• Anonym

Dricker han för mycket?

Han dricker inte ofta, det gör han inte. Men när han gör det, när han går ut, känner jag mig nästan alltid orolig. Han kan inte bedöma när han ska komma hem. "Jag kommer snart" säger han när jag ringer honom på mobilen innan jag går och lägger mig. Sen vaknar jag till 3 timmar senare och ser att han inte kommit hem, blir jätteorolig och ringer honom igen. Det hände nu i natt och jag blev jättesur för jag var verkligen trött och behövde sova! Istället låg jag vaken tills han kom hem. Han skulle dessutom ut och köra bil nu på morgonen (inte långt med ändå). Jag blir arg - det är så ansvarslöst !

Han glömmer att låsa ytterdörren när han kommer hem fast jag särskilt bett honom tidigare på kvällen. Han lånar mitt busskort och glömmer lägga fram det också på morgonen (jag behöver det för att komma till jobbet). En gång blev han aggressiv mot mig också. Inte våldsam men återhållsamt aggressiv, tittade på mig som om han hatade mig.

Som sagt dricker han inte så ofta men det blir mycket när det väl blir av (2-3 ggr i månaden). Börjar känna nu att jag vill att han håller upp med alkoholen ett tag. Hans mamma var dessutom alkoholist så han borde verkligen ta det försiktigare. Men jag har ju inget att jämföra med?

• Svar på tråden Dricker han för mycket?
  • Leeloo

Enligt mina mått mätt, så är 2-3 ggr i månaden ganska mkt. Du säger att han inte dricker ofta men när han väl gör det så blir han lite personlighetsförändrad. Visst, alla blir vi lite annorlunda när vi dricker men jag tycker att du ska ta dig ett snack med honom.

• Anonym

TS här igen.

Personlighetsförändrad vet jag inte, jo kanske ibland. Värst är att jag känner att han tappar omdömet fullständigt, som ett litet barn. Jag blir orolig för hans säkerhet och får ta en massa ansvar. Vi har ett litet barn själva och jag önskar att han inte tyckte det var fullt så kul med alkohol .

• Pix

Hej
    Jag tycker att det hörs som om din man inte klarar av alkohol särskillt bra. Det spelar ingen roll hur lång sträcka han ska köra! Att köra med alkohol i kroppen kan få hemska följder. Jag tänker på hur många människor som får sätta livet till för att det finns folk som kör påverkade.
    2-3gånger i månaden är inte sällan enligt min mening,det verkar ju vara lite större mängder han dricker. Du får ställa honom mot väggen och tala om att du inte trivs med läget helt enkelt. Och att han kör bil redan på morgonen dagen efter måste du ju prata allvar med honom om.
    Lycka till,hoppas att det ordnar sig.

• Anonym

TS igen. Tack för svaren. Vill gärna höra fler åsikter.

• Tristan

Två-tregånger i månaden är enligt mina öron jättemycket!
    Lägg in ett par barn i den situationen så skulle de betyda att de såg sin pappa full varannan eller var tredje helg, hjälpvarning på det!

Mina barn har aldrig sett mig eller min sambo berusade! Visst har vi druckit runt dom lite då och då, men aldrig så att något barn har upplevt oss som annorlunda mot vanligt (inräknat nyår o midsommar) och då är jag ändå en tjej som verkligen uppskattar en ordentlig festkväll. Barnen är sex år:

Jag är alkoholistbarn och kan berätta att en av de jobbigaste sakerna med det är just att ha en förälder som ändrar sin personlighet. Att inte veta "vem är pappa idag" och ännu värre när man snart vet att "nu är det helg, nu är pappa den där" osv.....

Tycker verkligen att du ska prata med din kille! Om han är pappa så låter det som om det är mycket alkohol med i bilden tycker jag!

• Lollan

Om inte 2-3 ggr i månaden är mkt, vad är då mkt?
    Ta ett snack med honom, så fort man börjar känna att ngt inte stämmer - då gör det oftast inte det heller.

/Lollan

• Anonym

TS här igen.

men han dricker aldrig hemma på det viset, bara när han går ut. Så vårt barn ser honom aldrig onykter. Jag är mest orolig för hans dåliga omdöme, blir orolig att han ska hamna i slagsmål eller bli nerslagen på väg hem från krogen.

• Lollan

Är det bättre att man super ute på lokal? Supa som supa.

/ Lollan

• Anonym

TS här.

Nej det är inte bättre! Det är inte det jag menar. Jag menade bara att vårt barn inte ser honom full. Jag tycker själv det är jättejobbigt att han dricker så mycket när han går ut, blir som sagt väldigt orolig!

• joh99

Jag hatar verkligen när folk sätter sig i bilen trots att de fortfarande är mer eller mindre berusade. Förstår inte folk hur illa det kan gå!? Sen så spelar det mindre roll om man ska köra 1 km eller 10 mil, en olycka kan hända även på korta sträckor.

Jag tycker det låter som om han inte kan kontrollera alkoholen och om man inte kan det så bör man hålla sig borta från den.

Min åsikt men då alkoholism har funnits i min närhet genom min uppväxt så är jag kanske extra känslig...

Svar på tråden Dricker han för mycket?