• Anonym

Dricker han för mycket?

Han dricker inte ofta, det gör han inte. Men när han gör det, när han går ut, känner jag mig nästan alltid orolig. Han kan inte bedöma när han ska komma hem. "Jag kommer snart" säger han när jag ringer honom på mobilen innan jag går och lägger mig. Sen vaknar jag till 3 timmar senare och ser att han inte kommit hem, blir jätteorolig och ringer honom igen. Det hände nu i natt och jag blev jättesur för jag var verkligen trött och behövde sova! Istället låg jag vaken tills han kom hem. Han skulle dessutom ut och köra bil nu på morgonen (inte långt med ändå). Jag blir arg - det är så ansvarslöst !

Han glömmer att låsa ytterdörren när han kommer hem fast jag särskilt bett honom tidigare på kvällen. Han lånar mitt busskort och glömmer lägga fram det också på morgonen (jag behöver det för att komma till jobbet). En gång blev han aggressiv mot mig också. Inte våldsam men återhållsamt aggressiv, tittade på mig som om han hatade mig.

Som sagt dricker han inte så ofta men det blir mycket när det väl blir av (2-3 ggr i månaden). Börjar känna nu att jag vill att han håller upp med alkoholen ett tag. Hans mamma var dessutom alkoholist så han borde verkligen ta det försiktigare. Men jag har ju inget att jämföra med?

• Svar på tråden Dricker han för mycket?
  • pups

tycker 2-3 ggr i månaden låter rätt ofta.
    låter inte alls bra...
    ledsen.

• Anonym

TS här igen.

Jag håller med er allihopa om vad ni säger. Tro inte att jag stoppar huvet i sanden. Jag sa åt honom nu på telefon att han fick låta bilen stå tills i eftermiddag. Jag blir så ARG på honom !

• Anonym

Jag har vuxit upp med en pappa som inte tål sprit, han blev personlighetsförändrad. Och han drack ganska mycket, även om han inte drack när han skulle till jobbet. Han skötte alltid sitt jobb som han skulle. Men jag ser det ändå som om min far hade problem med alkoholen och jag tycker fortfarande att han har det, trots att han inte dricker lika mycket alls längre. Men hans "allergi" mot sprit gör att han alltid kommer att "ha problem med spriten".

• Anonym

TS här. JAG tycker ju att han har problem med alkoholen. Men han tycker inte det själv.

• pups

men även om han inte tycker det själv, kanske han kan acceptera att DU tycker det??
    han måste ju inte hålla med dig, men han måste ju respektera din åsikt.

• Tristan

Att inte tycka att man har problem själv hör liksom till hela sjukdomsbegreppet!

• Nyfiken gul

MIn sambo körde dagen efter och blev av med körkortet i 1 år och 6 månader.. han får ta om hela körkortet...

Han hade 2 promille i blodet efter som han själv säger "bara några öl"...

I januari får han börja ta om körkortet för då går strafftiden ut. Han klarade fängelse med en hårsmån men fick istället samhällstjänst lite drygt 100 timmar.

Idag är den läxan lärd och här hemma städar jag alltid undan bilnycklarna när det dricks sprit så inte han eller någon annan får för sig att ge sig iväg och köra.

Jag tycker du ska fråga din sambo om han verkligen måste gå ut och supa? Är sprit viktigare än familjen??
    För jag förstår ju att du är hemma då och sköter barn..
    Varför undrar jag?

Dags för honom o växa upp o inse att sprit aldrig någonsin går före barn.

Kan han inte hålla sig nykter då har man problem!

• Fluortanten

Alkoholist tror jag inte att han är. Men han låter omogen och ansvarslös.
    Hur gammal är han?
    Har han mkt press på sig? Tänkte på hans jobb först och främst. Hur är han när han inte dricker och är onykter? Har du bett honom hålla en vit månad?

• Anonym

TS här igen.

Jag behöver ju tid för mig själv ibland så jag ser gärna att han går ut ibland. Det är drickandet jag sätter mig emot!

Han är allt annat än omogen och ansvarslös annars så han känner väl att han behöver detta ibland. Men jag tänker inte acceptera det. Ska jag be honom om en vit månad? Vet inte hur han kommer reagera... .

• Nyfiken gul

att han går ut.. okej...

Men måste han dricka då?? Vad är det som säger att han måste gå till krogen/andra kompisar?

Varför inte bara stämma träff några timmar med en killkompis, gå på ett kafe och ta en bulle och köra lite biljard?

Gå på fotboll? Hockey? Bilmässor??

MÅste man blanda in sprit?

Och gör kanske tvärtom en helg? DU går ut och har en trevlig helg och han får ta ansvaret hemma för barnet?
    Varför måste det alltid vara han som går ut?

Svar på tråden Dricker han för mycket?