Inlägg från: diamonden |Visa alla inlägg
  • diamonden

Träningsfreaks! Hur gör ni som gravida?

jag tränar fortfarande aerobics o jag går in  ivecka 36 på fredag :P kör oxå lite på gym med vikter enligt rekommendation osv. vill absolut inte tappa formen helt innan förlossningen, som ju är något av det mest konditions- och styrkekrävande man kan göra! :)

dock drar jag ner på hopp, jogging, o annat som inte känns bra för bäckenet.

• diamonden

bör tilläggas att jag tränade 5-6 ggr i veckan innan graviditeten. i början drog jag ner pga rädsla för missfall, men när min bm sa att det var fånigt av mig så satte jag igång igen :D tränar dock inte så ofta nu, men 2-3 ggr i veckan blir det iaf.

• diamonden

Sisu:

finns ju olika varianter av spinning. o så ska man som gravid anpassa all träning så pulsen aldrig blir skyhög. när jag börjar toksvettas och bli rejält andfådd drar jag automatiskt ner så att kroppen får återhämta sig. cykling är jättebra träning när man är gravid eftersom det inte belastar bäckenet på samma sätt som till exempel löpning. så så länge man kör i sin egen takt är det absolut inga problem.

• diamonden

Eternella77:

Spinning är utmärkt träning, så länge du inte tar i FÖR mycket. man ska aldrig bli totalt slut som gravid. däremot är det inga problem om du spinnar så du blir lite lagom trött. kan du inte gå på ett lite lättare spinningpass till exempel? du behöver ju inte gå på de tyngsta. för övrigt är spinning bra träning eftersom du inte belastar bäckenet när du cyklar. det gör du ju mer om du till exempel går eller joggar då det blir upprepade stötar mot bäckenbotten.

• diamonden

sen är det inte bra att stå o spinna, utan sitt ner hela tiden på cykeln, annars belastar du bäckenet. o se till att dricka mycket före o efter passet, o försök hålla nere intensiteten något. annars är det bara att tuta o köra.

Svar på tråden Träningsfreaks! Hur gör ni som gravida?