• SvenskEngelsk

FACKET, ja eller nej?

Precis börjat jobba som undersköterska, på ett grav vik till jan 08,

Känner att lönen är så pass skit att jag inte har råd att betala 350-400kr / mån till facket kommunal!

För/nackdelar??

Hur mkt kostar det om man enbart går med i A-KASSAN???

• Svar på tråden FACKET, ja eller nej?
  • MayaS

Tänk då på att A-kassan inte tar månadsavgift utan vill ha hela summan på en gång. vilket blir ca 1200-1400 kr. (alfa-kassan)

den nya regeringen vill inskränka LAS och andra regler, de vill att anställda ska förhandla löner själv vilket kan innebära att människor helt enkelt får finna sig i lönesäkningar, detta är något facket kan förhindra.

Något man kanske bör tänka på är att vi idag inte hade haft de bra löner och vilkor vi faktiskt har idag. Anser att folk idag tyvärr åker snålskjuts på fackets medlemmar då de får samma lön och fördelar som de som är med i facket.

Hade det inte varit för våra fackföreningar hade vi fortfarande haft låga individuella löner och jobbar 6-dagars veckor mm.

• SvenskEngelsk

Ush va svårt!

A kassan SKA jag gå med i.... räknade precis att min kostad för facket blir ca 370:- / månad... USH!!!!!

Ja, Löneförhöjning vet jag om, och konflikter,
    Men jag fick så pass hög ingångslön så jag räknar inte med höjning mer än garantipotten ändå till en början, Vill inte jobba kvar på detta jobb efter mitt vikariat ändå som det känns nu!

Chefen sa att min lön är så pass hög så hon kommer inte höja den nu ändå! SÅ det stör inte mig!
    Klart jag ska gå med senare om det inte blir nu, men om man är ensamförsörjande med barn + man, så är en undersköterskas lön inte så fet att man bara vill slänga ut 400 kr sådär!
    Ok, att man får tillbaka de på skatten sen.. Hmmm, svårt

• SvenskEngelsk

Ush

fy

Blä

Grrr
    Morr

hihihi!!!!

• Mickis74

Ja, håller med om att det är mycket pengar.....men jag tycker man ska se det som en bra försäkring som man förhoppningsvis aldrig nånsin behöver använda sig av. Det är ju sällan i positiva situationer man vänder sig dit.

• HelleGbg

men nu är det ju inte så att de höjer alla andras lön bara för att det är med i facket. jag vet måånga som inte har råd med fackavgift och ändå hänger med på lönelyften.

och visst kan man betala a-kasse avgift en gång i månaden. det gör min sambo.

• Mickis74

DESSUTOM har man ett bra skydd i hemförsäkring och en olycksfallsförsäkring på fritiden....men det ser jag enbart som en bonus i medlemsskapet.

• Mickis74

HelleGbg

Ja, visst är det så att många får lönelyften ändå.....MEN det är rätt många som inte får det med automatik heller.

• Fredrika1

Facket har aven en formanlig kollektiv forsakring som ar bra! Vissa forsakringar ingar redan i medlemsavgiften som t ex olycksfalls- och dodsfallsforsakring och en del kan man teckna extra..

• MayaS
    HelleGbg skrev 2006-10-01 20:25:37 följande:
    men nu är det ju inte så att de höjer alla andras lön bara för att det är med i facket. jag vet måånga som inte har råd med fackavgift och ändå hänger med på lönelyften.och visst kan man betala a-kasse avgift en gång i månaden. det gör min sambo.

DET är något som kommer ändras... är man inte med i facket kommer det bli lättare för en arbetsgivare att sätta individuella löner... då kan du glömma att de får åka snålskjuts på fackmedlemmar.

Då får ni/du finna dig i den lön som erbjuds eller helt enkelt gå!

• Mickis74

Ska kanske erkänna att jag jobbar aktivt som facklig företrädare i Kommunal...därför brinner jag lite extra här

Svar på tråden FACKET, ja eller nej?