Inlägg från: Fluortanten |Visa alla inlägg
  • Fluortanten

Dricker han för mycket?

Alkoholist tror jag inte att han är. Men han låter omogen och ansvarslös.
    Hur gammal är han?
    Har han mkt press på sig? Tänkte på hans jobb först och främst. Hur är han när han inte dricker och är onykter? Har du bett honom hålla en vit månad?

• Fluortanten

TS

Ja, jag tycker du skulle kunna be honom om en vit månad.
    Han behöver åtminstone inte dricka så mkt att han tappar kontrollen.
    Är man vuxen och inte kan dricka med måtta så är det ju ett varningstecken på att ngt inte är som det ska. Kan han inte ta ett glas hemma istället om han nu så gärna vill dricka? Ja, jag vill ju INTE råda honom att dricka så att barnen ser.... vi pratar ETT till TVÅ glas. Vill han supa till det ännu mer får han ju göra det när inte barnen är närvarande.

• Fluortanten

Tristan

2-3 ggr i månaden tycker inte jag verkar vara tillräckligt för att döma ngn som alkoholist. Sedan att det finns varningstecken kan jag hålla med om. Men en fullfjädrad alkoholist tror jag som sagt INTE att han är. Tycker oxå att det är fel att peka ut ngn som det. Vi ska väl inte utgå ifrån det värsta heller?!

Anledningen till att jag frågade om TS bett honom hålla en vit månad var för att få veta HANS reaktion då. Om han skulle vara totalt j-a oförstående till varför TS ber om det visar ju på att han inte tycker det han gör är fel.

Om han hade mkt press på sig, från te.x jobbet frågade jag därför jag fick en känsla av att han försöker fly ngt. Och närr man försöker fly ngt är det ju som bekant vanligt att man tar till alkoholen. Att det sedan är rätt sätt istället för att ta itu med det som tynger en påstår jag INTE.
    Men jag vet av egen erfarenhet att det är lättare att "se" och förstå det när man inte är "mitt uppe i det".

Hans ålder frågade jag om ENBART med tanke på hur omogen och ansvarslös han låter. Som sagt.... till skillnad från vissa andra här utgår jag INTE från det värsta utan försöker istället finna orsakerna till hans beteende.

• Fluortanten

Tristan

Jag tycker det verkar som om du har en antingen-eller-syn på detta.

Jag vet inte om du menade att jag skulle vara en av dom som tycker synd om och försvarar TS sambos drickande. För det gör jag verkligen inte! Men återigen försöker jag hjälpa TS med att finna ev orsaker till att han gör såhär och får man bukt med det kanske man lättare kan förstå och ja kanske t.o.m få bukt med drickandet innan det går ännu längre.

Sedan tror jag att du missförstod mig ang det här med att döma.
    Jag dömer ingen och därför vill jag heller inte utgå ifrån att TS sambo är alkoholist. Tycker inte jag har tillräckligt med info för att bedöma en sådan sak och vill absolut inte ställa en diagnos som alkoholism, det är jag verkligen inte rätt person att avgöra. Så jag vet inte vad du fick ifrån att JAG skulle ha dömt?! Och hur cancersjuka och anorektiker kom in i bilden?!

Jag tycker bara att INNAN vi drar några förrhastade slutsatser om hur vida TS sambo är alkoholist, har alkoholproblem lr hur man nu vill benämna det, bör vi försöka finna dom ev orsakerna till detta oansvarliga beteende som TS skriver att hennes sambo har då han är onykter.
    Men nej, det är väl aldrig fel att upplysa ngn om ngt, vill TS ha den upplysningen och ta den till sig, så är ju det upp till henne.
    Men jag tyckte nog att du var liiiite för snabb med din dom.... en dom som jag tycker är fel att utgå ifrån i det här fallet.

• Fluortanten

TS

Att han ljuger om den mängd han dricker.... lr rättare sagt säger "lite" hur mkt han än druckit visar iaf på att NÅNTING är fel. Som att han VET att han eg dricker för mkt, skäms för det och sen inte vågar stå för det när du frågar.
    Jag känner igen det med att inte känna sig avslappnad om inte alkohol finns i kroppen... men idag skulle jag nog kunna erkänna att det "bara" var en ursäkt för att ja... ursäkta mitt drickande helt enkelt.
    Det börjar kanske med att man efter en stressig dag på jobbet tar sig ett glas lr två. Man märker med ens vilken avslappnande effekt alkoholen har. Nästa gång blir det fler glas och med tiden "måste" man dricka mer och mer för att uppnå den där effekten alkoholen hade första ggn. Allt blir till en ond cirkel och vill det sig riktigt illa kan det så småningom utvecklas till alkoholism.

Jag frågade dig om han hade mkt press på sig för det var så jag upplevde det. Med alkohol gav jag mig själv tillåtelse att inte behöva vara sådär ansvarsfull som jag annars upplevde att jag var tvungen att vara. All press och alla krav lättade och försvann då jag drack och det var en värld jag tillslut blev beroende av. Inte så konstigt eg, men helt fel tillväga sätt.
    Jag tyckte jag gjorde mig själv en tjänst, rättfärdigade mitt drickande med "Jag behöver det", "Jag förtjänar lite avkoppling". Och visst, ja, jag hade rätt men inte avkoppling i form av destruktivt drickande lr drickande övt.

Det finns visst andra sätt, ja MYCKET bättre sätt, att koppla av på och känna avslappning. Din sambo behöver bara finna dessa sätt och om du vill kan ni hjälpas åt.

Svar på tråden Dricker han för mycket?