TS
Att han ljuger om den mängd han dricker.... lr rättare sagt säger "lite" hur mkt han än druckit visar iaf på att NÅNTING är fel. Som att han VET att han eg dricker för mkt, skäms för det och sen inte vågar stå för det när du frågar.
Jag känner igen det med att inte känna sig avslappnad om inte alkohol finns i kroppen... men idag skulle jag nog kunna erkänna att det "bara" var en ursäkt för att ja... ursäkta mitt drickande helt enkelt.
Det börjar kanske med att man efter en stressig dag på jobbet tar sig ett glas lr två. Man märker med ens vilken avslappnande effekt alkoholen har. Nästa gång blir det fler glas och med tiden "måste" man dricka mer och mer för att uppnå den där effekten alkoholen hade första ggn. Allt blir till en ond cirkel och vill det sig riktigt illa kan det så småningom utvecklas till alkoholism.
Jag frågade dig om han hade mkt press på sig för det var så jag upplevde det. Med alkohol gav jag mig själv tillåtelse att inte behöva vara sådär ansvarsfull som jag annars upplevde att jag var tvungen att vara. All press och alla krav lättade och försvann då jag drack och det var en värld jag tillslut blev beroende av. Inte så konstigt eg, men helt fel tillväga sätt.
Jag tyckte jag gjorde mig själv en tjänst, rättfärdigade mitt drickande med "Jag behöver det", "Jag förtjänar lite avkoppling". Och visst, ja, jag hade rätt men inte avkoppling i form av destruktivt drickande lr drickande övt.
Det finns visst andra sätt, ja MYCKET bättre sätt, att koppla av på och känna avslappning. Din sambo behöver bara finna dessa sätt och om du vill kan ni hjälpas åt.