Jag ser inga skäl till att hålla det hemligt alls. Precis som många skriver så är det väl snarast ett bevis för barnet på att det verkligen var planerat och efterlängtat!
Å andra sidan ... bara för att få lite fler infallsvinklar
...så kan man ju också vända på "steken" och fråga sig varför man egentligen ska känna sig tvungen att berätta? (Även om jag nu skulle göra det om jag lyckades få barn genom ivf)
Jag tänker såhär: Man berättar ju inte tvångsmässigt allt annat "halv-onaturligt" som man gör med sig själv för kreti och pleti. I så fall skulle man ju lika tvångsmässigt säga till folk att i sin omgivning att "bara så du vet är mina ögonbryn inte helt naturliga, jag har plockat dem en aning" eller "Jag är inte så här blond egentligen, jag har gjort slingor". Och även om det inte är några hemlisar precis så är det ju sällan något man säger om det inte kommer en direkt fråga, typ: har du slingor? Vem ljuger om sånt liksom? Så rent pricipiellt så anser jag att det finns inga skäl att ljuga, men å andra sidan inga skäl att tvångsmässigt berätta för hela världen om att bebisen kom till genom ivf (annat än de skäl som redan nämnts som att för att den lill* ska känna sig "extra-speciell" eller förstå varför syskon inte kommer i en handvändning).
Jag menar, själva befruktningen är ju egentligen en skitsak i sammanhanget, (att spermier och ägg möttes i en kopp i stället för i äggledaren!)
Fast för barntillblivelsen är det förstås för vissa (som för mig) otroligt viktigt = skillnaden mellan att lyckas få biologiska barn eller ej.