• Miio Min Miio

ska inte punkare få jobb?

vet att i många jobb,i dom flesta så skulle inte en arbetsgivare anställa någon med tex piercing,annorlunda klädstil.låt oss säga tex en punkrockare.okej,visst måste man se proper ut i en del jobb!MEN skulle ni tex; anställa någon som var punkare,med tuppkam,piercing mm...?? skulle ni anställa någon med sjal? sjal ser jag personligt inget fel i!

• Svar på tråden ska inte punkare få jobb?
  • AnneSophie
    Linnea83 skrev 2006-09-29 13:16:36 följande:
    MEN skulle ni tex; anställa någon som var punkare,med tuppkam,piercing mm...?? skulle ni anställa någon med sjal?
    Hmmm...beror nog helt på vilken typ av jobb som avses.
    I en butik tex kanske man har önskemål om att personalen ska "spegla" produkterna, då kanske en tjej eller kille med tuppkam och piercings i ansiktet inte passar in överallt.

Kan komma på fler exempel som tex Apotekarie, Polis, Hotellreceptionist... "Serviceyrken" främst alltså. Kontorsyrken och liknande är en annan femma.

Det här med sjal är en fråga som jag inte vet hur jag ställer mig till. Dock tycker jag att det finns en viss skillnad mellan religiöst påbud som tex sjal och tex piercings i ansiktet för att man tycker att det är....snyggt.
  • Luddvar

Det beror väl helt på vad det är för arbetsuppgifter den där punkaren ska utföra. Många arbeten har sk klädkod och då måste man ju följa den vilken stil man än har privat. Och inom vården ska man väl helst inte ha piercingar, ringar eller nått annat smycke eftersom det finns många olika farliga sorters bakterier på dem.

• Minna07

Sjal, javisst. Punkar, njae. Själv tycker jag att punkare ser konstiga ut och om det handlar om att vara tex butiksbiträde så skulle jag inte anställa, utan välja någon annan.

• BabyJia

De beror helt på vad för jobb de gäller...T.ex på ett äldreboende el så, där passar sej inte de tycker jag. Jag e själv piercad å blir färdig usk i dec, men de praktiker jag har vart ute på där har ingen sagt nåt om mina piercingar. Men i övrigt har jag inget som sticker ut.

De beror helt på arbetet...men tycker ändå de kan va synd att man bedöms efter ens utseende å klädstil. Man kan ju utföra jobbet jättebra ialla fall lixom. De e nog lite dubbelmoral från min sida faktiskt.

• Elli47

Utseendet avgör förstås inte hur man utför ett arbete men det finns ändå vissa jobb där jag tycker att man ska se proper ut, det gäller främst serviceyrken. Håller också med om att jobbar man t ex i en affär för ungdomskläder så är det passande med piercing och liknande, dock ej om man jobbar som flygvärdinna...

• Halv zigenare

Mja... Om vi tar ju en punkare då, så borde man ju komma lite "respektabelt" klädd till en arbetsansökan etc.
    Jag tycker att "punkar-stilen" är frän, men man måste ändå klä sig LITE ordentligt om det handlar om en viktig sak, som arbete...

• IlsaBlackWidow

Man kan faktiskt se normal ut på jobbet och klä upp sig på fritiden...
    Själv ska jag inhandla skjortor och blusar för att täcka över tatueringar.
    Näs- och öronpiercingar hoppas jag dock är accepterade av normen i nutid.
    Mycket piercingar är jobbigt att plocka ur och i varje dag.

• escondido

Frågan är väl om man vill ha ett jobb eller inte.
    Vill man ha ett jobb så försöker man anpassa sig och smälta in så gott det går för att passa just den tjänst man har sökt.

Alla yrken där man har någon form av kontakt med andra människor kräver faktiskt anser jag att man visar respekt både mot sin arbetsgivare och de man möter.

• Lillinge

Absolut. Ingen tvekan. Har mött butiksbiträden som vart punkare och dom är hur trevliga som helst. Varför anställer alla en sur tant men en trevlig punkar, ne.. Personligheten är det viktigaste enligt mig. Men visst, det finns yrken som alla inte passar i. Som dom på klädaffärerna anser så passar inte tjocka in.

• isisisis

Nä! jag skulle inte det! Jag vill ha någon som ser representativ ut för företaget,och det tycker jag inte någon med vare sig tuppkam,brallorna på halva häcken eller Burka gör!
    Ska de vistas på en bank så passar det sig inte!

Svar på tråden ska inte punkare få jobb?