• Legally Blonde

Nagon mer lakritsalskare som inte kan lata bli?

Jag mar sa illa pa eftermiddagarna och det enda som smakar riktigt gott ar LAKRITS - SALT lakrits! Jag maste ha saltlakrits!!!!

Nu ar det ju inte sa bra for blodtrycket ock slv rekommenderar ju max 50g. om dagen. Jag forsoker halla det inom dom ramarna men lyckas kanske inte alltid.

Ar det nan annan som har det likadant? Har ni fatt problem med blodtrycket eller nagot annat?

Jag skall till bm for inskrivning pa onsdag sa vi far val se vad dom sager...

/LB

• Svar på tråden Nagon mer lakritsalskare som inte kan lata bli?
  • på gång

Jag är lika hopplös jag. Jag kan bara inte låta bli, det är ju så gott.
    Jag försöker hålla ner men nej...

• Reggie

Är likadan..... lakrits är typ det enda jag är sugen på , och det är ju så gott!!! Ju saltare desto bättre.

• Crazy Baby

Jag har allvarliga lakritsproblem. Försöker hålla nere, men ibland så går det ju inte, det är ju sååååå gott!

Mitt blodtryck var hur bra som helst när jag var på inskrivning och vid den tidpunkten vet jag att jag var oerhört godissugen, främst lakrits.

Men som sagt, jag ska föfrsöka....

• Berta

jag levde på salt godis och klar köttsoppa när jag väntade min pojke. saltet dämpar illamåendet. jag fick inte problem med blodtrycket för illamåendet slutade efter ca 3-4 månader. sen var saltsuget oxå borta! det är nog störst risk för högt bltr i slutet av grav.

• Legally Blonde

Crazy Baby - skont att hora!! Hoppas inte jag har nagra blodtrycksprobs... i sa fall vagar jag ju inte fortsatta med mina lakritsorgier...

• Baby82

Ni bör undvika lakrits under graviditet, det finns ett ämne i lakrits som inte är bra att äta just under graviditet. Detta ämne är farligare ju större mängder lakrits man äter.
    Jag var oxå väldigt sugen på lakrits under grav så jag vet att det kan vara svårt att låta bli, men för bebbens skull så gör det.

• Legally Blonde

Ja, men ar det verkligen skadligt for bebben?

Vad jag har hort sa ar det "amnet" skadligt pga. att det ar blodtryckshojande och eftersom man redan far hojt blodtryck pga. graviditeten sa bor man inte ata *for mycket* lakrits...

• Baby82

Jag kan berätta en rolig grej. Jag var såååååå himla sugen på lakrits, det var sommar och lördag så jag fick inte tag i min BM. Så jag ringde till KS gynakut och frågade en barnmorska om jag kunde äta lakrits (hade hört att det var farligt) och barnmorskan bekräftade mina misstankar. Hon skrattade till lite (hon tyckte väl inte att mitt ärende var så akut ) men hon avrådde mig från att äta lakrits under hela graviditeten.

• Callisto79

Hmm.. Jag har alltid älskat lakrits och har satt i mig mängder när jag väntat båda mina barn, och det är inget fel på dem.. Ska man lyssna på alla "förbud" skulle man inte få äta nåt.. (och ja, jag vet att det påverkar blodtryckat, men så länge man inte har problem med det så tycker jag att man kan äta )

• Hannajo

Vad det gäller lakrits är det väl samma rekommendation för gravida som för alla andra? 50 g/dag? Vad jag har förstått så ska det inte vara farligare när man är gravid än annars. Jag äter, i alla fall, och det händer att det blir mer än 50 g, även om jag försöker tänka mig för. Hade innan graviditeten inga problem att trycka en 100g-påse med djungelvrål på kort tid... Försöker dock minska på godiset överhuvudtaget nu.

Svar på tråden Nagon mer lakritsalskare som inte kan lata bli?