Du måste logga in för att svara i en tråd.

• JozephineEriksson

Innekatt.

Jag undrar vad ni alla tycker om katter som man håller inne bara?
    Jag har själv haft hund och katt, men då jag fick barn så valde jag att göra mig av med dom. Hur svåååårt som helst!!! Men det kändes viktigt då hunden inte fick det den behöver och katten inte var så värst vänlig...
    Och katten jag hade var en ute katt , så flyttade vi til ett ställe. där folk uppenbarligen hatar utekatter, och det inte finns många. Man får inte rasta dom ute, och det är väl liiite svårt att hålla koll på?
    Hur som haver, jag är sugen på en "ny" katt. (ibland känns det dumt mot dom andra djuren jag hade, men katten var inte barnvänlig) Och då måste jag endera ha den inne, eller försöka få den att rastas inne och inte ute, i sandlådorna där barnen leker????
    Ge mej all kritik och tankar se om jag ändrar mej, eller kommer på nåt....?

• Svar på tråden Innekatt.
  • Lilla Linnéa

Man kan ju gå ut med katten i koppel så att den får lite luft.
    Bor man i stan tycker jag verkligen inte att man ska släppa ut katten på egen hand.
    Vi bor i stan och grannen brukar släppa ut sin katt. Den här katten verkar dras till vårt hem eftersom han varje gång vi öppnar dörren smiter in. Jag har inget emot katter med för andra är det nog inte så trevligt.

• Bondbruden

Prata med ett djurhem i närheter. Jag har hört att fd vildkatter brukar bli världens soffpotatisar! De har varit ute mer än de har lust med för resten av sina liv... När man skaffar sig en vuxen katt har man ju också möjligheten att välja en som passar in i den roll man vill att den ska fylla.

• dekad

Avlivade du dina djur? Inte omplacering? Jag ställer mig tveksam till att skaffa ny katt om det blev avlivning förra gången, bara för att katten inte var barnvänlig. Om nästa katt också får något slags problembeteende (ur människosynpunkt sett), blir det avlivning då med? isåfall borde du inte skaffa ny katt.

Däremot ser jag inga problem med att ha en innekatt. Vänjer man den inte vid att vara ute så blir den en bra innekatt. Det finns ju också katter som varit hemlösa och därför utepsringande, som när dom väl får komma in inte vill gå ut igen för allt i världen. Bara man har leksaker, klätterträd och sånt inne så är den nöjd.
    Men man får alltså inte ens gå ut i koppel med katten där du bor? Får man gå ut med hund i koppel? Om det totalt sett är rastningsförbud för alla djur så är det väl inte så mycket att säga, men får hundar rastas i koppel bör ju katter också få göra det. Om man nu vill gå ut med katten i koppel, finns en viss risk att den gillar det så mycket så den skriker lite vid dörren, men om man märker det är det ju bara att sluta gå ut med den. Den vänjer sig efter ett tag. Min katt är innekatt, och jag tar aldrig ut honom i koppel om han står vid dörren och skriker, för då lär han sig ju att han får en belöning om han skriker där. Däremot tar jag ofta ut honom annars. Finns möjlighet kan man ju alltid t.ex. näta in balkongen.

• JozephineEriksson

Ja jag avlivade katten och hunden omplacerade jag till mina svärföräldrar. Suck! Jag längtar efter min katt!! Men men...
    Jag vet inte vad jag skulle göra med en till katt om den blev rädd för Nova. Men det blir dom väl inte om dom växer upp med vanadra????

• MrsNelson

ska du ha en innekatt så ta då inte en vanlig bondkatt, det är dömt att misslyckas. välj istället en avlad katt, tex perser mm eller en katt från ett katthem som haft det tufft och som dom på katthemmet tror passar bra som innekatt! men jag ställer samma fråga som dekad, om katten på något sätt beter sig enligt dig fel, blir det samma sak igen då? tänk efter noga!

• JozephineEriksson

Hmm.... Innekatter, kan man ta med dom til andra lägenheter då man åker bort? Jag är varje månad i en annan stad och hälsar på familjen. Sover 1-3 nätter? Eller är katt inget för mej? Jag älskar ju djur........

• skogsblomma

Vi har två innekatter i lägenheten. Ibland kommer de ut i koppel. Har man balkong eller uteplats kan man ju näta in den med hönssnät. Det är bra om katterna kan få riktigt ljus i bland (alltså inte bara genom förnstret) för det bildas då något protein som de behöver. Kattgräs och klätter-/klösträd är också viktigt.

Jag anser att två innekatter generellt är bättre än en, för de blir inte uttråkade när de kan roa varandra. Det är också lättare att lämna dem ensamma. Fast vi tar ofta med katterna när vi reser. Det går utmärkt, inte bil dock utan tåg. De är små så de ryms i en bur.

Våra är inte några raskatter. De är födda på en gård, men funkar jättebra att ha i lägenhet. Jag har tidigare haft utekatt på landet så jag kan jämföra deras beteende.

Den tydligaste skillnaden är att innekatter utnyttjar inomhusutrymmet på ett helt annat sätt än utomhuskatter. Även om golvytan inte är så stor så utnyttjar katterna höjden. De kommer alltså att vilja klättra på möbler och hyllor och mår också bra av att få komma upp "på höjden".

Innekatter gör också större inverkan på hemmet. De stökar till lite mer, hårar ner mer, kan ge sig på krukväxter, sprätta ut jord o.s.v.

Sammanfattningsvis: Innekatter kan trivas lika bra som utekatter och blir ofta mycket tillgivna, men man får vara beredd på att de utnyttjar allt som finns i hemmet, vilket kan leda till att saker kan bli förstörda.

• sydneygirl

Går jättebra att ha innekatt - se bara till att aktivera katten och gå ut med den om den vill.

Jag har en bengal (bor i lägenhet) som jag tar ut i koppel en gång om dan. Sen har jag ett stort klätterträd (golv till tak) och en annan mindre klöspinne. Balkongen har jag nätat in och favvo-platsen är att sitta på en hylla och spana. Sen blir det bus och lek varje dag, speciellt på kvällen förstås när hon är som piggast. Bättre för mig också eftersom jag får sova mer på natten

• Euphorbia

Hurvida katten trivs som innekatt/med barn/att resa beror till stor del på individen. Jag tycker att du ska köpa en vuxen katt som är uppväxt i en lägenhet hos en småbarnsfamilj, då vet du säkert att den klarar dina krav.
    Kolla annonser och ha lite tålamod, helt plötsligt dyker den perfekta katten upp.

• JeanneDArc

Bondkatter kan också bli bra innekatter.. min katt (bondkatt, 10 år, som numera bor hos min far pga allergi) har aldrig direkt gillat att vara ute trots att vi tog henne utifrån när hon var kattunge. När jag bodde på första våningen satt hon ofta på balkongräcket och spanade om dagarna, men hon skulle aldrig fått för sig att sticka iväg.
    Jag har tagit ut henne i koppel och så, men hon blir gladast av att få komma hem igen Världens gosigaste och snällaste katt dessutom.

Svar på tråden Innekatt.