• Anonym

gravid 13-åring

Den omtalade är nyss fyllda 13 och gravid...
    min fråga är vad som kommer att ske med barnet?? kommer hon att få behålla barnet.. eller kommer soc att ta det efter födsen??
    vad händer med pappan som är 16 år???? kommer han att bli anmäld???

är så orolig över min bror, de vet inte alls vad de gör.. båda är otroligt omogna för sina åldrar!!!

tack för svar!

• Svar på tråden gravid 13-åring
  • blonde redhead

Nej självklart kommer inte socialen ta barnet! Det finns inget lag som säger att man som minderårig inte får ha barn. Finns det inte hjälp av familj osv så kan stödfamiljer alt stödhem sättas in för att hjälpa till.
    Nej pappan blir nog inte anmäld och är han delaktig så blir han väl en bra pappa om det är det de vill..

• Nyfiken gul

om soc ska bli inblandat krävs det att någon har anmält det till soc - dom lägger sig inte i om dom inte blir informerade...

o nej - dom tar bara inte ett barn hur som helst ...  dom försöker istället komma med tips o råd om hur dom kan ge det bästa för barnet... många unga föräldrar får hjälp via stödfamiljer eller olika former av utredningshem/behandlingshem...

mycket hänger på flickans föräldrar eftersom hon är minderårig...

• ebben

vet inte alls.......bara tragiskt om de liksom bara "råkade" bli gravida så pass unga.OM de nu inte ville det o så.......
    Men nä,tror inte alls att soc TAR barnet!?`men sätter in möjlig stöd o hjälp får man ju hoppas.
    Ja,blir man inte anmäld om den gravida är under en viss ålder? Har faktiskt för mig det........
    Hoppas allt löser sig! prata med soc-de vet bäst hur sånt där hanteras,det är ju deras "bord".

• Jii

Ojdå!
    13 är väl ändå liiite väl tidigt.... Hon är ju bara ett barn! Skulle nog tycka en abort var bästa alternativet... om hon inte gått för långt vill säga...

• Anonym

Min bror har helt tagit avstånd från henne och han vill inte veta av henne..

Det går heller inte att prata med honom och han har varigt borta hela helgen och stängt av mobilen

Min mamma bara gråter och gråter

och hennes föräldrar är vansinniga och hotar med både det ena och det andra...

Det är ju klart att vi alla tycker att hon ska göra abort eftersom hon själv är så pass ung och inte kan ta hand om barnet själv...

Men hon vill ju behålla det!!!

• kletig85

jadu, är man 13 så ÄR man ett barn. Spelar ingen roll om man är mogen eller omogen. Tråkigt nog tycker jag att det bästa är abort i ett sådant fall men eftersom flickan inte vill det så är det ju som det är! man kan inte tvinga ngn att ta bort ett barn

Men dom kommer nog behöva otroligt mkt stöd. Stötta flickan och din bror, de kommer behöva all hjälp de kan få. var där för dom båda

hoppas allt löser sig

• Anonym (Soc.)

Hej på er. Jag jobbar på soc som socialsekreteare med barn och unga. Inte tar soc barnet bara för att de är unga föräldrar, det händer bara om man missköter barnet och det är absolut sista utvägen. I detta fall ser jag ingen anledning så länge de får stöttning från andra vuxna. Däremot kan det vara bra att kontakta soc man kan få bra rådgivnng och stöd därifrån.

• Anonym

Eftersom han är 16 så är han straffmyndig. Att ha sex med någon under 15 anses (efter lagändringen) som våldtäkt, även om flickan var med på det. Din bror kan alltså bli dömd för detta.

• Anonym (fel)

anonym 8 - där har du fel. Eftersom dom mognadmässigt ligger på samma "våglängd" finns inget som talar för att det är olagligt. Däremot är det olagligt att ha sex med en person under 15 år om man själv är betydligt mycket äldre...

• SeTa

Han behöver inte alls bli anmäld för det. Lagen är för att vuxna inte ska utnyttja barn och ungdom, utan att komma undan ostraffat. Står om just den lagen i en annan tråd.

Svar på tråden gravid 13-åring