• annbom

gravid 13-åring

Pellinell: Du har fel. HON har inte gjort något brott. Det är inte olagligt att ha sex när man är under 15 år. Så han har all bestämmanderätt över sin kropp i det fallet. Just att hon faktiskt är 13 år så har hon all bestämmnaderätt i det fallet om hon vill göra abort eller inte. Barn får faktiskt mer att säga till om med stigande ålder, speciellt när det gäller sjukvård.

Däremot är det olagligt att ha sex med någon som är under 13.

Att det inte är lämpligt att en 13årig ska bli mamma hör inte hit. Den 13åriga mamman kommer att få behålla barnet om hon inte anses olämplig, och det ska mycket till innan dess. Har hon inte stöd och hjälp av föräldrarna så kan hon få hjälp av det sociala.

• annbom

Pellinell: Det märks att du inte har någon juridisk kompetens. Det står DEN som har samlag med ett barn under 15 år. 13åringen har INTE brutit mot lagen, däremot barnets pappa. Det är faktiskt två helt olika saker.

• annbom

Lilith74: Tänk om någon kom och sa till dig att du skulle adoptera bort ditt barn, hur skulle det kännas. Ni ser väldigt kortsiktigt, förälder är man hela livet. Om hon får rätt hjälp nu när hon inte klarar av att vara förälder fullt ut, så kommer hon att klara det senare. Att tvinga någon till att adoptera är väldigt kännslokallt.

Lagen säger att det är hennes kropp och det är hennes beslut, oavsett om hon blivit våldtagen eller ej. I det här fallet är det bara lagen som ser det som våldtäckt, inte tjejen själv. Att däremot tvinga henne till ett kirurgiskt ingrepp vore att våldta hennes skäl. Förstår inte att någon kan tänka något så hemskt.

Föresten så finns det många 13åringa som klarar av att vara mammor, även om de bor i afrika och inte här i sverige.

• annbom

Pellinell: Jag svarade på detta inlägg av dig där du skriver att hon begått ett brott, så jag kan läsa ordentligt.

"För övrigt är det inte alls upp till en trettonåring som fortfarande bor hemma vad hon gör med sin kropp. För det första har hon och killen begått ett lagbrott, vilket fråntar henne en del bestämmanderätt. För det andra är hon inte myndig och har därmed ingen bestämmanderätt"

• annbom

Pellinell: Min dotter var visserligen inte 13 när hon blev gravid, utan 17. Hon har haft en mamma som har ställt upp på henne hela tiden, både ekonomiskt och socialt. Hon är en utmärkt mamma idag åt sin dotter på tre år. Jag hade gjort likadant om hon hade kommit hem som 13åring och varit gravid, naturligtvis hade jag i större utsträckning fått ta ansvaret för barnet.
    Att påstå att det går illa för alla som är unga är skrämselpropaganda.

• annbom

Jag har aldrig förespråkat tonårsgraviditeter, var själv tonåring när jag blev mamma första gången. Däremot så gillar jag inte tonen här med långa listor på hur fel det är med tonårsgraviditerer. Flickan är ju redan gravid och då får man göra det bästa av situationen, och att tvinga henne är INTE det.

• annbom

Det finns många i den här tråden som mår väldigt dåligt och måste få ut sin frustration här. Mycket sorgligt

• annbom

Anonym: Märkligt att inte din mamma fick vårdnaden om ditt barn då, det är ju den vägen som soc vanligtvis tar.
    Jag tror inte att du existerar i verkligheten, jag vet fler som fått barn mellan 14-17 och INGEN av dem har betett sig som du beskriver.

• annbom

saraseal: Skönt att höra att jag inte är ensam här. Precis så har vi gjort som du skulle göra

• annbom

Nu lämnar jag tråden här eftersom vissa går till direkta personangrepp. Sådana personer har jag mycket lite till övers för

• annbom

saraseal: Han kanske inte blir dömd för våldtäckt, men enligt lagen så är det faktiskt våldtäckt, oavsett hur mycket hon är med på det. Om killen bara är 16 så blir det nog åltalseftergift, dvs åklagaren väljer att inte väcka åtal.

• annbom

Anonym (jag): Barn under 18 ska inte sitta i fängelse så jag antar att sitter på något vårdhem, troligt ganska nära mig. Lite märkligt tycker jag att det är att han har blivit dömd, för i förarbetena så näms ju just om de är i samma ålder. Oralsex är också sex. Stannade målet i TR?

saraseal:Kul. Jag blir fördig jurist till våren

• annbom

Anonym (Jag): Jag tycker att det låter hemskt att han sitter inlåst, ja hela grejen. Därför undrade jag om ni gått vidare till HovR? Jag undrar om inte lagen behöver korrigeras lite, eller så är det kanske dommaren som behöver tas i örat

Svar på tråden gravid 13-åring