att vårt barn inte ser honom full. Jag tycker själv det är jättejobbigt att han dricker så mycket när han går ut, blir som sagt väldigt orolig!

• Anonym

TS här igen.

Jag håller med er allihopa om vad ni säger. Tro inte att jag stoppar huvet i sanden. Jag sa åt honom nu på telefon att han fick låta bilen stå tills i eftermiddag. Jag blir så ARG på honom !

• Anonym

Jag har vuxit upp med en pappa som inte tål sprit, han blev personlighetsförändrad. Och han drack ganska mycket, även om han inte drack när han skulle till jobbet. Han skötte alltid sitt jobb som han skulle. Men jag ser det ändå som om min far hade problem med alkoholen och jag tycker fortfarande att han har det, trots att han inte dricker lika mycket alls längre. Men hans "allergi" mot sprit gör att han alltid kommer att "ha problem med spriten".

• Anonym

TS här. JAG tycker ju att han har problem med alkoholen. Men han tycker inte det själv.

• Anonym

TS här igen.

Jag behöver ju tid för mig själv ibland så jag ser gärna att han går ut ibland. Det är drickandet jag sätter mig emot!

Han är allt annat än omogen och ansvarslös annars så han känner väl att han behöver detta ibland. Men jag tänker inte acceptera det. Ska jag be honom om en vit månad? Vet inte hur han kommer reagera... .

• Anonym

TS här igen. Det verkar bli en massa missförstånd. Jag VILL inte gå ut på helgerna (är för trött) och även om jag skulle vilja skulle han vara den första att uppmuntra mig. Han är en fantastisk pappa som tar en massa ansvar för vårt barn. Det är inte på den nivån problemet ligger!

Han super inte jämt men NÄR han gör det blir han som ett barn, oberäknelig och ansvarslös. När jag frågar hur mycket han druckit svarar han alltid "Inte så mycket" OAVSETT hur mycket det faktiskt var vilket gör att jag känner att jag inte litar på honom.

• Anonym

TS här igen:

Flourtanten och Tristan, ni ska inte bråka inbördes. Ni har båda varit till stor hjälp i och med att det jag behöver är att känna att jag har "rätt" att reagera.

Jag tror själv inte att han är alkoholist däremot har han ju uppenbara problem att hantera alkohol. Om jag ber honom ta en vit månad så tror jag han kommer bli ganska provocerad och tycka att det är onödigt och det kommer i så fall bekräfta mina misstankar. Han säger att han bara kan slappna av ordentligt när han dricker .

• Anonym

TS igen,

jag vet inte om det är att ta till storsläggan att direkt stämpla honom som alkoholist. Han dricker aldrig när han är ledsen eller ensam t ex.

Mycket av det han blir när han dricker är han redan innan (slarvig med tider, glömsk et c). Det förstärks "bara" när han dricker. Annat tillkommer som känns värre och visst, jag är orolig.

Det är kanske inte så stor skillnad med att ha problem att hantera alkohol och vara alkoholist men det är nog en gråzon däremellan och det är där jag tror han befinner sig. Hursomhelst känner jag mig styrkt i att min känsla är berättigad och jag ska prata med honom.

• Anonym

Tycker synd om dig tjejen, jamenar att du ska behöva känna dig vuxen o mogen (vilket du är!) När han inte alls verkar ta samma ansvar.
    Och att du ska behöva ligga o oroa dig om nätterna när han dricker.

Jag dricker själv nästan aldrig sprit, visst festar jag men jag har inget behov att festa såfort en fredag eller lördag kommer.
    Min nuvarande pojkvän verkar ha det syndromet, för honom är helg=fest.
    Han dricker kanske inte sig aspackad varje helg, men öl är alltid inblandad i helger ändå.
    Jag oroar mig då helger börjar närma sig för då vet jag att han oftast ska ut. Jag OROAR mig då helgerna närmar sig.. sjukt.. (Har knappt tänkt på det riktigt förenns nu då jag skrev det..)
    För honom verkar det vara ett sätt att koppla av= ta ngr "bira".

Tycker i ärlighetens namn INTE att man ska behöva ha det såhär, man ska lyssna på varandra i en relation. Jag måste fundera över min relation, för helgerna gör mig nervös o orolig, för honom är det avkoppling. Tycker du skall göra samma sak, du förtjänar att vara lika glad som han och känna dig lika orosfri.
    Att du oroar dig om nätterna när han är ute och att han inte lyssnar på hur du känner det, det är skit, ta inte skit utan att ge gumman!
    Så tänk på dig själv, ställ ett ultimatum

Styrkekramar!

Svar på tråden Dricker han för mycket?