Stövare
Någon som har en stövare eller haft som kan berätta lite ris och ros om den rasen, har kanske möjlighet att ta över en stövare men vill veta så mycket jag kan innan om den :)
så skriv allt ni vet :D
Någon som har en stövare eller haft som kan berätta lite ris och ros om den rasen, har kanske möjlighet att ta över en stövare men vill veta så mycket jag kan innan om den :)
så skriv allt ni vet :D
Även om man bara har haft dom som sällskaps hundar så har dom en stor jaktinstinkt och mår nog bäst av att få vara hos någon som jagar med den.Men visst kan man ha dom som sällskap oxå eftersom det är otroligt vänliga hundar och har oftast ingen vaktinstinkt.Men du ska nog vara beredd på att aldrig kunna ha den lös på promenader för dom smiter oftast så fort dom får chansen.Men det låter som att det kanske inte vore den bästa hundrasen för dig.
ahh ne det låter inte som det är hunden för oss...får träffa dom imån och se..kan ju hända ett mirakel :)
Ja det är ju omöjligt att veta innan du har träffat hunden.Den kan ju faktiskt vara totalt ointresserad av jakt och då kan den ju faktiskt passa dig jättebra.Men prova gärna om den kan vara lös ute för då ser man om den nosar iväg efter spår och försvinner
prata med dom som ska sälja den.
Om dom har haft den lös?
jag personligen har en Jämthund som sällskaps hund och det är ju en jakthund egentligen.
Hon kan vara lös,gå fot tom när hon är lös osv.
hon är jättelugn skäller inte på andra hundar heller.
Men det är många jakthundar som inte är tränade på dessa moment och då blir det värre för dom drar.
Kan vara borta nån timme för att sedan återvända hem igen.
Men det kan ju gå den hunden ni ska ha kanske funkar bra.
men motion det måste du ha i baktanken att det kräver dom.
samt mental träning i form av leta saker tex,träna på lite kommandon och annat om du inte ska jaga med den.
Lycka till.
ahh ska be att vi går ut och går en promenad med han..
träning kommer han få..ska se om jag kanske börjar en kurs med han..eller ja iaf med den hunden vi kommer köpa. vilken kursh skulle passa en stövare bäst iså fall?
En spårningskurs tror jag komer att passa. Det är ju det den gör när den jagar, förljer ett spår.
animie okaj, ja det var ju ganska förståligt :D
och en lydnadskurs kanske kan passa också hur gammal är hunden?
Jag är uppvuxen med hamilton och de är väldigt trevliga hundar!
Våra användes till jakt och fungerade jättebra som familjemedlemmar. Jag har faktiskt inget negativt att skriva om stövare! Tänk bara på att dessa hundar behöver mkt motion precis som andra hundar!
Lycka till / Nalla
Om hunden aldrig jagat, saknar den ju inte jaktlivet på samma sätt. Men de har en naturlig jaktinstinkt eftersom de är framavlade för just jakt. Så troligtvis kan du aldrig lita på hunden när den är lös. Stor risk att den sticker.
Vi har en Hamiltonstövare, och har haft flera stövare genom åren. Är uppvuxen med jakthundar. Våra hamilton har alla varit väldigt glada och tillgivna hundar. Riktiga knähundar! Vi har alltid dresserat dem till att kunna gå lösa på gården, och de sticker inte efter hundar, bilar eller folk som går förbi. Kommer det däremot en katt, hare eller andra djur sticker de på stört, och det spelar ingen roll hur vi ropar. Så lös kommer du troligtvis aldrig kunna ha den. Men det är en väldigt positiv hund, och med rätt träning försvinner det vaktiga om den skulle ha det. Det är inte rastypiskt för stövare att vara vaktiga. Det är individuellt, men försvinner oftast med lite enkel dressyr.
Lycka till!