Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Wannabe Pregnant

Böld i underlivet! :( *äckelvarning*

Nu har det hänt igen då, en inflammerad talgkörtel i underlivet som blir större o större och ondare o ondare! Det är åtminstone tredje gången jag råkar ut för detta nu. Två gånger tidigare har det blivit varbölder av det hela som jag själv har stuckit hål på med en nål som jag bränt i ett ljus. Jag har kontaktat sjukvården men de säger bara att om jag inte har feber så gör de inget åt saken. Så jag får sitta med en spegel och operera varbölder på mig själv, gravid i v. 33. :(

Jag försöker lufta så mycket som möjligt när jag går hemma och sitta på en sittring. förhoppningsvis läker den innan det blir en stor varböld den här gången.

• Svar på tråden Böld i underlivet! :( *äckelvarning*
  • Hemma hos oss

Hej! Stackars dej. Det låter inte klokt att du ska "operera" dej själv. Klart att du måste kunna få hjälp.
    Det finns väl fler sjukdomar som gör ont och där man inte har feber, det kan väl inte vara ett kriterium för att få hjälp...
    Det är inte så lätt att stå på sig alla gånger, men gör ett försök! Lycka till!

• Wannabe Pregnant

Hej! Det här är första gången jag haft en sån där böld medan jag varit gravid, så det är möjligt att jag kan få hjälp via min BM nu. Jag ska dit på onsdag. Jag fattar inte varför jag råkar ut för detta gång på gång! :( Jag rakar mig aldrig där nere, rider inte et.c. Det måste bero på att jag är tvungen att använda trosskydd jämt. Det är ju inte så lätt att sluta med det heller för det kan bara pumpa ut så det rinner efter benen på mig ibland. Inte så kul att gå på stan t.ex och känna sig som att man pinkat ner hela byxorna. :(

• Hemma hos oss

Verkligen inte roligt. Kan det inte vara alla hormoner som åker rally? Hoppas att det ordnar dig! Och lycka till med bebben!

• MuKo

usch, fy o tvi... jag har samma sak. Fast jag e inte gravid. Det gör ont som bara fan. Kan snart inte gå
    Får väl ta en liten hemma operation jag med sen :-=

• JennyCB

Jag har nyligen blivit av med min. Aj aj aj. Har som du haft innan med opererat själv men denna gången var den för stor och ond. Sen är det ju svårt att komma åt med en stor mage.
    Jag fick komma till läkaren och han sa att man ALDRIG ska vänta ut sånna. Han skar sönder med skalpell men eftersom den var precis vid slidöppningen så gick det inte att dränera. Jag fick göra om det en gång till.

• 5Barnsmorsan

Man ska inte "operera" själv. Man kan få infektioner och bli jätte dålig. Tycker att du ska prata med din Bm så hjälper hon dig med detta

• Lusthan

hehe, jo jag vet hur det är. men jag har ett tips som brukar fungera på mig och som inte är så smärtsamt faktiskt. men det beror ju också på hur du vill ha det med håret där nere... själv så brukar jag ta hårborttagningskräm och få bort allt håret och då brukar bölden börja blöda och sen försvinner den... inte lika smärtsamt som sagt..

• oOoJOYoOo

Sitter den på utsidan...så kan du lägga asolsprit kompress. Vi pratade om det här i vår oktober tråd...o det är tyvärr inte så ovanligt att man får sånt när man är gravid. Jag fick en mindre vid ljumsken den la sig dock ganska snabbt.

Men asolen torkar ut den liksom drar ut det onda...men då beror det ju lite på var den sitter.

~~~Stolt mamma till tre, snart blir vi sex i familjen! V 39~~~
  • princess of woolfs

Jo, spritade kompresser är bra, eftersom det drar ut varet och tar bort bakterier.
    men självklart ska man få komma in och ta bort såna bölder, kan aldrig tänka mig att nån nekar dig!
    jag har gjort det några gånger i icke-gravid tillstånd, en gång vart jag även hopsydd efteråt, hade en i ljumsken då. Iaf så är det bra att gå till läkare och göra detta, eftersom det kan krypa inåt annars, i sk fistelgång, vilket inte verkar vara så vidare trevligt, blir mycket mer omfattande då att få bort!

• Wannabe Pregnant

Princess of woolfs: Jag har sökt hjälp för detta ett par gånger tidigare så jag sitter inte och ljuger när jag säger att de nekar. De till och med uppmuntrade mig att ta hål på bölden på egen hand. Fistelgångar bildas väl om man inte tar hål på bölden så att varet inte kan komma ut.

I dessa nedskärningstider får man tydligen inte komma till VC om det inte gäller livet, de nekar till och med till att kontrollera växande födelsemärken och hänvisar till privatläkare eftersom de själva har så långa väntetider att det kan bli farligt annars om det skulle vara något malignt. Knepigt men det är så det är.

• danni00

Hej!! Min dotter som är 7 år har haft väldigt många bölder i under livet och dom  har varit stora variga bölder =(  Vi har varit i kontakt många gånger med vård centralen då hon har fått pencilin(Herasilin) Då har det gett med sig och bölderna har inte kommit tbx på ett par månader men sen börjar det igen.....det man kan göra är att ta alsål sprit  och lägga om bölden och hoppas på att bölden spricker annars får man ta pencilin och sista alternativet är att dom öppnar den....Har även en vännina som har haft bölder i underlivet i många år,hon har fått gå igenom alla alternativen och ingen kan svara på varför hon får bölder i underlivet. Jag lider med dig för det gör så ont!!

• solrosblad

japp det gör det. Jag klantade mig och skulle ansa lite snyggt med en jätte mage i vägen förra sommaren, det ble en böld på insidan på låret, som sprack dan innan förlossningen, svin ont!!! Sen höll jag på att lägga om eländet i 2 månader utan ngn förbättring. Gick till vc och fick penicillin som hjälpte...men fortfarande är det rött och knöligt, det blev en stor ärrbildning med tunt skinn, som jag får smörja med mjukgörande emellanåt för det gör ont när jeansen skaver.

Jag lider med er som inte får bukt med eländet, detär ju så vidrigt ont

• Wannabe Pregnant

Nu granskade jag läskigheten i en spegel och såg att det var en vit prick på den som det brukar bli på finnar när de är klämfärdiga. Jag steriliserade en nål och stack till och sen klämde jag ur den. Har baddat med klorhexidinsprit. Nu får vi hoppas att den kan läka ut. Går med långklänning utan trosor under här hemma så borde det nog läka snabbare.

• alsesani

Tro det eller ej. Min mamma hade en ordentlig böld som aldrig försvann, hon fick tid för att operera bort den.
    Så var hon på zonterapi för nåt annat och då sa zonterapeuten att man kan testa trycka mot den också.
    Är inte säker på om hon kanske behövde nån mer behandling men operationen behövde inte göras och hon har aldrig heller haft någon mer böld i underlivet.

• Wannabe Pregnant

alsesani: Ja zonterapi fungerar ju faktiskt mot allt möjligt. Vet du om hon fick gå på flera zonterapibehandlingar efter det eller räckte det med den enda?

Det måste ju finnas nån anledning till att man plötsligt får böld efter böld i underlivet under en period när man aldrig tidigare haft det. Innan jag blev gravid kom de ofta i samband med ÄL, lagom kul när man försöker bli gravid!! :(

• alsesani

Wannabe P:
    Jag misstänker att hon fick gå någon mer gång, en eller två kanske.

Har också haft problem med en just vid troskanten i ljumsken. Som tur är har den inte varit så stor, men öm däremot...
    Tidigare har den kommit vid ägglossning och mens, men när jag varit gravid har jag fått "expressmogna" den i duschen och ta hål nästan varje dag.
    Testade med både handsprit och såna där desinficerande våtservetter man har när man tar sprutor men ingenting funkade.
    Nu, nästan två år efteråt kommer den vid ägglossning, men inte mer *pepparpeppar knacka mitt huvud*

• alsesani

Var sitter den förresten? Långt ner?
    Finns det Någon möjlighet att kunna se någonting nertill under magen, typ med en förstoringsspegel?
    Undrar för att vad jag inbillar mig är anledningen till att min poffar upp så sällan är att jag drog ut ett hårstrå som växte låååångt ner. Måste ha varit en djup håla eller vad man ska kalla det, kanske efter alla tömningar..
    Så med alla hormoner som rusar runt kanske det gör det ännu mer irriterat...

• Wannabe Pregnant

Den sitter långt ner, strax bredvid analöppningen *yacchhh* Den har krympt ihop nu sen jag klämde den och förhoppningsvis torkar den ut nu.

• Lundahl81

Hej här är en till som har samma problem!! Har länge gått å undrat vad det är för "fel" på mig... Är ju såå fruktansvärt jobbigt ...Men det verkar ju vara vanligare än vad jag trodde.. Känns ju skönt! Ja inget illa med det altså!!
    Hoppas att det löser sig för dig Wannabe Pregnent!!

Kram

♥♥Lycklig Mamma Till Alma!!♥♥
  • Wannabe Pregnant

Hej! Jotack det gick bra, efter att jag tagit hål på den så försvann den direkt.

Jag trodde också att jag var ganska ensam om det här problemet så jag förstår hur du menar med att det är skönt att se att det finns fler! :) Det är antagligen så att det börjar som inflammerade talgkörtlar eller hårsäckar och det blir ju lätt för varmt och fuktigt där så att det kan växa till.

Lycka till i framtiden du också med att slippa fler såna!

Svar på tråden Böld i underlivet! :( *äckelvarning*