• Miio Min Miio

ska inte punkare få jobb?

vet att i många jobb,i dom flesta så skulle inte en arbetsgivare anställa någon med tex piercing,annorlunda klädstil.låt oss säga tex en punkrockare.okej,visst måste man se proper ut i en del jobb!MEN skulle ni tex; anställa någon som var punkare,med tuppkam,piercing mm...?? skulle ni anställa någon med sjal? sjal ser jag personligt inget fel i!

• Svar på tråden ska inte punkare få jobb?
  • Ariane

I den branschen jag jobbar i (kommunikation och marknadsföring) så tror jag inte att det skulle vara lätt att få jobb om man har tuppkam eller näspiercingar.

• Poena

I många jobb så kommer ju kundkontakt in på något sätt. T ex även om man jobbar på kontor så kan det ju ibland hända att man ska ut och träffa en kund man jobbar mot.  Det handlar ju om att man lätt får förutfattade meningar om folk och kläder är väl det första man "dömer" på, de flesta har förutfattade meningar på ett eller annt sätt, även om man inte tror det själv. Jag tror inte att företag vill riskera att förlora en affär för att deras kunder känner sig obekväma så därför anställer man hellre någon som är lite grå och inte syns. Det är ju samma sak att t ex ha superkort kjol, jätteurringning och höga lackboots, skulle ju inte heller fungera

- Min blogg om skönhet & mode - www.familjeliv.se/Bloggar-1-12/b23122.html
  • Tjofsen

Personligen tycker jag de äkta punkarna är skitfräna. Jag skulle gärna se dem på banken eller posten och skattemyndigheter. I restaurang kanske det inte är lämpligt om de har smycken och så....

Jag dömer inte folk direkt - men visst jag kanske skulle haja till eftersom det inte är den vanligaste synen att nån har spikes på huvudet i bankkassan.

• IlsaBlackWidow

"Personligen tycker jag de äkta punkarna är skitfräna."

Skulle de "äkta" arbeta på ett ställe där de inte passar in? Skulle de arbeta överhuvudtaget.

• lilla mej

klart alla ska få jobb, men är det klädkod som gäller så får man följa den punkare eller muslim eller finfröken eller vad man nu är.... det har ju inget att göra med diskiminering för det gäller ju alla.

• leijha

Ja,det skulle jag absolut göra. Ser inget fel med vare sig tuppkam, piercingar eller sjal.

• Santos v2

Jag sätter alltid på mig långärmade skjortor och klär ned mig när jag går på möten eller på en arbetsintervju, även om jag inte vill se ut så privat.

Skillnad på privatliv och arbetsliv, vill ens chef inte veta att jag har hela kroppen fylld av tatueringar och skit så ska han inte behövda det.

Delad i frågan som fan. Klart alla ska ha jobb, men vissa jobb kräver ju att man klär sig på ett visst sätt. Då kanske inte piercings, tuppkammar och tatueringar på halsen passar in.

• Gumlan

jag får ta ut mina piercingar när ja jobbar... men jobbade i en snobbig porslinsaffär ett tag med både piercingar o grönt hår

• BadSector

Folk anställer vem fan de vill.
    Det har ingen annan med att göra.

• leijha

Jag förstår inte varför det skulle vara fel att jobba med piercingar om man jobbar som servetris eller vad det nu kan vara. Vad har utseendet med jobbet att göra? Man kan väl andå göra ett bra jobb?! Om man skulle se servitriser med piercingar hela tiden så skulle det inte var komstigt med det. Det handlar bara om att folk inte är vana att se det. Det är därför det anses som konstigt.
    Så det är bara vänja människor att det finns människor med piercingar,slöja o tuppkam.

• TessaS

Jag tycker personligen om att se blandat folk i affärer och service-ställen. Slöja, tuppkam, nitskärm, batik, dräkt, kostym... vad som funkar för min del, bara personen i fråga inte är skitig och ofräsch. Som leijha skriver, det är ju bara genom att "utsättas" som man vänjer sig.

Jag kan dock förstå att vissa yrken kräver att man inte dinglar med piercings och långa flätor elle uppsprayat spretigt hår. Exempelvis i kök, på sjukhus, säkerhetsjobb... 

Så står det till bakom pannbenet -> www.tessas.net/blogg
  • Santos v2

Isla:
    Skulle de "äkta" arbeta på ett ställe där de inte passar in? Skulle de arbeta överhuvudtaget."

WOW jag håller med! För en gång skull :D

• Legenden

Ja, sålänge personen är duktig och trevlig spelar det ingen roll hur den ser ut.
    Om jag får välja mellan en kassa där det står en "vanlig" person och en där en punkare står går jag till punkaren, av någon konstig anledning tycker jag dom brukar vara trevligare.
    Hur många surisar har man inte träffat på som tex jobbar i klädbutik? Ok, dom kanske "ser bra ut enligt normen" men om dom är otrevliga och nonchalanta spelar det ju ingen roll hur bra dom än ser ut.
    Då är det mycket bättre med en person som är glad och öppen även om den har grön/blått hår, piercingar och tatueringar överallt.

• lejone

Allvarligt talat! Sålänge personen inte är SunkOrvar (inte kan ta hand om sig själv hygiensikt sett menar jag då) personifierad är det klart att så länge han/hon är mannen/kvinnan för jobbet så ska den anställas!

• Santos v2

Kan ju flika in att jag inte fick ett jobb jag sökte nu pga min tatueringar. Dom har dresscode på jobbet och vill inte att tatueringar ska sticka ut under skjortan. hahahah!

• Mamma Anna

Jag skulle lätt kunna anställa folk med både slöja och tuppkam (förutsatt att det går bra för mitt företag och jag har råd att anställa då) det viktigaste är meriterna och personligheten, inte utseendet. Däremot skulle jag nog ha svårt att anställa någon som t ex stinker svett, har några sådana på mitt extrajobb och de är fan inte trevliga att jobba med.

• Featherboah

Självklart skulle jag anställa någon med annorlunda stil eller sjal, så länge de gör ett bra jobb. Folk som är annorlunda eller som bär sjal kommer aldrig bli 100% accepterade i samhället så länge de inte har samma möjlighet till saker som "vanliga" människor, vilket jag tycker man ska ändra på.

Jag själv har dreads och en piercing i läppen, planerar att ta två till i ansiktet. Jag vill jobba med barn, det är min dröm. Men jag vet att viss dagispersonal inte alls anställer människor som inte är enligt normen, så jag vet inte om jag kommer få det tufft med att hitta ett jobb, när det nu är dags för det. Vilket jag tycker är helt fel. Genom att bara anställa "vanliga" människor till dagisplatser och skolor, får barnen signaler om att det inte är okej att vara sig själv, också något jag tycker man ska ändra på.

Dock tycker jag att det inte är lämpligt att man ska jobba inom sjukvården när man har piercingar. Det är inte så att piercingar sprutar ut en massa bakterier som alla verkar tro, men jobbar man på en plats där det ska vara så rent som möjligt är det inte bra att ha piercingar då det är _större risk_ att det uppstår bakterier än när man inte har några piercingar.

Svar på tråden ska inte punkare få jobb?