• Tristan

Dricker han för mycket?

Två-tregånger i månaden är enligt mina öron jättemycket!
    Lägg in ett par barn i den situationen så skulle de betyda att de såg sin pappa full varannan eller var tredje helg, hjälpvarning på det!

Mina barn har aldrig sett mig eller min sambo berusade! Visst har vi druckit runt dom lite då och då, men aldrig så att något barn har upplevt oss som annorlunda mot vanligt (inräknat nyår o midsommar) och då är jag ändå en tjej som verkligen uppskattar en ordentlig festkväll. Barnen är sex år:

Jag är alkoholistbarn och kan berätta att en av de jobbigaste sakerna med det är just att ha en förälder som ändrar sin personlighet. Att inte veta "vem är pappa idag" och ännu värre när man snart vet att "nu är det helg, nu är pappa den där" osv.....

Tycker verkligen att du ska prata med din kille! Om han är pappa så låter det som om det är mycket alkohol med i bilden tycker jag!

• Tristan

Att inte tycka att man har problem själv hör liksom till hela sjukdomsbegreppet!

• Tristan

Lite synpumkter på ovannämda meningar.....

Alkoholist tror jag inte att han är.
    varför tror du inte det?

Har du bett honom hålla en vit månad?
    Skulle han ha det så är det ett av de stora tecknen på att han har alkoholproblem, vem med alkoholvett behöver hålla vita veckor/månader?

Har han mkt press på sig?
    Spelar det någon roll?
    Om man behöver använda sig av alkohol för att man har mycket press på sig så.... Det är väl kanske då som "en annan" verkligen inte är speciellt intresserad av att dricka sig stupfull, eller?

Hur gammal är han?
    Har verkligen ingen förankring i frågan om han är alkoholist eller inte! Möjligen har det att göra med hur långt han utvecklat sin sjukdom, men inte ens där spelar åldern speciellt stor roll. Det är ofta en social fråga. Har arbetat med behandling av alkoholister och det är inte ovanligt att det finns fullbordade alkoholister som inte är mer än 18 år, eller yngre.

Bara lite tankar jag ville dela med mig av!

• Tristan

Eller så använder han en vit månad för att visa att han klarar av det, och vart står hon då med sin oro och ångest? För det är klart att han klarar sig utan alkohol i en månad! Det finns något som heter "de vita knogarnas alkoholism" vilket handlar just om tiden då alkoholisten biter ihop (knyter knogarna) för att visa att de inte behöver dricka....

En alkoholism försvarar sin sjukdom starkare än något annat ooch ligger det en risk i att hennes man/pappa till hennes barn har det problemet så tycker jag att ALL upplysning som finns att få är bra att ta upp!
    Hon är ju orolig! OM det visar sig att han inte har problem så har jag inte ställt till med någonting genom att upplysa henne om hur det i regel ser ut! Att ha folk som tycker synd om hennes kille eller försvarar hans drickande tror jag inte behövs, sådana har han säkert redan gott om.
    Och som sagt, hon oroar sig och därför tycker jag det skysta är att svara henne med hur jag som faktist är mycket bevandrad i ämnet reagerar. Eller gör jag fel?

Det handlar inte så mycket om hur ofta man dricker som "hur" man dricker när man dömer (för att använda dina ord) någon som alkoholism eller inte. Man brukar enkelt förklara att "Om du trots upprepade negativa konsekvenser av ditt drickande fortsätter att dricka så är det en STOR varningsklocka".

Sen vill jag gå vidare i frågan att använda ordet "döma".
    Jag personligen tycker inte att det handlar om det! Du dömer väl inte någon som är cansersjuk eller lider av anorexi eller psoriasis- alkoholism är också en sjukdom! Jag har människor som står mig MYCKET nära som lider av alkoholism. Jag älskar dem över allt annat och vill dem bara väl. Det första steget till att vara hjälp och stöd är att "veta om hur sjukdomen fungerar, yttrar sig och inte DÖMA dem för att de är sjuka!
    De har precis som andra sjuka människor inte valt detta!

Jag VILL INTE se det värsta!
    Men att hon har reagerat på det viset som hon har är ganska långt gånget för en sambo/medberoende till en alkoholist och i det stadiet så brukar problemet redan vara ganska illa gånget/långt för alkoholisten själv.

Har han inte alkoholproblem så är jag den första att grattulera!!
    Men, det finns en del orosmoment som verkligen talar för att han har problem och när de problemen relateras till alkohol så står man ofta med den bittra sanningen att det - finns ett alkoholproblem som med ett annat ord kan kallas alkoholism!

• Tristan

TS, jag bråkar verkligen inte med "flourtanten".
    Jag respekterar hennes åsikter helt och fullt!

Men genom att jag ägnat många år av mitt liv med att leva med sjukdomen, sen studera den och vidare utbildat mig till att jobba med den så kan jag inte låta bli att engagera mig när ämnet komer upp.

En fråga till dig:
    Vad är skillnaden på att inte kunna hantera alkoholen och att vara
    alkoholist? Och om människa ifråga dessutom själv uttrycker att han BARA kan slappna av med alkohol i kroppen....

Ja ja, nu har jag sagt vilket håll jag tycker att du ska rikta dina tankar, men det är ju naturligtvis helt upp till dig själv!

Lycka till med allt!

• Tristan

Här har du lite frågor som AA använder i sitt program, om du vill fråga honom.

1. Har du någonsin försökt att sluta dricka en vecka - eller längre - utan att lyckas med det?

2. Tar du illa upp när andra försöker påverka dig att sluta dricka?

3. Har du någonsin försökt att kontrollera ditt drickande genom att övergå från en spritsort till en annan?

4. Har du tagit en återställare under det sista året?

5. Avundas du folk som kan dricka, utan att råka ut för svårigheter?

6. Har dina alkoholproblem gradvis blivit värre under det sista året?

7. Har ditt drickande skapat problem i hemmet?

8. Försöker du skaffa dig extra drinkar på bjudningar?

9. Hävdar du fortfarande trots bevis om motsatsen, att du kan sluta dricka av dig själv, närhelst du önskar?

10. Har du under det senaste året varit borta från ditt arbete därför att du druckit?

11. Har du någonsin haft minnesförluster när du druckit?

12. Har du någon gång haft en känsla av att du skulle kunna göra mera av ditt liv om du slutade dricka?

Vilket blev ditt resultat?
    Svarade du JA på fyra eller fler frågor? Om du gjorde det så är det högst troligt att du har alkoholproblem eller kommer att få det i framtiden.

Hur kan vi säga något sådant?
    Därför att tiotusentals nyktra alkoholisters erfarenheter har lärt oss vissa grundsanningar om symptom på alkoholproblem och om oss själva.
    Endast du själv kan, med säkerhet, avgöra om AA är någonting för dig. Om svaret blir JA skall vi med glädje visa dig hur vi lyckades sluta dricka.

Svar på tråden Dricker han för mycket?