• Legally Blonde

Nagon mer lakritsalskare som inte kan lata bli?

Jag mar sa illa pa eftermiddagarna och det enda som smakar riktigt gott ar LAKRITS - SALT lakrits! Jag maste ha saltlakrits!!!!

Nu ar det ju inte sa bra for blodtrycket ock slv rekommenderar ju max 50g. om dagen. Jag forsoker halla det inom dom ramarna men lyckas kanske inte alltid.

Ar det nan annan som har det likadant? Har ni fatt problem med blodtrycket eller nagot annat?

Jag skall till bm for inskrivning pa onsdag sa vi far val se vad dom sager...

/LB

• Svar på tråden Nagon mer lakritsalskare som inte kan lata bli?
  • Dramaonline

Enligt livsmedelsverkets hemsida så är det max 50 gram /dag, och det gäller alla, inte bara gravida.

Eller rättare sagt det gäller känsliga individer, oavsett graviditet. Däremot är det ingen fara att nån gång överskrida gränsen, det är på lång sikt det är farligt. Så det är bara att dra ner på det följande dagar....

Det beror på glycyrrhizinsyra, som kan höja blodtrycket, som finns i lakrits, och även störa saltbalansen i kroppen. Hos de känsliga, alltså.
    Men man vet ju inte i förväg om man är känslig.

Det finns ett gammalt skrock som säger att lakrits är bra för att få igång förlossningen (har kanske med blodtryckshöjning att göra) men jag har inte hittat nåt mer pålitligt om det.

För övrigt är ju lakrits något av det vanligaste man längtar efter. Inom rimliga gränser kan det inte vara nån fara.

• Tokitoj

Salt godis- typ Turkisk peppar yummiiii!!!!!!!!
    Har dock inte fått några problem, fast jag vräker inte i mig varje dag för då fräter tungan bort. Myt eller sanning?

• Saucy

Jag brukar tänka som så att det är ju inte ~50g REN~ lakrits i 50g godis , det är ju så himla mycket annat jox också - därför kan man ju äta mer! ;)

Jag har fortfarande lågt blodtryck (100/65) nu i v.26.

(Min mamma har berättat att hon levede på saltlakrits när jag var i magen - och jag måste erkänna att jag inte lidit några större sviter pga det, förutom att jag i hela mitt liv varit alldeles GALEN i juts....saltlakrits)

• Dramaonline

Jag hade inte klarat de första tre månaderna utan lakrits.

Det var det enda som hjälpte mot all åksjuka och morgonillamående. Jag köpte lakrisal, (25 g/rulle). Det var min medicin, så jag sparde en del på den.

Hur mycket saltgodis äter ni? Jag verkar vara en amatör i sällskapet

50 g är rätt mycket, för mig. Jag har svårt att trycka i mig massor av lakrits, innan det smakar för mycket salt. (Tycker inte ett dugg om lakrits utan salt)

Eller allmänt godisillamående, som infinner sig efter ett tag. Det är ju rätt mycket socker också....

• sundborn

Sitter just nu och käkar djungelvrål. Mmmm.
    Äter gärna lakrits, men inte för ofta.

• Legally Blonde

Oj, jag har INGA problem att ata 50g. - tycker det ar jattelite!! Och jag mar inte ett dugg illa av just saltlakrits, kan daremot inte ata nagot annat godis for tillfalet - tack och lov!!

Jag ater mest Haribo Piratos (mums!) och turkisk peppar.

• Saucy

Jag kör stenhårt på
    *salmiakbalkar
    *salta bildäck
    *lakrisal
    *(sån finsk)panda-lakrits - variant; sötlakrits dock
    *Käck
    *piratpengar
    *sånt där salt brunt hockey-pulver.
    *ahlgrens reservdäck

Tycker även om helt sjukt sura godisar som 'Hallonshots' o.dyl.

*jammi*

• Fredrika1

*dreggel* Varfor gick jag in i den har traden nu da...

Jag ALSKAR salt lakrits, men har dar jag bor finns det inte alls! Sa suget kan vaxa till enorma proportioner bara for att jag vet att det inte finns att kopa har... suck.
    Men a andra sidan kanske det e bra, eftersom jag har hogt blodtryck och har blivit avradd att ata lakrits overhuvudtaget... Men ack sa gott det ar..

• Legally Blonde

Fredrika1 - var bor du? Ser att du (liksom jag) inte har nagra prickar over a, a och o... Jag bor i Kina, men jag hade turen att fa saltlakritsleverans i forra veckan nar min man hade varit hemma i Sverige . Muuums!!

Han hade med sig tre pasar Haribo Piratos (a 400g), 1 pase Turkisk (a 400g) och en san dar burk med pingvinlakrits. Hihi - det borde ju racka ett tag...

• SriLakshmi

Om man verkligen måste så finns det ju hårdare lakrits bitar i t.ex. tablett ask, de tar längre tid att tugga upp så det blir ju mindre mängd som man äter. Jag hade också en period runt vecka 8 då jag blev lakrits sugen.

• Fredrika1

Jag bor i Frankrike och har har dom bara ackligt godis som jag inte ens vill kalla lakrits - hua!
    Jag har oxa fatt regelbunden lakritsleverans under sommaren och bla fick jag en megastor pase Haribo piratpengar.. De e ju sa salta att det racker med 3-4 st at gangen - mycket ekonomiskt!!! Men nu e allt slut!!!

• Saucy

Om ni har ikea där ni bor (utomlands) så brukar de ju sälja saltlakrits, knäckebröd och kaviar o.dyl. sånt som är svårt att få tag i utomlands.

• Fredrika1

Joda, jag brukar aka till IKEA och botanisera!!!!! Tyvarr ligger det en bit bort, sa jag kommer inte dit sa ofta som jag skulle vilja... Tur e val det, for jag kommer alltid hem med MASSOR av saker som jag prompt inbillat mig att vi behover... - farligt!

• Princess Leia

Nu när jag tänker på det... Så innan jag blev gravid så åt jag mycket saltlakrits, jag har inte gjort det nu på 6 månader. har lixom glömt bort det?? Inte varit sugen lixom.. haha vad konstigt. Men det som är såååå göttt!

• Dramaonline

Eeeeh, var det meningen att denna tråd skulle MINSKA lakritskonsumtionen?!?

Jag säger GISSA om jag sticker och handlar nu!

• bebbe2005

Vill ju inte fresta er pa nagot sätt, men för er som bor utomlands, här är en webbsida som jag kan rekommendera om det rader brist pa svensk mat osv. Jag bor ocksa utomlands och vi brukar ga ihop ett gäng och beställa fran denna sida, för leveranskostnaden är inte helt gratis...
    www.northerner.com/

• Baby82

Dramaonline

Om det är så det ligger till, då ska jag genast gå och köpa mig en påse turkisk peppar.

• Dramaonline

Baby82: Det kan du göra: håll dig till de 50 grammen, bara!

(Om vi litar på livsmedelsverket, alltså)

• Legally Blonde

Hihi, jag vet inte om jag vill lita pa livsmedelsverket... Iaf sa har jag atit lakrits som en tokig den senaste veckan, och det var inga konstigheter med mitt blodtryck nar jag var hos doktorn igar .

Smaska pa!!

Svar på tråden Nagon mer lakritsalskare som inte kan lata bli?