• Skrinda

Pälsängrar, bara jag?

Nu var det dags igen, vår fjärde lägenhet och vårt tredje hem med pälsängrar... Jag känner mig redo att krypa ned i sängen och sluta gå upp!

VET att det är ett futtigt skitproblem att ha ohyra i sitt hem, jag intalar mig att jag ska strunta i det och bara njuta av mitt i övrigt underbara liv! Men det slutar med att jag gråter en skvätt över de j-vla äckellarverna och vill gå och lägga mig...

Vi köpte en lägenhet byggd 1999 just för att risken för pälsängrar är mindre i nyare hus... Har bott här i tre lugna månader och igår hittade jag de första två. I morse tre till... Har idiotisk radarblick för pälsängrar! De jag funnit har varit mycket tunna och bara någon mm långa, men jag ser dem direkt! Och nu kryper det i hela kroppen...

Har självklart ringt skadedjursbekämpningen och väntar på att få en tid för besprutning. Tyvärr fyller dottern ett år i veckan och eftersom hon inte får vistas hemma ett dygn efter besprutningen måste vi vänta till nästa vecka när alla kalas är över. Vill få hemmet fullt med gift nu!!!!!!!!

Hur vanlgt är det med pälsängrar? Är jag extremt duktig på att hitta dem? Har vi haft otur som råkat ut för dem i tre av fyra lägenheter? eller är det verkligen SÅ vanligt?

• Svar på tråden Pälsängrar, bara jag?
  • Skrinda

Vi har aldrig fått hål i kläderna, har iofs nästan inget av ylle... För mig räcker det att det är små vidriga larver som kryper omkring i mitt hem! Jag vill bara sälja skiten och flytta! Men var ska man bo för att slippa?

Vi hade som sagt inga problem i förra lägenheten, men det är inte SÅ lätt att hitta splirrans nya lägenheter... Faaaan

• EveGirl

jag hittade ett skal i ett par babybyxor som hade legat nerpckade i kartong i 1 år ca... så ja tog upp alla kläder o tvättade allt.. o sen packade ja i plastpåsar o tejpade igen dom men kan dom komma in där ändå??

• Skrinda

Tror aldrig man kommer undan

Mina föräldrar övertygade just maken om att vi inte alls borde ta hit skadedjursbekämpare pga ettåringen... Självklart vill inte jag utsätta henne för fara! Men hur hälsosamt är det att gå hemma med mig när jag är ett hysteriskt larvletande nervvrak? (Iofs tyckte hon att jag var jätterolig idag när jag kröp runt med ficklampa längs med alla lister och socklar )

FAAAAAAAAAAN! Får väl gå i terapi istället då, om jag inte kan få några liter gift utspritt i lägenheten...

• Mumsen

Hittade lite fakta och tips!

Pälsängerbaggen kommer inflygande på vår och sommar, och honan lägger äggen längs golv- och hyllistor. Äggen blir larver, och det är larverna som gör skada på textilier. Larvstadiet pågår från 6 mån - 18 mån. Larverna förpuppas för att bli skalbaggar. Man kan även finna pälsängerlarver i köksskåp, badrum, byråer mm, och det beror på att honan vill lägga äggen i trånga mörka utrymmen.

Larver som framkläckts under sommaren ena året förpuppas alltså tidigast på hösten nästföljande år. Följaktligen är också larver av olika årskullar samtidigt i verksamhet. Till skillnad från mallarver tillverkar ängerlarverna inga spånader på angripna stoffer, men i stället påträffar man tomma skinn eller skinnfragment efter det tiotal hudömsningar som ängerlarven genomgår under sin långvariga utveckling.

Pälsängrarna avskyr såpa, tvätta alla garderober, golv, lister m.m Det var det som användes förr- och det funkar än i dag om man är konsekvent tills de är borta.

Andra saker dem inte gillar är Rödceder, Kinesisk kanelstång och Apelsinskal.

• Skrinda

Är tydligen fläskängrar... nu ska köket skrubbas!

• Tina83

fy fan, visste inte ensa tt det fanns såna...vi har alla våra kläder i en skrubb, typ ett litet rum utan fönster, trångt o jääkligt...med en ventilationsgrej också...har aldrig sett nåt, men jag har ju kartonger med bebiskläder som lilleros snart ska ha...måste kolla. fy tusan va äckligt!

är det ingen som har kort på ett, som man kan få se?

• NK80

Ja tyvärr.. jag verkar vara förfölj av dem. Har alltid haft dem vart jag än bor. Fick rensa ur ett gäng ur min sons låda med gosedjur. Satt väl 10 st och mumsa i sig gosedjuren.. ÄCKLIGT!

• Yollis

vi har oxå dom äckliga jävlarna...Skrikandes

vad kostar en bestprutning? Hur går det till och hur förbereder man?

Uppsala brallis ♥ mamma till Tuva, 5 månader ♥ UJ&sjalberoende ♥ www.nogg.se/tuva
  • Yollis

jag kanske oxå ska skippa besprutning...har ju en 5 månaders hemma och en massa husdjur...

Har hört nått om att dom ogillar lavendel, stämmer det?

annars fån man väll riva appelsinskal i vatten och våttorka golvet med? och lägga i garderoben...?

Uppsala brallis ♥ mamma till Tuva, 5 månader ♥ UJ&sjalberoende ♥ www.nogg.se/tuva
  • Skrinda

Yollis: Menar du fläskängrar? Vi blev iaf av med våra genom att hitta källan (förra ägaren hade inte städat under kylen så där låg en möglig böna, dessutom läckte kylen så sparksocklarna hade möglat) och städa noga med dammsugare och såpa. Som tur var hade de inte hunnit sprida sig!!!!

• Barbabok

Har haft och blivit av med pälsänger.
    Bor man i hyreshus (HR/BR) finns oftast en försäkring dvs man betalar ingenting!

• Yollis

Wero, jag såg att man oftast har fastigheten försäkrad hos antisimex även som bostadesrättsförening Måste höra med styrelsen i vår Brf...

• Barbabok

Ja det stämmer, de flesta värdar har en sån försäkring.
    Det enda är att oftast måste de spruta flera ggr eftersom det finns i väggarna, hos grannar osv
    Men vi blev av med det värsta innan vi flyttade och sen fick jag lite tips av skadedjursbekämparen.
    Dessa djur dör endast av besprutning, eller värme kyla.
    Värme, 60grader i minst 1timma, kyla minusgrader i flera dygn, perfekt för oss som flyttade mitt i vintern, allt fick ligga ute på altanen och frysa, sen skakades det och in i tvättmaskinen på 60graders programmet, och hittills har vi inte hittat något. En såg jag nyligen som tydligen klarat vintern men den tog jag snabbt rätt på, det var när jag bar in mer tyg som skulle in i maskinen. Annars säger jag bara usch för kryp, jag mår ILLA!

• Skrinda

Vi har haft pälsängrar i tidigare lägenheter och trots upprepade besprutningar, manisk storstädning/tvätt av allt/frysning av de som inte gick att tvätta, igenspacklade listglipor osv osv försvann de aldrig

De bodde i golv, väggar, bakom lister och kom in genom fläktar och ventiler Vidrigt! Mne har man bara ett enstaka isolerat utbrott finns det goda chanser att komma tillrätta med dem.

Lycka till!

• Barbabok

Bekämparen berättade att de kommer in via öppna fönster, bor i naturen i fågelbon och dyl. så även om man blir av med dom så kan de komma in igen, år efter år. Särskilt utsatt är man om man bor på bottenvåningen visst. Men jag kommer aldrig lära mig stå ut, jag har krypfobi

Svar på tråden Pälsängrar, bara jag?