• SvenskEngelsk

FACKET, ja eller nej?

Precis börjat jobba som undersköterska, på ett grav vik till jan 08,

Känner att lönen är så pass skit att jag inte har råd att betala 350-400kr / mån till facket kommunal!

För/nackdelar??

Hur mkt kostar det om man enbart går med i A-KASSAN???

• Svar på tråden FACKET, ja eller nej?
  • Mickis74

JA, utan att tveka.

Fördelar
    * Löneförhandlingar
    * Hjälp och stöd om det händer nåt på arbetet...skador, konflikter m.m. Är det riktigt illa kan man få rättshjälp
    * Hjälp och stöd i rehabilitering och ev. överklagan t.ex. mot försäkringskassan/afa osv.
    * Hjälp och stöd med lagar och avtal

Står man utanför får man fixa allt det där själv.

• HelleGbg

är du anställd typ av kommun/landsting tycker jag inte att du behöver det,bara om privata eller små företag anställer dej tycker jag du ska gå med.

• SvenskEngelsk

Detta är kommunen!

Känner att jag lixom inte har råd att lägga 400 kr om dem nu räknar på ens lön, då min sambo inte ännu har en lön!

Hmmm, A kassan känns ju mer viktigt!

• SvenskEngelsk

va, BARA 100:- / månad?

• Mickis74

Det är INTE med garanti allt är felfritt och att man blir behandlat på ett rätt eller schysst sätt bara för att man jobbar hos en stor arbetsgivare i kommun eller landsting.

• Hannah76

Självklart ska man gå med i facket!
    De gör allt som Mickis74 har skrivit.
    Hur skulle det känns om de andra fick höjd lön, men inte du?

• Mickis74

Tror a-kassan är 1200 :-/år.....

• Pikku Enkeli

Jag tycker du ska gå med i facket. De kan hjälpa till i konflikter med arbetsgivare bl.a.

Ta inte livet för allvarligt, du kommer ändå inte ifrån det levande!!!
  • Mickis74

Jag jobbar i vården och har fått en arbetsskada i mina händer pga hot och våld. Det är 5 år sen och jag har fortfarande stora bekymmer med mina händer.

Jag har fått massor med hjälp från fackligt håll...både stöttning vid möten, rehabilitering, information om vart och hur jag ska anmäla för att få ersättning osv.

Svar på tråden FACKET, ja eller nej?