• yaaniz

Stövare

Någon som har en stövare eller haft som kan berätta lite ris och ros om den rasen, har kanske möjlighet att ta över en stövare men vill veta så mycket jag kan innan om den :)

så skriv allt ni vet :D

LYCKA!!! Jag & Andreas gifter oss den 23/9 - 06
  • Svar på tråden Stövare
  • yaaniz

puff

• Heydatsme84

Jag har haft en Hamiltonstövare.
    Han var väldigt dominant och vaktade alla saker bar runt på grejer och vaktade dom samt juckade på sakerna.
    Annars var han snäll och pigg lättlärd och älskade att lära sig nya saker och ut och gå.

• eddi

Nu beror det på om ni ska använda den till jakt eller inte?.Och vad för stövare.Finns många olika men vi har har finskstövare och föder upp några kullar per år. Så är det dom det gäller så svara jag gärna på frågor om dom.

• anime

Vår familj har haft två stövare (flyttat hemifrån nu). En schillerstövare och nu en hamilton, båda hanhundar. Den vi har nu är lugn och stillsam men jättebra att jaga med. Han är världens snällaste och går bra ihop med andra hundar.

Det är viktigt att en stövare får jaga, de är ju jakthundar och inte sällskapshundar.

www.stovare.se

4 oktober - kanelbullens dag!
  • yaaniz

Jag vet inte vad det är för stövare, ska maila och fråga.
    han har itne används för jakt vad jag vet..dom säger att han kan vara lite vaktig hemma men inte på ett jobbigt sätt. dom säger att han är lugn och bra med barn.

vi vill ju ha en sällskapshund, inte en jakthund..men en stövare måste väl inte användas i jakt? det finsn väl hundar som inte uppfostras så som man kan ha som sälskapshund ändå? eller funkar det inte alls? vi ska kolla på denna hund imån.
    har ni nåra tips på vad jag ska kolla på eller fråga..vill verkligen inte at den och sen ångra mej för att jag sen fick reda på att den inte alls var som ja tänkt mej.
    vi kommer inte ta med honom hem imån utan ska träffa dom minst 1n gång till om ca 1vecka iså fall..

• Mi82

Hej hej.
    Stövare brukar vara väldigt jaktiga även om man inte jagar med dom.
    Sannolikheten att man ska kunna ha den lös e no inte så stor.
    De brukar va väldigt snälla å trevliga men kräver väldigt mycket stimulans å motion. Speciellt om man inte jagar!

• yaaniz

alltså motion och stimulans kommer ju hunden få..men jag har inte tid eller ork att lägga ner hela min själ på att han ska få vara ute och springa liksom..jag är ju baar hemma på dagarna med min son så vi kommer ju vara mycket ute..men jag vill ha en hund som kommer vara lättlärd och lugn som jag inte behöver ge uppmärksamhet till tusen..
    då det mesta självklart ska gå på min son.

låter som denna hund kanske inte är nått för oss..får kolla hur han är imån..

• Mi82

Lycka till jalla fall!
    Du hittar säkert en urbra hund som passar dig/er perfekt. Men det är viktigt att vara kräsen för allas skull..

• yaaniz

japp det är jag..har redan gjort misstaget en gång att inte vara det :)
    denna gången ska det bli rätt :)

Svar på tråden Stövare