• Anonym

Hur blir man inlagd på psyket?

Någon som har erfarenhet av att vara inlagd på psyket? Mår så otroligt dåligt just nu med starka tvångstankar. Har börjat äta zoloft men det tar flera veckor innan det verkar. (har ätit den tidigare). Har sobril att ta också.Mår så dåligt att jag inte kan göra någonting. Äter knappt och vardagslivet fungerar inte alls. Har bara ångest. Ligger bara hela dagarna. Vad händer om man åker in akut till psyk akut? Skulle vara så skönt att bli omhändertagen ett tag.

Det här låter kanske konstigt men jag opererades för utomkvedeshavandeskap i förra ve och blev inlags två dygn på sjukhus. Jag var jätteledsen över der som hände. Det var ju jättejobbigt att behöva gå igenom ett utomkvedeshavandeskap men samtidigt var det skönt att vara på sjukhus och bara bli omhändertagen.

• Svar på tråden Hur blir man inlagd på psyket?
  • Anonym

Har en släkting som åkte in akut till psykakuten. Hon fick stanna där i några dagar.

• puss

man åker in till akuten, nu när det är helg, så får du träffa en läkare som tillsammans med dig gör en bedömning av ditt vårdbehov.

lycka till.

• Hannah76

Du kan bli inskriven om du åker till psykakuten, det beror lite på vart du bor, hur stort psyk är o om de har platser.

• puss

ibland är psykakuten skild från somatiska, så se till att åka till rätt akut!

• Anonym

Men om det inte finns en psykakut i sin stad då? Åker man till "vanliga" akuten då?

• Anonym (Ärligt)

Förstår att du mår dåligt men att vilja bli inlagd för att bli omhändertagen låter lite.....jaa jag ska inte säga det rakt ut för då blir jag väl anmäld men det är inte rätt anledning iaf.

Har du inte familj å vänner som kan hjälpa dej å pyssla om dej hemma?

• Anne M
    Anonym (Ärligt) skrev 2006-09-29 10:29:52 följande:
    Förstår att du mår dåligt men att vilja bli inlagd för att bli omhändertagen låter lite.....jaa jag ska inte säga det rakt ut för då blir jag väl anmäld men det är inte rätt anledning iaf.Har du inte familj å vänner som kan hjälpa dej å pyssla om dej hemma?
    Men det är väl jättebra att TS har sådan insikt att hon känner att hon måste få vård. Utan vård och med depression så kan det lätt hända hemska saker.

Du TS, lycka till!
  • palmblad

Håller med! Man ber väl inte om att hamna på psyk för skojs skull? TS har kanske en man som likt min inte vet hur man stöttar. Men troligen räcker inte vanligt stöd för TS just nu.

• SnartSmilla

jag åker in på psyk ca 1 gång per år, å har gjort d i många år.
    du åker till akut psyk (bäst du ringer innan, annars kan du få sitta hela natten innan du får träffa en läkare), när du får komma in pratar läkaren me dig om hur du mår...han gör en bedömning om ditt tillstånd, å om han/hon bedömer att du skall vara kvar så tar dom blodtryck å lite sånt. du kanske måste ligga på poa (akutpsyk) några dagar kanske tom en vecka, d beror på platser. när du väl fått plats så gör dom en ytterliggare bedömning där, så dom vet ungefär hur länge du blir kvar, du får även prata me psykologer, läkare mm angående mediciner om dom vill göra nån förändring. när du väl är där kommer d kännas mycke bättre. men om du känner att du behöver åka in så ska du absolut göra d. lycka till.

• Anonym (Ärligt)
    Panda skrev 2006-09-29 10:32:48 följande:
    Anonym (Ärligt) skrev 2006-09-29 10:29:52 följande: Förstår att du mår dåligt men att vilja bli inlagd för att bli omhändertagen låter lite.....jaa jag ska inte säga det rakt ut för då blir jag väl anmäld men det är inte rätt anledning iaf.Har du inte familj å vänner som kan hjälpa dej å pyssla om dej hemma? Men det är väl jättebra att TS har sådan insikt att hon känner att hon måste få vård. Utan vård och med depression så kan det lätt hända hemska saker.Du TS, lycka till!
    Jo jag vet, mkt väl.
    Jobbar inom psykiatrin å ser det hela från en lite annan vinkel. Det finns andra som mår sååå mkt sämre å behöver platserna mer än nån som vill bli lite ompysslad.   Inget illa ment.
    Hoppas verkligen att du mår bättre snart TS, å att du slipper bli inlagd på psyket för det är ingen vacker historia.
Svar på tråden Hur blir man inlagd på psyket?