Innekatt.
Avlivade du dina djur? Inte omplacering? Jag ställer mig tveksam till att skaffa ny katt om det blev avlivning förra gången, bara för att katten inte var barnvänlig. Om nästa katt också får något slags problembeteende (ur människosynpunkt sett), blir det avlivning då med? isåfall borde du inte skaffa ny katt.
Däremot ser jag inga problem med att ha en innekatt. Vänjer man den inte vid att vara ute så blir den en bra innekatt. Det finns ju också katter som varit hemlösa och därför utepsringande, som när dom väl får komma in inte vill gå ut igen för allt i världen. Bara man har leksaker, klätterträd och sånt inne så är den nöjd.
Men man får alltså inte ens gå ut i koppel med katten där du bor? Får man gå ut med hund i koppel? Om det totalt sett är rastningsförbud för alla djur så är det väl inte så mycket att säga, men får hundar rastas i koppel bör ju katter också få göra det. Om man nu vill gå ut med katten i koppel, finns en viss risk att den gillar det så mycket så den skriker lite vid dörren, men om man märker det är det ju bara att sluta gå ut med den. Den vänjer sig efter ett tag. Min katt är innekatt, och jag tar aldrig ut honom i koppel om han står vid dörren och skriker, för då lär han sig ju att han får en belöning om han skriker där. Däremot tar jag ofta ut honom annars. Finns möjlighet kan man ju alltid t.ex. näta in balkongen.